Judasz Iskariota. Próba biografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-JudaszIskar |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Judasz Iskariota. Próba biografii |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aDxdjpdgQiC35SXQGfk5C_NlfaPUN_XTLbGipLPH0hS41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=635c6a92-e6a7-4437-b56a-8941cf5c6dbb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KOMPETENCJE: KU1_K06 Student umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego. Ad KU1_K06 - w czasie wykładów Student zostaje powiadomiony o znaczeniu obyczajów i ich przemian. UMIEJĘTNOŚCI: KU1_U04 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Będzie to wielowątkowa opowieść o Judaszu, hiatorii, wiary i kultury |
Pełny opis: |
PLAN PIERWSZY: TEKSTY O JUDASZU. ANALIZA KRYTYCZNA Judasz Nowego Testamentu Ewangelii Judasza Ojców Kościoła i późniejszych tradycji chrześcijańskich Filozofów Pisarzy i poetów Fabuł filmowych PLAN DRUGI: PROBLEMY Z JUDASZEM. PYTANIA DWUZNACZNE Judasz jako przeklęty zdrajca wykorzystywana ofiara chodzący wyrzut sumienia samobójca PUENTA: "Wszyscy jesteśmy Judaszami" |
Literatura: |
ŹRÓDŁA Ewangelie, Dzieje Apostolskie plus odniesienia do Tory Ewangelia Judasza, Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova. , tłum z koptyjskiego W. Myszor, Katowice 2006. TEKSTY Borges J. L., Trzy wersje Judasza, przeł. A. Sobol-Jurczykowski, w: tegoż, Fikcje. Warszawa 1972. Hryniewicz W., Uczeń źle rozumiany?, w: J. M. Robinson, Tajemnica Judasza. Historia niezrozumianego ucznia i jego zaginionej ewangelii. Warszawa 2006 Ibek P., Judasz chrześcijański i gnostycki. Dwie wizje jednej postaci. w: Postać Judasza w literaturze, teologii i sztuce, red. J. Sieradzan, 2007. Kobielus S., Ikonografia zdrady i śmierci Judasza, 2005. Matys K., Judasz Gnostyk. Uwagi przy lekturze Ewangelii Judasza, w: Postać Judasza w literaturze, teologii i sztuce. Red. J. Sieradzan, Białystok 2007. Starowieyski M., Judasz. Historia, legenda, mity, Poznań 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym oraz antropologii (KU-W02) Zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do nauk o kulturze i antropologii w kontekście przemian obyczajów (KU-W03) Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii w kontekście przemian obyczajów(KU1-W09) Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (KU1-U05) Ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (KU-K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci czytają wybrany tekst ktory chętnie nazwałbym belechrystycznym, i przedstawiają go na zajęciach koniecznie wedługa jakiegoś sensownego i ciekawego klucza. Uzupełniają tytułową "biografię Judasza", rzecz jasna, umieszczając ją w ważnych dla ich autorów kontekstach. Przykłądowe powieści: Kazandzakisa Ostatnie kuszenie Chrystusa, Szaloma Asza, Mąż z Nazaretu, Dobraczyńskiego, Listy Nikodema, Brandstaettera, Jezus z Nazaretu itp., itd. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Piotr Weiser | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Będzie to wielowątkowa opowieść o Judaszu, historii, wiary i kultury |
|
Pełny opis: |
PLAN PIERWSZY: TEKSTY O JUDASZU. ANALIZA KRYTYCZNA Judasz Nowego Testamentu Ewangelii Judasza Ojców Kościoła i późniejszych tradycji chrześcijańskich Filozofów Pisarzy i poetów Fabuł filmowych PLAN DRUGI: PROBLEMY Z JUDASZEM. PYTANIA DWUZNACZNE Judasz jako przeklęty zdrajca wykorzystywana ofiara chodzący wyrzut sumienia samobójca PUENTA: "Wszyscy jesteśmy Judaszami" |
|
Literatura: |
ŹRÓDŁA Ewangelie, Dzieje Apostolskie plus odniesienia do Tory Ewangelia Judasza, Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova. , tłum z koptyjskiego W. Myszor, Katowice 2006. TEKSTY Borges J. L., Trzy wersje Judasza, przeł. A. Sobol-Jurczykowski, w: tegoż, Fikcje. Warszawa 1972. Hryniewicz W., Uczeń źle rozumiany?, w: J. M. Robinson, Tajemnica Judasza. Historia niezrozumianego ucznia i jego zaginionej ewangelii. Warszawa 2006 Ibek P., Judasz chrześcijański i gnostycki. Dwie wizje jednej postaci. w: Postać Judasza w literaturze, teologii i sztuce, red. J. Sieradzan, 2007. Kobielus S., Ikonografia zdrady i śmierci Judasza, 2005. Matys K., Judasz Gnostyk. Uwagi przy lekturze Ewangelii Judasza, w: Postać Judasza w literaturze, teologii i sztuce. Red. J. Sieradzan, Białystok 2007. Starowieyski M., Judasz. Historia, legenda, mity, Poznań 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.