Arcydzieła literatury dziecięcej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-ArcydzLitDz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Arcydzieła literatury dziecięcej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W05 - zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna dorobek krytyczny im poświęcony FP2_U03 - potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego FP2_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z zakresu historii literatury polskiej i powszechnej, orientacja w epokach literackich i ich podstawowych założeniach. |
Skrócony opis: |
Kurs zapoznaje studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi literatury dla dzieci i młodzieży, głównymi twórcami i najważniejszymi dziełami z tego obszaru. |
Pełny opis: |
Konwersatorium zapoznaje studentów z zagadnieniami związanymi z literaturą dla dzieci i młodzieży, nazywaną przez niektórych badaczy, "literaturą czwartą". Na konwersatorium zostanie zdefiniowane pojęcie literatury dla dzieci i młodzieży, a także omówione jej najistotniejsze cechy. Poruszone zostaną kwestie pochodzenia literatury dla dzieci, a także jej ewolucję w kolejnych epokach po czasy współczesne. W tej perspektywie historycznoliterackiej uwzględnieni zostaną najważniejsi twórcy literatury dziecięcej i dzieła, które do dziś uznawane są za arcydzieła. W trakcie kursu poruszone zostaną następujące kręgi dotyczące szeroko rozumianego obszaru literatury dziecięcej: -baśń w kulturze, literaturze i wychowaniu: kulturowe znaczenie fabuł baśniowych, symbolika baśniowa, archetypy. Baśń na przestrzeni wieków - przemiany gatunkowe baśni (najwcześniejsze znane opowieści baśniowe, baśń włoska renesansu; francuskie opowieści o wróżkach - XVII wiek; baśń niemiecka XIX wieku; działalność braci Grimm; baśń biedermeierowska J. Ch. Andersena; baśń w Anglii epoki wiktoriańskiej) - omówienie i analiza wybranych tekstów. Baśń w psychologii i jej możliwości terapeutyczne - psychoanalityczne koncepcje B. Bettelheima. - proza dla dzieci: przemiany gatunkowe, najpopularniejsze gatunki i typy w XIX i XX wieku oraz ich przemiany: powieść dla dziewcząt, powieść fantastyczna, powieść podróżniczo-przygodowa, powieść obyczajowa, powieść psychologiczna, powieść historyczna , i in. (analiza konkretnych przykładów). - poezja dziecięca i jej najważniejsi twórcy; |
Literatura: |
Literatura przedmiotu (wybrane pozycje): Z. Adamczykowa, Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001; Animacja czytelnictwa dziecięcego, red. J. Papuzińska i in., Płock 2004; Antologia poezji dziecięcej, wstęp i oprac. Jerzy Cieślikowski, wyd. III, Wrocław 1991; Ph. Aries, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995; A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992; A. Baluch, Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005; B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985; J. Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1987; I. Borecka, Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001; J. Cieślikowski, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975; J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985; J. Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci: z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991; Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1 Warszawa 1998, t. 2 Warszawa 2000; P. Hazard, Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963; M. Jonca, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005; I. Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1983; K. Kuliczkowska, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918, Warszawa 1983; G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006; G. Leszczyński, Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010 G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003; G. Leszczyński, Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007; J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988; J. Ługowska, Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981; M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantazy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009 A. Nikliborc, Od baśni do prawdy: szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981; J. Papuzińska, Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988; J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989; Poezja dla dzieci - antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987; Przeboje edukacji polonistycznej, red. D. Michułka, Wrocław 2001; G. Skotnicka, Pozytywistyczne powieści z dziejów narodu dla dzieci i młodzieży, Gdańsk 1974; Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003; Sto lat baśni polskiej, pod red. G. Leszczyńskiego, Warszawa 1995; G. Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007 R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000; V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003; A. Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980; B. Żurakowski, W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ALD_W01 - zna kanon literacki poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, ALD_W02 - w pogłębiony sposób rozumie konteksty literackie, kulturowe, pedagogiczne, światopoglądowe powstawania i funkcjonowania "czwartej literatury" ALD_W03 - zna głównych twórców kanonu literatury dla dzieci i młodzieży; ALD_U01 - potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży; ALD_U02 - potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem właściwych terminów i narzędzi; ALD_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i zna najważniejsze dzieła z literatury dla dzieci i młodzieży; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tego typu literatury. Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla literatury dziecięcej; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dobrze posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tej literatury. Na ocenę dostateczną student wymienia i prezentuje niektóre dzieła charakterystycznych dla literatury dziecięcej; w stopniu dostatecznym rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje podstawowe opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje elementarnej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dostatecznie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia wyżej wskazanych kryteriów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 4 pkt ECTS, z tego: 1 pkt ECTS = uczestnictwo w zajęciach 2 pkt ECTS = przygotowanie do zajęć - lektura literatury przedmiotowej i podmiotowej 1 pkt ECTS = samodzielna lektura i analiza wybranego utworu na zaliczenie (w formie ustnej) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kurs zapoznaje studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi literatury dla dzieci i młodzieży, głównymi twórcami i najważniejszymi dziełami z tego obszaru. |
|
Pełny opis: |
Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i zna najważniejsze dzieła z literatury dla dzieci i młodzieży; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tego typu literatury. Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla literatury dziecięcej; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dobrze posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tej literatury. Na ocenę dostateczną student wymienia i prezentuje niektóre dzieła charakterystycznych dla literatury dziecięcej; w stopniu dostatecznym rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje podstawowe opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje elementarnej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dostatecznie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia wyżej wskazanych kryteriów. |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu (wybrane pozycje): Z. Adamczykowa, Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001; Animacja czytelnictwa dziecięcego, red. J. Papuzińska i in., Płock 2004; Antologia poezji dziecięcej, wstęp i oprac. Jerzy Cieślikowski, wyd. III, Wrocław 1991; Ph. Aries, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995; A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992; A. Baluch, Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005; B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985; J. Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1987; I. Borecka, Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001; J. Cieślikowski, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975; J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985; J. Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci: z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991; Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1 Warszawa 1998, t. 2 Warszawa 2000; P. Hazard, Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963; M. Jonca, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005; I. Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1983; K. Kuliczkowska, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918, Warszawa 1983; G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006; G. Leszczyński, Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010 G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003; G. Leszczyński, Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007; J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988; J. Ługowska, Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981; M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantazy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009 A. Nikliborc, Od baśni do prawdy: szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981; J. Papuzińska, Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988; J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989; Poezja dla dzieci - antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987; Przeboje edukacji polonistycznej, red. D. Michułka, Wrocław 2001; G. Skotnicka, Pozytywistyczne powieści z dziejów narodu dla dzieci i młodzieży, Gdańsk 1974; Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003; Sto lat baśni polskiej, pod red. G. Leszczyńskiego, Warszawa 1995; G. Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007 R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000; V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003; A. Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980; B. Żurakowski, W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.