Biblia i tradycja literacka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-BibliTrad |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biblia i tradycja literacka |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | przedmiot ogólnouniwersytecki P6S_WG; FP1_W07 P7S_WG; P6S_UK; FP1_U05; FP1_U06 |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z literackim dziedzictwem Biblii i z jej miejscem w tradycji literatury. |
Pełny opis: |
1) Definicja Biblii jako fenomenu literatury. Autoryzacja tekstu - kanony Biblii i historia ich powstania. 2) Jak powstawały księgi Biblii? Autorstwo i czas powstania. Podstawowa charakterystyka różnych teorii i modeli kształtowania się poszczególnych ksiąg biblijnych oraz zbiorów ksiąg w kanonach. 3) Status alternatywnej (niekanonicznej) literatury religijnej i relacje międzytekstowe obydwu nurtów. 4) Oryginalne języki biblijne i wpływ kultury danego języka i rodzimych tradycji literackich i piśmienniczych na formę tekstu. 5) Czy my czytamy tę samą Biblię, która została napisana? Problematyka przekazywania tekstu. Dziedzictwo manuskryptów biblijnych. Wiek manuskryptów a wiek kanonów – konieczność krytyki tekstualnej i jej konsekwencje. 6) Wyzwania dla edytorstwa biblijnego – najważniejsze sposoby edycji Biblii od starożytności po czasy współczesne. 7) Translacje biblijne oraz problem adekwatności i ekwiwalencji przekładów. 8) Rodzaje i gatunki literackie Biblii. Zapożyczenia, naśladownictwo, transformacje, gatunki właściwe Biblii. 9) Nurty literackie w Biblii i ich kontekst. 10) Problematyka różnorodności i spójności Biblii. Historiografia czy historia zbawienia? 11) Ogólna charakterystyka treści i cech wyróżniających poszczególne zbiory ksiąg biblijnych. 12) Historia interpretacji Biblii – główne tendencje hermeneutyki oraz wpływ głównych nurtów filozoficzno-literackich na hermeneutykę Biblii i jej odczytywanie. 13) Obecność Biblii w literaturze. Sposoby recepcji biblijnych w ujęciu różnych teorii intertekstualności. 14) Analiza wybranych przykładów recepcji Biblii w literaturze. |
Literatura: |
Literatura poszerzająca i pomocnicza: 1. Tekst Biblii (dowolne wydanie i tłumaczenie na język polski wraz z księgami deuterokanonicznymi ST). 2. Quesnel M., Gruson Ph., red., Mickiewicz F., red. n. pol. wyd., Biblia i jej kultura. t. 1. Stary Testament, t. 2. Jezus i Nowy Testament, tłum. J. Domańska-Gruszka, A. Loba, P. Tomczak, Ząbki 2008. 3. Kramarek G., Tradycja biblijna w literaturze polskiej, Lublin 2004 (bibliografia XX w.). 4. Starowieyski M., Tradycje biblijne, Kraków 2011. 5. T. Jelonek, Biblia w kulturze świata, Kraków 2007. 6. Ph. Sellier, Biblia w kulturze Zachodu, Warszawa 2012. 7. W. Stabryła (red.), Manipulacja Biblią, Tychy 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Absolwent zna wybrane zagadnienia związane z Biblią jako literaturą i z jej wpływem na dziedzictwo literackie. Absolwent zna główne kierunki badań biblijnych i rozumie ich miejsce w literaturoznawstwie. Absolwent rozumie związki literatury i kultury współczesnej z Biblią jako arcydziełem literatury starożytnej świata kultury bliskowschodniej i śródziemnomorskiej. Absolwent potrafi analizować, krytycznie oceniać oraz ustnie prezentować zdobyte informacje na temat recepcji biblijnych w literaturze. Absolwent umie zaplanować i zorganizować swoją pracę indywidualną oraz współpracować w zespole w przygotowaniu do prezentacji wyników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia i oceny pozytywnej jest: 1) aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie do wspólnej dyskusji przez uprzednią lekturę wskazanych na zajęciach tekstów 2) przygotowanie prezentacji na wyznaczony temat w określonym terminie we współpracy z innymi studentami. 3) zaliczenie testu sprawdzającego przyswojenie wiedzy z zakresu omawianej podczas zajęć tematyki (on-line na FORMS). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Muszytowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Muszytowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWLcVpGcMVrWsOhv-o5Opup0w5dtIbWDvwqVQ0WSHHXQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9d4b9fcb-9790-402a-a360-7cb2af3c19d5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 1 ECTS Lektura wyznaczonych tekstów - 0,5 ECTS Przygotowanie prezentacji i jej wygłoszenie - 1 ECTS Przygotowanie do testu - 0,5 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia prowadzone w systemie on-line. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.