Filozofia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-FilozofMed |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia mediów |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W19 KU2_U22 KU2_K09 |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na lekturze i wspólnej analizie klasycznych tekstów filozoficznych i teoretycznych XX wieku, poświęconych mediom. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest lektura i wspólna analiza klasycznych tekstów filozoficznych i teoretycznych XX wieku, poświęconych m.in. problematyce technicznych form reprodukcji dzieła sztuki, osobliwości przemysłu medialnego i jego produktów, społecznej roli telewizji, powstaniu społeczeństwa informacyjnego i „kultury digitalnej”, a także zaniku realności w efekcie procesów medialnych i wielu innych zjawisk rewolucjonizujących kulturę Zachodu w wyniku przemian społecznych, estetycznych i technologicznych i domagających się przy tym filozoficznych interpretacji. |
Literatura: |
1. Dieter Mersch, Teorie mediów. Tłum. Ewa Krauss. Warszawa 2010, s. 16-57. 2. Walter Jackson Ong, Oralność i piśmienność. Tłum. Józef Japol. Rozdziały: Oralność języka,oraz Pismo przekształca świadomość. Warszawa 2011, s. 33-47, 131-163. 3. Walter Benjamin, Mała historia fotografii. W: tenże, Anioł historii. Wybór i opracowanie Hubert Orłowski, Poznań 1996, s. 105-124. 4. Bela Balazs, Człowiek widzialny. Tłum. K. Jung. W: tenże, Wybór pism. Warszawa 1987, s. 52-59. 5. Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. W: tenże, Anioł historii. Wybór i opracowanie Hubert Orłowski, Poznań 1996, s. 201-239. 6. Theodor Adorno, Max Horkheimer, Przemysł kulturalny. W: ciż, Dialektyka oświecenia. Tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Warszawa 1994, s. 138-188. 7. Marshall McLuhan, Przekaźniki, czyli przedłużenie człowieka. W: tenże, Wybór pism. Tłum. Karol Jakubowicz, wybór Jacek Fuksiewicz, wstęp K.T. Toeplitz.Warszawa 1975, s. 43-71. 8. Marshall McLuhan, Radio bęben plemienny. W: tenże, Wybór pism. Tłum. Karol Jakubowicz, wybór Jacek Fuksiewicz, wstęp K.T. Toeplitz.Warszawa 1975, s. 149-160. 9. Hans Magnus Enzensberger, Klocki do teorii mediów. Kino 1971, nr 9, s. 24-33. 10. Pierre Bourdieu, O telewizji. Tłum. K. Sztandar-Sztanderska, A. Ziółkowska. Warszawa 2009, s.33-67. 11. Jean Baudrillard, Precesja symulakrów. W: tenże, Symulakry i symulacja. Tłum. S. Królak. Warszawa2005, s. 5-56. 12. Vilem Flusser, Ku uniwersum obrazów technicznych. Tłum. Andrzej Gwóźdź. W: Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. A. Gwóźdź. Kraków 1994, s. 53–67. 13. Wolfgang Welsch, Sztuczne raje? Rozważania o świecie mediów elektronicznychi o innych światach. W: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Red. Maryla Hopfinger, Warszawa 2002, s. 461-478. 14. Manuel Castells, Kultura Internetu. W: tenże, Galaktyka Internetu . Tłum. Tomasz Hornowski. Poznań 2003, s.47-77. 15. Lev Manovich, Czym są nowe media? W: tenże, Język nowych mediów. Tłum. Piotr Cypryański. Warszawa 2006, s. 79-119. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
MK-spec2_W01 - Posiada uporządkowaną wiedzę teoretyczną i filozoficzną na temat zjawisk rewolucjonizujących kulturę Zachodu w wyniku przemian technologicznych, estetycznych, światopoglądowych i społecznych, związanych z rozwojem i przemianami mediów (KU2_W19). MK-spec2_U02 - Posiada umiejętności interdyscyplinarnego podejścia do analizy problemów związanych z mediami i komunikacją medialną (KU2_U22). MK-spec2_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy o mediach, potrafi ją zastosować w praktyce, rozumie potrzebę nieprzerwanego uczenia się, rozwoju osobistego i czynnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym poprzez korzystanie z różnych mediów (także artystycznych) i różnych obiegów kultury (KU2_K09). Opis ECTS - 3p.: udział w zajęciach - 30 h przygotowanie do zajęć - 30 h przygotowanie pracy pisemnej - 30h Suma = 90 h = 3 p |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - aktywność podczas zajęć i udział w dyskusjach - przygotowanie pracy pisemnej dotyczącej wybranych zagadnień związanych z tematyką zajęć - testy sprawdzające Na ocenę bardzo dobrą: student posiada szczegółową wiedzę na temat dwudziestowiecznych koncepcji filozoficznych związanych z poszczególnymi typami mediów: pismem, oralnością, drukiem, fotografią, filmem, telewizją, obrazem elektronicznym, internetem. Potrafi argumentować wykorzystując swobodnie poglądy własne i innych autorów, zarówno w dyskusjach na zajęciach jak również przygotowując pracę pisemną. Na ocenę dobrą: student dobrze orientuje się w dwudziestowiecznych koncepcjach filozoficznych związanych z poszczególnymi typami mediów: pismem, oralnością, drukiem, fotografią, filmem, telewizją, obrazem elektronicznym, internetem. Potrafi argumentować korzystając z poglądów własnych i innych autorów, zarówno w dyskusjach na zajęciach jak również przygotowując pracę pisemną. Na ocenę dostateczną: student posiada powierzchowną orientację w dwudziestowiecznych koncepcjach filozoficznych związanych z poszczególnymi typami mediów: pismem, oralnością, drukiem, fotografią, filmem, telewizją, obrazem elektronicznym, internetem. Potrafi argumentować korzystając z poglądów własnych i innych autorów, zarówno w dyskusjach na zajęciach jak również przygotowując pracę pisemną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.