Komunikacja kulturowa czasów najnowszych. Perspektywy i wyzwania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-KomKulCzN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja kulturowa czasów najnowszych. Perspektywy i wyzwania |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia S1A_W05 S2A_W05 |
Wymagania wstępne: | ciekawość poznawcza śwaita |
Skrócony opis: |
Celem tego kursu jest poszerzenie zrozumienia kulturowych powiązań współczesnego świata. Nacisk zostanie położony na wyzwania związane z niektórymi z głównych dyskursów kulturowych, które kształtowały i nadal kształtują obraz nowoczesności, zarówno afirmatywny, jak i tragiczny, ale które wpłynęły na obraz współczesnego świata. |
Pełny opis: |
Współczesny świat jest światem wzajemnych powiązań i szeregu konsekwencji. W ramach zajęć przeanalizowany zostanie szereg procesów, które wpływają na współczesną identyfikację, rozumienie świata oraz procesy, które doprowadziły do tego, w jakim świecie dziś żyjemy. Kulturowa komunikacja tych procesów oraz ich szersze rozumienie w ramach procesów historycznych, kulturowych i społecznych jest ważnym elementem w konstruowaniu tożsamości współczesnego człowieka. Kurs ten, wprowadzony w przystępny sposób w formie seminarium, pozwoli na wspólne omówienie szeregu procesów wpływających na obraz komunikacji kulturowej w naszych czasach. Z perspektywy historycznej socjologicznej i kulturowej chcę przyjrzeć się kształtowaniu się podstaw współczesnych tożsamości europejskich i narodowych. Ważnym w tym sensie dyskursem jest ten dotyczący wojny i ludobójstwa, zwłaszcza w XX wieku. Wynika to z faktu, że konsekwencje II wojny światowej były bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na powojenny obraz Europy i początek procesów integracyjnych. Istotny w kontekście historycznym jest również temat pamięci historycznej oraz dyskusja na temat mechanizmów tworzenia kanonu kulturowego i jego funkcji. W dyskursach modernizacyjnych związanych z komunikacją kulturową ważne miejsce zajmują przemiany sfery publicznej w epoce cyfrowej. Dlatego zagadnieniu wirtualnej rewolucji i jej społecznych, politycznych i kulturowych konsekwencji poświęcam osobny blok zajęć. Chcę także przyjrzeć się dyskursom świadomego konsumpcjonizmu i kultury popularnej oraz ich złożonym wzajemnym powiązaniom, próbując odpowiedzieć na pytanie, co co można zrobić, by połączyć je w spójny konglomerat. Wreszcie, konieczny jest także powrót do krytyki społeczeństwa konsumpcyjnego oraz zagrożeń cywilizacyjnych, zwłaszcza dyskursu klimatycznego, dlatego tym zagadnieniom poświęcone będą osobne bloki zajęć. |
Literatura: |
Poniższe lektury były inspiracją do zbudowania ramowego planu prowadzonych przeze mnie zajęć i chociaż nie wszystkie będą bezpośrednio omawiane stanowiły inspirację dla niniejszego kursu: 1) Anderson Benedict, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. Stefan Amsterdamski, Społeczny Instytut Wydawniczy, 1997; 2) Billig Michael, Banalny Nacjonalizm, tłumaczenie Maciej Sekerdej, Wydawnictwo Znak. Kraków 2008; 3) Benjamin Walter, Pasaże, red. Tiedemann Rolf, przeł. Ireneusz Kania, posłowiem opatrzył Zygmunt Bauman, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005; 4) Borzym Andrzej, Sadowski Jeremi, Polscy Ojcowie Europy, Trio Warszawa 2007. 5) Canovan Margaret, Lud, przeł. Sebastian Szymański, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008; 6) Cichocki Marek, Czy żyjemy w czasach przełomu, czyli jak przejść przez ucho igielne historii, [w:] Przesilenie. Nowa kultura polityczna, red. Jacek Kołtan, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2016; 7) Cichocki Marek, Czy żyjemy w czasach przełomu, czyli jak przejść przez ucho igielne historii, [w:] Przesilenie. Nowa kultura polityczna, red. Jacek Kołtan, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2016; 8) Pogranicza kulturowe w perspektywie współczesności, Praca zbiorowa pod redakcją Piotra Dejneki i Agaty Mikołajko, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017 9) Piotr Dejeka, Populizm a sfera publiczna. Czy populizm zrewitalizuje sferę publiczną w Europie?, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019, 10) Piotr Dejneka, Populizm emancypacyjny a sfera publiczna, czyli kilka słów o „dobrym populizmie” we współczesnej dyskusji politycznej w Polsce. Przypadek KODu. [w:]Warianty wielokuturowosci, Praca zbiorowa pod redakcją Joanny Kurczewskiej . Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 2016. 11) Piotr Dejneka, Pegida, -Patriotyczni Europejczycy przeciwko Islamizacji Zachodu. Fenomen nagłego wzrostu znaczenia, [w:] Pogranicza kulturowe w perspektywie współczesności, Praca zbiorowa pod redakcją Piotra Dejneki i Agaty Mikołajko, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017, s.79-94. 12) Gasset José. O, Rozmyślania o Europie, przeł. Henryk Woźniewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006; 13) Gellner Ernest, Narody i nacjonalizm, wydanie drugie, wstęp John Bruelly, przeł. Teresa Hołówka, Wydawnictwo Difin 2009; 14) Grzeszczyk Ewa, Sukces: amerykańskie wzory – polskie realia, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2003; 15) Habermas Jürgen, Europe, the Faltering Project, Polity Press, Cambridge 2009; 16) Habermas Jürgen, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przeł.: Wanda Lipnik, Małgorzata Łukasiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; 17) Henrykowska Małgorzata, Technika – Ruch – Informacja. Wiek XIX: komunikacja społeczna na progu audiowizualności, [w:] Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. Maryla Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002; 18) Horkheimer Max, Adorno Theodor. W, Dialektyka Oświecenia. Fragmenty Filozoficzne, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, przekład przejrzał i posłowie opatrzył Marek J . Siemek, Wydawnictwo Krytyki politycznej, Warszawa 2010; 19) Huxley Aldous, Nowy wspaniały świat, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Literackie Muza S.A, Warszawa 2011. 20) Iszkowski Krzysztof, Po co nam Europa? O rozbieżnych wizjach Integracji, Wydawnictwo Dyfin, Warszawa 2009; 21) Horkheimer Max, Adorno Theodor. W, Dialektyka Oświecenia. Fragmenty Filozoficzne, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, przekład przejrzał i posłowie opatrzył Marek J . Siemek, Wydawnictwo Krytyki politycznej, Warszawa 2010; 22) Huxley Aldous, Nowy wspaniały świat, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Literackie Muza S.A, Warszawa 2011. 23) Iszkowski Krzysztof, Po co nam Europa? O rozbieżnych wizjach Integracji, Wydawnictwo Dyfin, Warszawa 2009; 24) Horkheimer Max, Adorno Theodor. W, Dialektyka Oświecenia. Fragmenty Filozoficzne, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, przekład przejrzał i posłowie opatrzył Marek J . Siemek, Wydawnictwo Krytyki politycznej, Warszawa 2010; 25) Huxley Aldous, Nowy wspaniały świat, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Literackie Muza S.A, Warszawa 2011. 26) Iszkowski Krzysztof, Po co nam Europa? O rozbieżnych wizjach Integracji, Wydawnictwo Dyfin, Warszawa 2009; 27) Kultura Narodowa i polityka, red. Joanna Kurczewska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000; 28) Laclau Ernesto, On Populism Reason, Verso, London-New York, 2005; 29) Laclau Ernesto, On Populism Reason, Verso, London-New York, 2005; 30) Marquand David, The End of The West: The Once and Future Europe, Princeton University Press, Princeton 2011; 31) McLuhan Marschal, Zrozumieć Media. Przedłużenia Człowieka, Wprowadzenie Lewisa H Laphmana, tłum. Natalia Szczucka, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa 2004; 32) Medrano Jean D, Social Class and Identity,[ w:] Sociology of The European Union, collective work, edited by Adrian Favell and Virginie Guirandon, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire, UK ; New York : Palgrave Macmillan, 2011; 33) Nye Joseph, Soft Power. The Means to Success In World Politics, Public Affairs, New York 2004; 34) Osiatyński Wiktor, Human Rights and Their Limits, Cambridge University Press, Cambridge 2009; 35) Pariser Eli, The Filter Bubble, How the New Personalized Web Is Changing What We Read And How We Think, The Penguin Press, New York 2011; 36) Smith Anthony D, Etniczne źródła narodów, przeł. Małgorzata Głowacka-Grajper, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009; 37) Smith Anthony D, Kulturowe podstawy narodów, przeł. Wojciech Usakiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009; 38) Smith Anthony D, Nacjonalizm, Teoria, historia, ideologia, przeł. Ewa Chomicka, Wydawnictwo SIC!, Warszawa 2007; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
S1A_W05 S2A_W05 Uczestnictwo w zajęciach - 30h Przygotowanie do zajęć - 20h Konsultacje - 10h Przygotowanie prezentacji- 30h |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy temat będzie najpierw przedstawiony w formie wykładu wprowadzającego na temat danego zagadnienia, a następnie omawiany zgodnie z lekturami przeznaczonymi do prezentacji i czytanymi przez studentów. Wykładowca wyznaczył konkretny termin dla poszczególnych zagadnień (zwykle 2 jednostki akademickie), ale w razie potrzeby dyskusji, będzie ona przedłużana. Wszystkie wymagane lektury zostaną przesłane za pośrednictwem platformy moodle, lub poczty UKSW. Ocena końcowa na podstawie oceny trójczynnikowej: 1.Obecność na zajęciach( dopuszcza się do trzech nieobecności) 2. Aktywność (ocena ciągła na podstawie aktywności studenta podczas trwania kursu oraz wiedzy akademickiej z wymaganych lektur). 3. Przedstawienie krótkiej prezentacji na podstawie przydzielonych lektur. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Piotr Dejneka, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Dejneka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem tego kursu jest poszerzenie zrozumienia kulturowych powiązań współczesnego świata. Nacisk zostanie położony na wyzwania związane z niektórymi z głównych dyskursów kulturowych, które kształtowały i nadal kształtują obraz nowoczesności, zarówno afirmatywny, jak i tragiczny, ale które wpłynęły na obraz współczesnego świata. |
|
Pełny opis: |
Współczesny świat jest światem wzajemnych powiązań i szeregu konsekwencji. W ramach zajęć przeanalizowany zostanie szereg procesów, które wpływają na współczesną identyfikację, rozumienie świata oraz procesy, które doprowadziły do tego, w jakim świecie dziś żyjemy. Kulturowa komunikacja tych procesów oraz ich szersze rozumienie w ramach procesów historycznych, kulturowych i społecznych jest ważnym elementem w konstruowaniu tożsamości współczesnego człowieka. Kurs ten, wprowadzony w przystępny sposób w formie seminarium, pozwoli na wspólne omówienie szeregu procesów wpływających na obraz komunikacji kulturowej w naszych czasach. Z perspektywy historycznej socjologicznej i kulturowej chcę przyjrzeć się kształtowaniu się podstaw współczesnych tożsamości europejskich i narodowych. Ważnym w tym sensie dyskursem jest ten dotyczący wojny i ludobójstwa, zwłaszcza w XX wieku. Wynika to z faktu, że konsekwencje II wojny światowej były bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na powojenny obraz Europy i początek procesów integracyjnych. Istotny w kontekście historycznym jest również temat pamięci historycznej oraz dyskusja na temat mechanizmów tworzenia kanonu kulturowego i jego funkcji. W dyskursach modernizacyjnych związanych z komunikacją kulturową ważne miejsce zajmują przemiany sfery publicznej w epoce cyfrowej. Dlatego zagadnieniu wirtualnej rewolucji i jej społecznych, politycznych i kulturowych konsekwencji poświęcam osobny blok zajęć. Chcę także przyjrzeć się dyskursom świadomego konsumpcjonizmu i kultury popularnej oraz ich złożonym wzajemnym powiązaniom, próbując odpowiedzieć na pytanie, co co można zrobić, by połączyć je w spójny konglomerat. Wreszcie, konieczny jest także powrót do krytyki społeczeństwa konsumpcyjnego oraz zagrożeń cywilizacyjnych, zwłaszcza dyskursu klimatycznego, dlatego tym zagadnieniom poświęcone będą osobne bloki zajęć. |
|
Literatura: |
Poniższe lektury były inspiracją do zbudowania ramowego planu prowadzonych przeze mnie zajęć i chociaż nie wszystkie będą bezpośrednio omawiane stanowiły inspirację dla niniejszego kursu: 1) Anderson Benedict, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. Stefan Amsterdamski, Społeczny Instytut Wydawniczy, 1997; 2) Billig Michael, Banalny Nacjonalizm, tłumaczenie Maciej Sekerdej, Wydawnictwo Znak. Kraków 2008; 3) Benjamin Walter, Pasaże, red. Tiedemann Rolf, przeł. Ireneusz Kania, posłowiem opatrzył Zygmunt Bauman, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005; 4) Borzym Andrzej, Sadowski Jeremi, Polscy Ojcowie Europy, Trio Warszawa 2007. 5) Canovan Margaret, Lud, przeł. Sebastian Szymański, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008; 6) Cichocki Marek, Czy żyjemy w czasach przełomu, czyli jak przejść przez ucho igielne historii, [w:] Przesilenie. Nowa kultura polityczna, red. Jacek Kołtan, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2016; 7) Cichocki Marek, Czy żyjemy w czasach przełomu, czyli jak przejść przez ucho igielne historii, [w:] Przesilenie. Nowa kultura polityczna, red. Jacek Kołtan, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2016; 8) Pogranicza kulturowe w perspektywie współczesności, Praca zbiorowa pod redakcją Piotra Dejneki i Agaty Mikołajko, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017 9) Piotr Dejeka, Populizm a sfera publiczna. Czy populizm zrewitalizuje sferę publiczną w Europie?, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019, 10) Piotr Dejneka, Populizm emancypacyjny a sfera publiczna, czyli kilka słów o „dobrym populizmie” we współczesnej dyskusji politycznej w Polsce. Przypadek KODu. [w:]Warianty wielokuturowosci, Praca zbiorowa pod redakcją Joanny Kurczewskiej . Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 2016. 11) Piotr Dejneka, Pegida, -Patriotyczni Europejczycy przeciwko Islamizacji Zachodu. Fenomen nagłego wzrostu znaczenia, [w:] Pogranicza kulturowe w perspektywie współczesności, Praca zbiorowa pod redakcją Piotra Dejneki i Agaty Mikołajko, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017, s.79-94. 12) Gasset José. O, Rozmyślania o Europie, przeł. Henryk Woźniewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006; 13) Gellner Ernest, Narody i nacjonalizm, wydanie drugie, wstęp John Bruelly, przeł. Teresa Hołówka, Wydawnictwo Difin 2009; 14) Grzeszczyk Ewa, Sukces: amerykańskie wzory – polskie realia, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2003; 15) Habermas Jürgen, Europe, the Faltering Project, Polity Press, Cambridge 2009; 16) Habermas Jürgen, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przeł.: Wanda Lipnik, Małgorzata Łukasiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; 17) Henrykowska Małgorzata, Technika – Ruch – Informacja. Wiek XIX: komunikacja społeczna na progu audiowizualności, [w:] Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. Maryla Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002; 18) Horkheimer Max, Adorno Theodor. W, Dialektyka Oświecenia. Fragmenty Filozoficzne, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, przekład przejrzał i posłowie opatrzył Marek J . Siemek, Wydawnictwo Krytyki politycznej, Warszawa 2010; 19) Huxley Aldous, Nowy wspaniały świat, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Literackie Muza S.A, Warszawa 2011. 20) Iszkowski Krzysztof, Po co nam Europa? O rozbieżnych wizjach Integracji, Wydawnictwo Dyfin, Warszawa 2009; 21) Horkheimer Max, Adorno Theodor. W, Dialektyka Oświecenia. Fragmenty Filozoficzne, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, przekład przejrzał i posłowie opatrzył Marek J . Siemek, Wydawnictwo Krytyki politycznej, Warszawa 2010; 22) Huxley Aldous, Nowy wspaniały świat, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Literackie Muza S.A, Warszawa 2011. 23) Iszkowski Krzysztof, Po co nam Europa? O rozbieżnych wizjach Integracji, Wydawnictwo Dyfin, Warszawa 2009; 24) Horkheimer Max, Adorno Theodor. W, Dialektyka Oświecenia. Fragmenty Filozoficzne, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, przekład przejrzał i posłowie opatrzył Marek J . Siemek, Wydawnictwo Krytyki politycznej, Warszawa 2010; 25) Huxley Aldous, Nowy wspaniały świat, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Literackie Muza S.A, Warszawa 2011. 26) Iszkowski Krzysztof, Po co nam Europa? O rozbieżnych wizjach Integracji, Wydawnictwo Dyfin, Warszawa 2009; 27) Kultura Narodowa i polityka, red. Joanna Kurczewska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000; 28) Laclau Ernesto, On Populism Reason, Verso, London-New York, 2005; 29) Laclau Ernesto, On Populism Reason, Verso, London-New York, 2005; 30) Marquand David, The End of The West: The Once and Future Europe, Princeton University Press, Princeton 2011; 31) McLuhan Marschal, Zrozumieć Media. Przedłużenia Człowieka, Wprowadzenie Lewisa H Laphmana, tłum. Natalia Szczucka, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa 2004; 32) Medrano Jean D, Social Class and Identity,[ w:] Sociology of The European Union, collective work, edited by Adrian Favell and Virginie Guirandon, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire, UK ; New York : Palgrave Macmillan, 2011; 33) Nye Joseph, Soft Power. The Means to Success In World Politics, Public Affairs, New York 2004; 34) Osiatyński Wiktor, Human Rights and Their Limits, Cambridge University Press, Cambridge 2009; 35) Pariser Eli, The Filter Bubble, How the New Personalized Web Is Changing What We Read And How We Think, The Penguin Press, New York 2011; 36) Smith Anthony D, Etniczne źródła narodów, przeł. Małgorzata Głowacka-Grajper, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009; 37) Smith Anthony D, Kulturowe podstawy narodów, przeł. Wojciech Usakiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009; 38) Smith Anthony D, Nacjonalizm, Teoria, historia, ideologia, przeł. Ewa Chomicka, Wydawnictwo SIC!, Warszawa 2007; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.