Fenomen literatury fantasy i SF
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-FenLitFan |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fenomen literatury fantasy i SF |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8f0ade6048404a62b2ad9d5a83777eb2%40thread.tacv2/conversations?groupId=51ab366b-d5e4-4cc1-906c-15463a0fb822&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W07 FP2_U01 FP2_K01 |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z najważniejszymi utworami dla gatunków fantasy i science ficton. Uczą się ich znaczenia dla szeroko pojętej kultury, wpływu na jej poszczególne gałęzie pozaliterackie oraz dyskutują o ich metaforycznym znaczeniu. |
Pełny opis: |
1.Fenomen Fantasy i SF 2.„Myśmy z niego wszyscy…” – życie i twórczość J. R. R. Tolkiena 3.Drugi z Inklingów – twórczość C. S. Lewisa 4.Ojciec polskich fantastów – Stanisław Lem 5.Pierwsza Dama fantastyki – Ursula Le Guin 6.Ucieczka przed konwencją – Terry Pratchett 7.O czym śnią Androidy? – Phillip Dick 8.Biały Wilk czy Rzeźnik z Blaviken? – cykl wiedźmiński Andrzeja Sapkowskiego 9.W świecie dystopii – „Nowy wspaniały świat” i „Rok 1984” 10.Czym jest Katedra? – twórczość Jacka Dukaja 11.Krytyka etosu rycerskiego – George R. R. Martin 12.Miasto w mieście – wokół „Nigdziebądź” Neil’a Gaimana 13.Wieloświat – twórczość Rogera Zelaznego 14.Między fantasy a gawędą – „Ględźby Ropucha” Wita Szostaka 15.Nowe twarze polskiej fantastyki |
Literatura: |
Literatura podmiotu: J. R. R. Tolkien, „Hobbit”, tłum. M. Skibiniewska (wydanie dowolne) J. R. R. Tolkien ,”Drużyna Pierścienia” (lub starsze wydanie pt: „Wyprawa”), „Dwie wieże”, „Powrót króla”, tłum. M. Skibiniewska (wydanie dowolne) C. S. Lewis, „Lew, czarownica i stara szafa”, tłum. A. Polkowski (wydanie dowolne) S. Lem, „Solaris, Kraków 2012 U. Le Guin, „Czarnoksiężnik z Archipelagu”, tłum. S. Barańczak (wydanie dowolne) T. Pratchett, „Kolor magii”, tłum. P. Cholewa, Warszawa 2003 P. Dick, Blade Runner: czy androidy śnią o elektrycznych owcach?, tłum. S. Kędzierski, Warszawa 1999 A. Sapkowski, „Ostatnie życzenie”, (wydanie dowolne) A. Sapkowski, „Miecz przeznaczenia”, (wydanie dowolne) A. Sapkowski, „Krew elfów”; „Czas pogardy”; „Chrzest ognia”; „Wieża jaskółki”; „Pani jeziora” (wydania dowolne) A. Huxley, „Nowy wspaniały świat”, tłum. B. Baran (wydanie dowolne) G. Orwell, „Rok 1984”, tłum. T. Mirkowicz (wydanie dowolne) J. Dukaj, „ W kraju niewiernych”, Warszawa 2003 G. R. R. Martin, „Gra o tron”, tłum. P. Kruk, Poznań 2003 N. Gaiman, „Nigdziebądź”, tłum. P. Braiter, Warszawa 2009 R. Zelazny, „Kroniki Amberu”, t.1, tłum. B. Kwiecińska; P. Cholewa (wydanie dowolne) W. Szostak, „Ględźby Ropucha”, Warszawa 2005 A. Szumacher, „Słowodzicielka”, Poznań 2009 J. Wróbel, „Cuda i dziwy Mistrza Haxerlina”, Bydgoszcz 2015 Literatura podmiotu: Sapkowski, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini, Warszawa 2011 T. Majkowski, W cieniu Białego Drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013 D. Oramus, O pomieszaniu gatunków. Science ficton a postmodernizm, Warszawa 2010 J. Jarzębski, Wszechświat Lema, Kraków 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP2_W07 Student w pogłębiony sposób zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. FP2_U01 Student potrafi wyszukiwać, krytycznie analizować, twórczo interpretować i syntetyzować informacje. FP2_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - analiza i interpretacja tekstu literackiego - burza mózgów Kryteria oceniania: - aktywność i obecność na zajęciach - przygotowanie prezentacji multimedialnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kucharczyk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z najważniejszymi utworami dla gatunków fantasy i science ficton. Uczą się ich znaczenia dla szeroko pojętej kultury, wpływu na jej poszczególne gałęzie pozaliterackie oraz dyskutują o ich metaforycznym znaczeniu. |
|
Pełny opis: |
1.Fenomen Fantasy i SF 2.„Myśmy z niego wszyscy…” – życie i twórczość J. R. R. Tolkiena 3.Drugi z Inklingów – twórczość C. S. Lewisa 4.Ojciec polskich fantastów – Stanisław Lem 5.Pierwsza Dama fantastyki – Ursula Le Guin 6.Ucieczka przed konwencją – Terry Pratchett 7.O czym śnią Androidy? – Phillip Dick 8.Biały Wilk czy Rzeźnik z Blaviken? – cykl wiedźmiński Andrzeja Sapkowskiego 9.W świecie dystopii – „Nowy wspaniały świat” i „Rok 1984” 10.Czym jest Katedra? – twórczość Jacka Dukaja 11.Krytyka etosu rycerskiego – George R. R. Martin 12.Miasto w mieście – wokół „Nigdziebądź” Neil’a Gaimana 13.Wieloświat – twórczość Rogera Zelaznego 14.Między fantasy a gawędą – „Ględźby Ropucha” Wita Szostaka 15.Nowe twarze polskiej fantastyki |
|
Literatura: |
Literatura podmiotu: J. R. R. Tolkien, „Hobbit”, tłum. M. Skibiniewska (wydanie dowolne) J. R. R. Tolkien ,”Drużyna Pierścienia” (lub starsze wydanie pt: „Wyprawa”), „Dwie wieże”, „Powrót króla”, tłum. M. Skibiniewska (wydanie dowolne) C. S. Lewis, „Lew, czarownica i stara szafa”, tłum. A. Polkowski (wydanie dowolne) S. Lem, „Solaris, Kraków 2012 U. Le Guin, „Czarnoksiężnik z Archipelagu”, tłum. S. Barańczak (wydanie dowolne) T. Pratchett, „Kolor magii”, tłum. P. Cholewa, Warszawa 2003 P. Dick, Blade Runner: czy androidy śnią o elektrycznych owcach?, tłum. S. Kędzierski, Warszawa 1999 A. Sapkowski, „Ostatnie życzenie”, (wydanie dowolne) A. Sapkowski, „Miecz przeznaczenia”, (wydanie dowolne) A. Sapkowski, „Krew elfów”; „Czas pogardy”; „Chrzest ognia”; „Wieża jaskółki”; „Pani jeziora” (wydania dowolne) A. Huxley, „Nowy wspaniały świat”, tłum. B. Baran (wydanie dowolne) G. Orwell, „Rok 1984”, tłum. T. Mirkowicz (wydanie dowolne) J. Dukaj, „ W kraju niewiernych”, Warszawa 2003 G. R. R. Martin, „Gra o tron”, tłum. P. Kruk, Poznań 2003 N. Gaiman, „Nigdziebądź”, tłum. P. Braiter, Warszawa 2009 R. Zelazny, „Kroniki Amberu”, t.1, tłum. B. Kwiecińska; P. Cholewa (wydanie dowolne) W. Szostak, „Ględźby Ropucha”, Warszawa 2005 A. Szumacher, „Słowodzicielka”, Poznań 2009 J. Wróbel, „Cuda i dziwy Mistrza Haxerlina”, Bydgoszcz 2015 Literatura podmiotu: Sapkowski, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini, Warszawa 2011 T. Majkowski, W cieniu Białego Drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013 D. Oramus, O pomieszaniu gatunków. Science ficton a postmodernizm, Warszawa 2010 J. Jarzębski, Wszechświat Lema, Kraków 2003 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.