Włoska literatura dla dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-Litwlosdzieci |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Włoska literatura dla dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FW1_W02 FW1_U04 FW1_U06 FW1_K04 |
Wymagania wstępne: | - bardzo dobra znajomość języka polskiego - mile widziana znajomość języka włoskiego w stopniu umożliwiającym samodzielną lekturę tekstów - wiedza z zakresu historii, historii literatury włoskiej i europejskiej |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest wybranym, zagadnieniom, autorom oraz tekstom począwszy od XIX wieku (Ida Baccini, Carlo Collodi, Edmund De Amicis, Emilio Salgari), aż do pisarzy współczesnych (Gianni Rodari, Roberto Piumini, Bianca Pitzorno). Koncentruje się zarówno na zjawiskach ogólnych (trendy w literaturze, recepcja przekładu), jak i na analizie fragmentów tekstów; nawiązuje do włoskiej literatury dla dorosłych i realiów społeczno-politycznych Półwyspu Apenińskiego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Absolwent (wiedza): - zna i rozumie podstawową metodologię, terminologię i teorie wykorzystywane w badaniach literaturoznawczych Absolwent (umiejętności): - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich, a także ich oddziaływania kulturowego. - potrafi dokonać średniozaawansowanej analizy wybranego utworu cywilizacji obszaru kulturowego wybranej specjalności, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich i artystycznych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym Absolwent (kompetencje społeczne): - jest gotów do współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów, w szczególności dziedzictwa obszaru kulturowego Włoch |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna i rozumie podstawową metodologię, terminologię i teorie wykorzystywane w badaniach literaturoznawczych, bardzo dobrze potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich, a także ich oddziaływania kulturowego, bardzo dobrze potrafi dokonać średniozaawansowanej analizy wybranego utworu cywilizacji obszaru kulturowego wybranej specjalności, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich i artystycznych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Na ocenę dobrą: student dobrze zna i rozumie podstawową metodologię, terminologię i teorie wykorzystywane w badaniach literaturoznawczych, dobrze potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich, a także ich oddziaływania kulturowego, dobrze potrafi dokonać średniozaawansowanej analizy wybranego utworu cywilizacji obszaru kulturowego wybranej specjalności, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich i artystycznych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Na ocenę dostateczną: student dostatecznie zna i rozumie podstawową metodologię, terminologię i teorie wykorzystywane w badaniach literaturoznawczych, dostatecznie potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich, a także ich oddziaływania kulturowego, dostatecznie potrafi dokonać średniozaawansowanej analizy wybranego utworu cywilizacji obszaru kulturowego wybranej specjalności, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich i artystycznych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Nicewicz, Małgorzata Ślarzyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Nicewicz | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 ECTS = 75 h 30 h – aktywny udział w zajęciach i dyskusjach 15 h – bieżące przygotowanie do zajęć 30 h - przeczytanie zaleconych lektur |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład konwersatoryjny obejmujący wybrane zagadnienia z włoskiej literatury dla dzieci i młodzieży od zarania aż po współczesność. |
|
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest wybranym, zagadnieniom, autorom oraz tekstom począwszy od XIX wieku (Ida Baccini, Carlo Collodi, Edmund De Amicis, Emilio Salgari), aż do pisarzy współczesnych (Gianni Rodari, Roberto Piumini, Bianca Pitzorno). Koncentruje się zarówno na zjawiskach ogólnych (trendy w literaturze, recepcja przekładu), jak i na analizie fragmentów tekstów; nawiązuje do włoskiej literatury dla dorosłych i realiów społeczno-politycznych Półwyspu Apenińskiego. |
|
Literatura: |
Opracowania krytyczne: Baldi G. (red.), Dal testo alla storia, dalla storia al testo, t. 3/1A - 3/3, Paravia 2001. Biernacka-Licznar K., Serce Pinokia. Włoska literatura dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945-1989, SBP, Warszawa 2018. Boero P., De Luca C., La letteratura per l’infanzia, Editori Laterza 2012. Faeti, A., Guardare le figure, Donzelli Editore, 2011. Salwa P. (red.), Historia literatury włoskiej, t. II, Wydawnictwo Naukowe Semper 1997. Woźniak M., Biernacka-Licznar K., Staniów B., Przekłady w systemie małych literatur. O włosko-polskich i polsko-włoskich tłumaczeniach dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Adam Marszałek 2014. Żaboklicki K., Historia literatury włoskiej, PWN 2008. Lektury (dwie z podanych poniżej): Baccini I., Pamiętnik kurczątka, tłum. M. Oleksińska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1931. Buzzati D., Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię, tłum. M. i J. Mikołajewscy, Czuły Barbarzyńca 2008. Calvino I., Baśnie włoskie, przekład zbiorowy, Czuły Barbarzyńca 2012-14 (trzy). Collodi, C., Małpiszonek Pipi, tłum. J. Wachowiak-Finlaison, W.A.B. 2012. Collodi C., Pinokio, tłum. Z. Jachimecka lub J. Mikołajewski (wydanie dowolne). De Amicis E., Serce, tłum. M. Konopnicka (wydanie dowolne). Morosinotto D., Renomowany Katalog Walker&Dawn, tłum. E. Nicewicz-Staszowska, Dwie Siostry 2019. Munari B., Dizajn i sztuka, tłum. M. Salwa, d2d.pl, 2014. Nanetti A., Mój dziadek był drzewem czereśniowym, tłum. M. i J. Mikołajewscy, Nasza Księgarnia 1998. Olivotti S., Zwierzoobjaśniarka. Wynalazek, który zmienił świat, tłum. J. Wajs, Nasza Księgarnia 2018. Pitzorno B., Chlorofilka z błękitnego nieba, tłum. K. i E. Kabatcowie, Nasza Księgarnia 1981. Pitzorno B., Poliksena i prosiaczek, tłum. D. Ściborska-Wytrykus, Prószyński i S-ka 2006. Piumini R., Maciuś i dziadek, tłum. E. Nicewicz-Staszowska, Bona 2013. Rodari G., Był sobie dwa razy baron Lamberto, tłum. J. Mikołajewski, Muchomor 2020. Rodari G., Gelsomino w krainie kłamczuchów, tłum. H. Ożogowska (wydanie dowolne). Rodari G., Marek i Mirek, tłum. A. Kuciak, Muchomor 2006. Rodari G., Opowieść o Cebulku, tłum. Z. Ernstowa, Nasza Księgarnia 1954. Rodari G., Pinokio rymowany, tłum. J. Mikołajewski, Muchomor 2002. Salgari E., Tygrysy z Mompracem, tłum. M. Lewicka, Śląsk 1990. Silei F., Uniwersytet Wszystko Moje, tłum. J. Wajs, Nasza Księgarnia, 2018. Vamba, Pamiętnik szalonego Jasia, tłum. M. Mastrangelo, Skrzat 2004. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Nicewicz, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Nicewicz | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a62myrkL9P_QSHrf4b4wHt2UzJf4QYL8P4YCeET2EeBI1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=19504e97-e37c-498c-a932-d709ce85c763&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 ECTS: 1 ECTS = 30 h – aktywny udział w zajęciach i dyskusjach 2 ECTS = 45 h – samodzielna praca studenta (bieżące przygotowanie do zajęć oraz przeczytanie zaleconych lektur, przygotowanie do zaliczenia końcowego) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład konwersatoryjny obejmujący wybrane zagadnienia z włoskiej literatury dla dzieci i młodzieży od zarania aż po współczesność. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Nicewicz, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Nicewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 ECTS: 1 ECTS = 30 h – aktywny udział w zajęciach i dyskusjach 2 ECTS = 45 h – samodzielna praca studenta (bieżące przygotowanie do zajęć oraz przeczytanie zaleconych lektur, przygotowanie do zaliczenia końcowego) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.