Main Trends of Polish Modern Theatre
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-MainTrends |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Main Trends of Polish Modern Theatre |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W05 FP1_W09 FP1_W18 FP1_U01 FP1_U04 FP1_U06 FP1_U07 FP1_K01 FP1_K04 FP1_K07 FP2_W05 FP2_W09 FP2_W16 FP2_W19 FP2_U01 KU1_W03 KU1_U01 KU1_K01 KU2_W03 KU2_U03 KU2_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Student pozna cechy teatru współczesnego i nowoczesnego połączenia sztuki widowiskowej z tekstem. Przedmiotem analizy będzie nowoczesna dramaturgia oraz partytura rozumiana zarówno jako utwór literacki, jak też pozostający w relacji intertekstualne z dziełem performatywnym. Analiza dotyczyć będzie oprócz spektakli teatralnych także happeningów i ich zapisów. Analizie zostanie poddana także tekstowość przedstawienia scenicznego. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Współczesne metody relacji tekstu i teatru. Partytura teatralna oraz dramat, jak też scenariusz i dzieło dramaturga jako interteksty z dziełem sztuki widowiskowej – zarówno spektaklu, jak też akcji plastycznych i ich formom tekstowym. Zajęcia poświęcone będą okresowi pomiędzy 1975 rokiem a teatrem początków XXI wieku. Metody oceny: prezentacja zawierająca metody analityczne wybranego spektaklu. |
Literatura: |
Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991.P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 2002.M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004; Sto przedstawień w opisach polskich autorów, red. Z. Raszewski, Wrocław 1993; M. Halberda i in., „Dziady” Adama Mickiewicza w inscenizacji Konrada Swinarskiego. Opis przedstawienia, Kraków 1998; M. Dzieduszycka, Apocalipsis cum figuris. Opis spektaklu, Kraków 1974; T. Kantor, Pisma, t. I-III, oprac. K. Pleśniarowicz, Kraków 2004-2005. Osobny zestaw lektur do każdych zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- ma uporządkowaną podstawową wiedzę o teatrologii jako dziedziny czerpiącej z innych nauk, - umie analizować dzieło sztuki teatralnej wykorzystując specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz całościowe ujęcie teatrologiczne, - zna język nowoczesnego teatru, - orientuje się w najnowszych tendencjach scenicznych oraz ich antecedencjach, - zna bazy danych zbierające dokumentację teatralną, - zna konwencje sceniczne, życia teatralnego oraz ich antecedencje, - umie wypowiadać się bazując na bibliografii oraz własnej analizie, - umie definiować zjawiska w teatrze nowoczesnym - potrafi ocenić interteksty teatralne, |
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobry – student zna główną terminologię teoretyczną i historyczną dotyczącą performatyki i teatru postdramatycznego, z uwzględnieniem jego polskiej odmiany. Umie opisać i zanalizować widowisko w jego aspekcie teatralnym, jak też tekstowym. Potrafi pokazać współczesne tendencje dramatyczne oraz ich antecedencje ulokowane w modernizmie. Dobry - student zna główną terminologię teoretyczną i historyczną dotyczącą performatyki i teatru postdramatycznego, z uwzględnieniem jego polskiej odmiany. Umie opisać i zanalizować widowisko w jego aspekcie teatralnym, jak też tekstowym. Dostateczny - student zna główną terminologię teoretyczną i historyczną dotyczącą performatyki i teatru postdramatycznego, z uwzględnieniem jego polskiej odmiany. Niedostateczny - student nie zna terminologii teoretycznej ani historycznej dotyczącej performatyki i teatru postdramatycznego, z uwzględnieniem jego polskiej odmiany. Nie umie opisać i zanalizować widowiska w jego aspekcie teatralnym, jak też tekstowym. Nie potrafi pokazać współczesnych tendencji dramatycznych oraz ich antecedencji ulokowanych w modernizmie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.