Historic House Museums in the Collective Memory Approach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-HistHoMu |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historic House Museums in the Collective Memory Approach |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W03 Muz1_U11 Muz1_U05 |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Kurs prezentuje muzea domy historyczne oraz ich wartość kulturową w kontekście pamięci kolektywnej. W przypadku zajęć zdalnych lub hybrydowych link do zespołu w polu "Strona www" |
Pełny opis: |
Kurs prezentuje muzea domy historyczne oraz ich wartość kulturową w kontekście pamięci kolektywnej. Zajęcia rozpoczyna przybliżenie definicji muzeum domu historycznego oraz historii ich występowania w kręgu kultury Zachodu. Następnie omówione zostają elementy teorii pamięci kolektywnej Maurice'a Halbwachsa oraz jej zastosowanie w pełnym zrozumieniu istoty funkcjonowania tego typu placówek wystawienniczych. Reprezentatywne przykłady z kręgu kultury europejskiej oraz amerykańskiej posłużą proprowadzeniu narracji wokół zjawisk historycznych, kulturowych oraz społecznych, które dzięki nim funkcjonują w pamięci zbiorowej. Najważniejsze zagadnienia dotyczą różnych sposobów percepcji przeszłości w drugiej połowie dziewiętnastego wieku, roli miast i klasy pracującej w budowie nowej estetyki początku dwudziestego wieku, biografii artysty i jej utylizacji w badaniach nad sztuką, kolonializm i zawłaszczenia kulturowego oraz nowej grupy domów historycznych, będących pamiątką po idolach szeroko pojętej pop-kultury. Dzięki selekcji przykładów kurs przybliża dywersyfikację środków, które biorą udział w budowaniu i podtrzymywaniu pamięci kolektywnej. |
Literatura: |
Rosanna Pavoni, House Museums in Italy: new cultural itineraries: poetry, history, art..., Rome 2010, fragmenty https://books.google.it/books?id=JDRoCwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Museum. The Public Historian 1 May 2015; 37 (2): 42–60. doi: https://doi.org/10.1525/tph.2015.37.2.42. L. Mårdh, Re-entering the house : Scenographic and artistic interventions and interactions in the historic house museum. Nordisk Museologi [Internet]. 2015;(1):25–39. Available from: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-74798 Giovanni Pinna, Introduction to historic house museums, Museum International Volume 53, 2001 - Issue 2, p. 4-9. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1ECTS = 30h 1 ECTS czynne uczestnictwo w zajęciach 2 lektura tekstów 2 przygotowanie prezentacji zaliczeniowej Muz1_W03 Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa domów historycznych, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju tego typu placówek w powiązaniu z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie - zna historię powstania muzeów domów historycznych i ich miejsca na tle rozwoju kulturowego. Muz1_U11 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie specyfiki muzeów domów historycznych w pracy muzealnika - wykorzystuje wiedzę na temat domów historycznych i ich kulturowego znaczenia w pracy muzealnej. Muz1_U05 Posiada umiejętność logicznego konstruowania wypowiedzi na temat wszystkich obszarów działalności muzeum (w mowie i piśmie) - w tym posiada terminologię z zakresu specyfiki muzeów domów historycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach 20% Zaliczenie w formie prezentacji (archiwizacja pracy na MOODLE) 60% Obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności) 20% KRYTERIA OCENIANIA na ocenę BDB 5 - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii, kultury oraz kontekstu występowania muzeów domów historycznych. Bardzo dobrze rozumie założenia teorii pamięci kolektywnej i potrafi wykorzystać je do analizy wybranych przykładów placówek wystawienniczych z kręgu kultury europejskiej. Prezentacja zaliczeniowa, którą przedstawia jest logiczna, napisana poprawnym językiem oraz w pełni odpowiada obranemu zakresowi tematycznemu. na ocenę DB 4 - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii, kultury oraz kontekstu występowania muzeów domów historycznych. Rozumie główne założenia teorii pamięci kolektywnej i potrafi wykorzystać je do analizy wybranych przykładów placówek wystawienniczych z kręgu kultury europejskiej. Prezentacja zaliczeniowa, którą przedstawia jest logiczna, napisana w większości poprawnym językiem oraz w odpowiada obranemu zakresowi tematycznemu. na ocenę DST 3 - student zna fragmentarycznie zagadnienia dotyczące historii, kultury oraz kontekstu występowania muzeów domów historycznych. Rozumie częściowo założenia teorii pamięci kolektywnej, ma problemy z wykorzystaniem ich do analizy wybranych przykładów placówek wystawienniczych z kręgu kultury europejskiej. Prezentacja zaliczeniowa, którą przedstawia jest logiczna, napisana w większości poprawnym językiem oraz w odpowiada obranemu zakresowi tematycznemu. na ocenę NDST 2 - student zna pobieżnie zagadnienia dotyczące historii, kultury oraz kontekstu występowania muzeów domów historycznych. Nie rozumie założeń teorii pamięci kolektywnej, ani nie potrafi wykorzystać ich do analizy wybranych przykładów placówek wystawienniczych z kręgu kultury europejskiej. Nie przedstawił prezentacji zaliczeniowej lub prezentacja nosi znamiona plagiatu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Anna Wiśnicka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Wiśnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1ECTS = 30h 1 ECTS czynne uczestnictwo w zajęciach 2 lektura tekstów 2 przygotowanie prezentacji zaliczeniowej |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kurs prezentuje muzea domy historyczne oraz ich wartość kulturową w kontekście pamięci kolektywnej. W przypadku zajęć zdalnych lub hybrydowych link do zespołu w polu "Strona www" |
|
Pełny opis: |
Kurs prezentuje muzea domy historyczne oraz ich wartość kulturową w kontekście pamięci kolektywnej. Zajęcia rozpoczyna przybliżenie definicji muzeum domu historycznego oraz historii ich występowania w kręgu kultury Zachodu. Następnie omówione zostają elementy teorii pamięci kolektywnej Maurice'a Halbwachsa oraz jej zastosowanie w pełnym zrozumieniu istoty funkcjonowania tego typu placówek wystawienniczych. Reprezentatywne przykłady z kręgu kultury europejskiej oraz amerykańskiej posłużą proprowadzeniu narracji wokół zjawisk historycznych, kulturowych oraz społecznych, które dzięki nim funkcjonują w pamięci zbiorowej. Najważniejsze zagadnienia dotyczą różnych sposobów percepcji przeszłości w drugiej połowie dziewiętnastego wieku, roli miast i klasy pracującej w budowie nowej estetyki początku dwudziestego wieku, biografii artysty i jej utylizacji w badaniach nad sztuką, kolonializm i zawłaszczenia kulturowego oraz nowej grupy domów historycznych, będących pamiątką po idolach szeroko pojętej pop-kultury. Dzięki selekcji przykładów kurs przybliża dywersyfikację środków, które biorą udział w budowaniu i podtrzymywaniu pamięci kolektywnej. |
|
Literatura: |
Rosanna Pavoni, House Museums in Italy: new cultural itineraries: poetry, history, art..., Rome 2010, fragmenty https://books.google.it/books?id=JDRoCwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Museum. The Public Historian 1 May 2015; 37 (2): 42–60. doi: https://doi.org/10.1525/tph.2015.37.2.42. L. Mårdh, Re-entering the house : Scenographic and artistic interventions and interactions in the historic house museum. Nordisk Museologi [Internet]. 2015;(1):25–39. Available from: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-74798 Giovanni Pinna, Introduction to historic house museums, Museum International Volume 53, 2001 - Issue 2, p. 4-9. |
|
Wymagania wstępne: |
n/d |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.