Krytyka teatralna - praktyka gatunków tekstów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-KrytykaTeatr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Krytyka teatralna - praktyka gatunków tekstów |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W04 FP1_W10 FP_W13 FP1_05 FPK_05 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozwinąć umiejętność sporządzania wypowiedzi pisemnej, głównie w formie recenzji. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu nauczenie studentów pisania recenzji teatralnych. Zajęcia poświęcone są teorii gatunku, elementom analizy spektaklu. Głównym trzonem zajęć jest praca nad powstającym tekstem recenzji ze spektaklu teatralnego. |
Literatura: |
A. Wanat, Pochwała teatru, Warszawa 1997. J. Sieradzki, Widok przez scenę, Warszawa 2019. J. Kopciński, Powrót “Dziadów”, Warszawa-Kraków 2016. J. Majcherek, Niedoskładanka, Warszawa-Kraków 2016. J. Kowalska, Spacer po barykadach, Warszawa-Kraków 2014. J. Koenig, Kto ma mieć pomysły?, Warszawa-Kraków 2014. Widowisko-teatr-dramat, red. E. Wąchocka, Katowice 2010. Szkice o krytyce teatralnej, red. E. Udalska, Katowice 1981. K. Kowalewicz, Teatr i odbiorca-przygotowanie do teorii odbioru dzieła teatralnego, Łódź 1993. M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna podstawową terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze współczesnym oraz rozumie główne zjawiska w teatrze współczesnym, Zna współczesne metody i sposoby analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, plastycznego i filmowego, Zna podstawowe teorie, metody i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu literaturoznawczego, Potrafi opracować wyniki własnych badań i wyrazić je w postaci wypowiedzi pisemnej oraz ustnej w języku polskim, Jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobry - student umie najpisać recenzję teatralną w dowolnym gatunku, zarówno prasową, branżową, jak i eseistyczną, Dobry – student umie napisać recenzję prasową i branżową. Dostateczny - student umie napisać recenzję prasową. Niedostateczny – student nie umie napisać recenzji teatralnej. Oceniane będzie zaangażowanie na zajęciach, jak również umiejętność pisania i oceniania innych tekstów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.