Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-A.M.Pisarz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W08 FP1_U03 FP1_K01 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii literatury polskiej. |
Skrócony opis: |
"Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki" to konwersatorium poświęcone wybranym problemom wykładów o literaturze słowiańskiej. Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z tekstem prelekcji wygłaszanych przez Mickiewicza w College de France w latach 1841-1844 oraz prezentacja głównych kierunków ich lektury (stanowisk badawczych, proponowanych ujęć ich złożonej problematyki). Szczegółowy ogląd kilkunastu wykładów (na podstawie wyboru materiału z wszystkich czterech kursów) pozwoli odsłonić fenomen dzieła Mickiewicza, a także przyczynić się do określenia jego rangi w dziejach kultury polskiej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia szczegółowe: 1. "Literatura słowiańska" Adama Mickiewicza - kontekst powstania, kompetencje wykładowcy. 2. Mickiewicz jako historyk literatury - prelekcje jako synteza historycznoliteracka. Zarys problematyki. 3. Literatury słowiańskie (polska, rosyjska, bułgarska, serbska etc.) w świetle prelekcji. 4. Od historii do historiozofii - dzieje w wykładach o literaturze słowiańskiej. 5. Mickiewicz wobec filozofii niemieckiej oraz wobec filozofii polskiej (zwłaszcza filozofii narodowej lat 40. XIX wieku). 6. Mickiewicz wobec Zachodu i zachodniej kultury. 7. "Literatura słowiańska" jako wielki projekt odrodzenia cywilizacyjnego. 8. Mesjanizm prelekcji paryskich. 9. Recepcja wykładów o literaturze słowiańskiej Adama Mickiewicza. Komentarze i spory na emigracji i w kraju. 10. Obecny stan badań na temat prelekcji paryskich. Perspektywy. |
Literatura: |
Literatura podmiotu: A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997 A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998. A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, przekład z francuskiego i komentarze Leon Płoszewski, wybór, wstęp i opracowanie Marta Piwińska, Kraków 1997. Literatura przedmiotu: S. Sawicki, A. Mickiewicza synteza literatury słowiańskiej, w: tegoż, Początki syntezy historycznoliterackiej w Polsce. O sposobach syntetycznego ujmowania literatury w 1 połowie w. XIX, Warszawa 1969, s. 216-242. A. Sikora, Mickiewicz: porządek czasu i porządek wieczności, w: tegoż, Posłannicy słowa. Hoene-Wroński, Towiański, Mickiewicz, Warszawa 1967, s. 239-346. W. Weintraub, Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998. M. Wodzyńska, Adam Mickiewicz i romantyczna filozofia historii w College de France, Warszawa 1976. W. Weintraub, Profecja i profesura. Mickiewicz, Michelet i Quinet, Warszawa 1975. A. Witkowska, Towiańczycy, Warszawa 1989. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1_W08 Student: - zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji, rozumie ich konteksty kulturowe, zna dorobek krytyczny im poświęcony FP1_U03 Student: - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. FP1_K01 Student: - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: - student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji. -potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami. Na ocenę dobrą student: -zna kryteria periodyzacji literatury polskiej,zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok. - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej. Na ocenę dostateczną student: - ma podstawową wiedzę w zakresie periodyzacji literatury polskiej, potrafi wymienić kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok. - potrafi podjąć próbę opisu dzieła literackiego z wykorzystaniem podstawowych terminów i narzędzi badawczych. - potrafi podjąć próbę krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej. Metody: - praca z tekstem literackim pod kierunkiem prowadzącej ćwiczenia. - dyskusja - samodzielna analiza wybranych fragmentów literatury przedmiotu Ocenie podlega przygotowanie studenta do zajęć oraz aktywność. Wymagana znajomość wykładów wg wydania: A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, Kraków 1997. Wybrane fragmenty wg wydania: A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997 A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998. Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest systematyczny udział w zajęciach oraz złożenie pracy semestralnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Woźniewska-Działak, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Woźniewska-Działak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
"Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki" to konwersatorium poświęcone wybranym problemom wykładów o literaturze słowiańskiej. Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z tekstem prelekcji wygłaszanych przez Mickiewicza w College de France w latach 1841-1844 oraz prezentacja głównych kierunków ich lektury (stanowisk badawczych, proponowanych ujęć ich złożonej problematyki). Szczegółowy ogląd kilkunastu wykładów (na podstawie wyboru materiału z wszystkich czterech kursów) pozwoli odsłonić fenomen dzieła Mickiewicza, a także przyczynić się do określenia jego rangi w dziejach kultury polskiej. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia szczegółowe: 1. "Literatura słowiańska" Adama Mickiewicza - kontekst powstania, kompetencje wykładowcy. 2. Mickiewicz jako historyk literatury - prelekcje jako synteza historycznoliteracka. Zarys problematyki. 3. Literatury słowiańskie (polska, rosyjska, bułgarska, serbska etc.) w świetle prelekcji. 4. Od historii do historiozofii - dzieje w wykładach o literaturze słowiańskiej. 5. Mickiewicz wobec filozofii niemieckiej oraz wobec filozofii polskiej (zwłaszcza filozofii narodowej lat 40. XIX wieku). 6. Mickiewicz wobec Zachodu i zachodniej kultury. 7. "Literatura słowiańska" jako wielki projekt odrodzenia cywilizacyjnego. 8. Mesjanizm prelekcji paryskich. 9. Recepcja wykładów o literaturze słowiańskiej Adama Mickiewicza. Komentarze i spory na emigracji i w kraju. 10. Obecny stan badań na temat prelekcji paryskich. Perspektywy. |
|
Literatura: |
Literatura podmiotu: A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997 A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998. A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, przekład z francuskiego i komentarze Leon Płoszewski, wybór, wstęp i opracowanie Marta Piwińska, Kraków 1997. Literatura przedmiotu: S. Sawicki, A. Mickiewicza synteza literatury słowiańskiej, w: tegoż, Początki syntezy historycznoliterackiej w Polsce. O sposobach syntetycznego ujmowania literatury w 1 połowie w. XIX, Warszawa 1969, s. 216-242. A. Sikora, Mickiewicz: porządek czasu i porządek wieczności, w: tegoż, Posłannicy słowa. Hoene-Wroński, Towiański, Mickiewicz, Warszawa 1967, s. 239-346. W. Weintraub, Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998. M. Wodzyńska, Adam Mickiewicz i romantyczna filozofia historii w College de France, Warszawa 1976. W. Weintraub, Profecja i profesura. Mickiewicz, Michelet i Quinet, Warszawa 1975. A. Witkowska, Towiańczycy, Warszawa 1989. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.