Film włoski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-FilmWloski |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Film włoski |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | F1_W07 F1_U09 F1_K05 |
Skrócony opis: |
Trudno wyobrazić sobie powojenne kino europejskie bez galerii wybitnych Włochów – Roberta Rosselliniego, Vittorio de Siki, Federico Felliniego, Luchino Viscontiego, Michelangelo Antonioniego, Pier Paolo Pasoliniego i wielu innych. Zwłaszcza dwie powojenne dekady obfitowały w dzieła odkrywcze, inspirujące estetycznie, głęboko diagnozujące sytuację społeczną i stan ducha Europy podnoszącej się z cywilizacyjnej katastrofy. Na czym polegała swoistość lekcji jakiej udzielali wówczas światu włoscy artyści kina, jak przedstawiała się wewnętrzna dynamika rozwoju tej burzliwej twórczości, skąd czerpała ona swą siłę i dlaczego dziś tak rzadko się pamięta o znaczeniu i wadze tej kinematografii dla rozwoju kina światowego – to tylko niektóre z przewodnich pytań niniejszego konwersatorium. |
Literatura: |
Filmografia: 1. Rzym, miasto otwarte (1945) – reż. Roberto Rossellini 2. Umberto D. (1952) – reż. Vittorio De Sica 3. Noce Cabirii (1957) – reż. Federico Fellini 4. Przygoda (1960) – reż. Michelangelo Antonioni 5. Włóczykij (1961) – reż. Pier Paolo Pasolini 6. Osiem i pół (1963) – reż. Federico Fellini 7. Powiększenie (1966) – reż. Michelangelo Antonioni 8. Śmierć w Wenecji (1971) – reż. Luchino Visconti Bibliografia: 1. Alicja Helman, Włoski neorealizm. W: Historia kina, t. 2. Kino klasyczne. Red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska. Kraków 2011. 2. Andre Bazin, Obrona Rosselliniego. W: idem, Film i rzeczywistość. Red. i przekład B. Michałek. Warszawa 1963. 3. Maria Kornatowska, Federico Fellini. Warszawa 1989. 4. Piotr Kletowski, Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa. Rozdział 2: Formułując kino poezji: Włóczykij, Mamma Roma, Twaróg. Warszawa 2013. 5. Pier Paolo Pasolini, Kino poezji. Tłum. M. Salwa. W: idem, Po ludobójstwie. Red. Mateusz Werner. Warszawa 2012. 6. Joanna Wojnicka, Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego. Kraków 2001. 7. Michelangelo Antonioni. Red. B. Zmudziński. Kraków 2004. 8. Film na Świecie – Michelangelo Antonioni, nr 6 (202)/1975. 9. Andrzej Werner, Dekada filmu. Rozdziały: W tanecznym korowodzie. Fellini; Blow Out. Antonioni; Zatrute piękno. Visconti. Warszawa 1997. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: praca semestralna, obecność. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.