Dawne i współczesne motywacje nazewnicze w antroponimii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-MotNazewAn |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dawne i współczesne motywacje nazewnicze w antroponimii |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W 05 FP1_U 11 FP1_K 05 FP1_W 13 |
Skrócony opis: |
Problematyka związana z motywacją nazewniczą antroponimów łączy się z szeroko pojętą kulturą narodu. Dzięki starannie opracowanym słownikom onomastycznym możliwe jest ustalenie i doprecyzowanie etymologii danego antroponimu. Historia imion natomiast pozwala ukazać kreowanie polskiego systemu nazewniczego od jednoimiennego do dwuelementowego. Charakterystyka mian, imion, pseudonimów, przydomków i przezwisk oraz jako symptom współczesności - nicków - pozwala docenić bogactwo językowe i kulturowe onomastyki polskiej. Dzięki formule Konwersatorium możliwe jest wprowadzenie na zajęciach podstawowej terminologii onomastycznej. |
Pełny opis: |
1. Czy znam motywację mojego imienia? Imiona w mojej rodzinie. Nazwy osobowe na tle historii, ich geneza i rozwój. 2. Rodzaje nazw osobowych: miana, deskrypcje, imiona słowiańskie, imiona chrześcijańskie, nazwiska, pseudonimy, nicki. 3. Klasyfikacja nazwisk według taksonomii Witolda Taszyckiego i Kazimierza Rymuta. 4. Nazwisko jako element kultury. Podział antroponimów na rodzime i obce. 5. Przykładowe etymologie poszczególnych nazwisk (praca ze słownikiem Kazimierza Rymuta). Omówienie polskich słowników antroponimicznych. 6. Nazwisko jako element prawa, pisownia i odmiana nazwisk. 7. Współczesne polskie osobowe nazewnictwo medialne, omówienie irconimów. 8. Język w mediach dawniej i dziś, z uwzględnieniem np. ekspansji potoczności. 9. Relacja nadawca-odbiorca. Formy grzecznościowe a demokratyzacja języka. 10. Cechy nazewnictwa medialnego jako element estetyki mediów. 11. Nazwy osobowe w literaturze pięknej. Jaka jest motywacja nadawania imion, nazwisk, przydomków, pseudonimów i jaka jest przyczyna braku imion i innych określeń postaci literackich. 12. Cd. onomastyki literackiej. 13. Nazwy heraldyczne, przydomki, przezwiska w języku i kulturze polskiej. 14. Powtórzenie materiału. 15. Kolokwium zaliczeniowe. |
Literatura: |
Bajerowa I., 2003, Zarys historii języka polskiego 1939-2000, PWN Warszawa. Bajerowa I., 1996, Język polski czasu II wojny światowej, Warszawa. Bubak J. (1986), Proces kształtowania się polskiego nazwiska mieszczańskiego i chłopskiego, Kraków Butler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1970-71, Kultura języka polskiego, Warszawa. Grabias S., 1981, O ekspresywności języka. Ekspresja a słowotwórstwo, Wyd. Lubelskie. obb Grybosiowa A., 2003, Język wtopiony w rzeczywistość, Wyd. UŚ., Katowice. SESNO: Słownik etymologiczno-motywacyjny staropolskich nazw osobowych, 1995-2000, red. A. Cieślikowa, M. Malec i K. Rymut, z. 1-6, Kraków. SNUP – Słownik nazwisk używanych w Polsce na początku XXI wieku, 2003, K. Rymut., Kraków. Szubert M., 2004, Leksykon rzeczy minionych i przemijających, Muza SA, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1_W05 Student zna podstawową terminologię dotyczącą antroponimii. FP1_U11 Student stosuje podstawową terminologię dotyczącą antroponimii. FP1_K05 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Nazwy osobowe jako element języka, prawa, jako zjawisko historyczne wpisują się w ten chroniony i ważny obszar. udział w ćwiczeniach 30 przygotowanie do ćwiczeń 20 konsultacje 10 przygotowanie do kolokwium 25 suma 85/30 ~3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Niedostateczną ocenę uzyskuje student, który nie spełnia kryteriów, wymienionych w efektach kształcenia. Dostateczną ocenę uzyskuje student, który: - wybiórczo zna podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - nie zawsze poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą antroponimii. Dobrą ocenę uzyskuje student, który: - dobrze zna podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą antroponimii. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który: - bardzo dobrze zna podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Nazwisko jako element języka, prawa, jako późne zjawisko historyczne wpisuje się w ten chroniony i ważny obszar. Ponadto: Metody oceny: Ćwiczenia praktyczne na zajęciach. Zaliczenie semestru: Kolokwium pisemne: - interpretacja przykładów nazwisk - przeprowadzenie prawidłowej analizy budowy słowotwórczej, - określenie nazwisk z zastosowaniem poznanej taksonomii; - interpretacja etymologiczna (podanie prawdopodobnych przyczyn, jakie doprowadziły do takiej postaci). Metoda oceny – 1 p. za każdą prawidłową odpowiedź. Warunek zaliczenia – uzyskanie min 55% prawidłowych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dąbrowska-Kamińska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na zajęciach poruszane będą zagadnienia dotyczące przyczyn nadawania, stosowania i odrzucania imion, przezwisk i pseudonimów. Kolejna problematyka związana będzie z dziedziczeniem nazwisk i świadomością przynależności do określonego kręgu kulturowego, która pozwala na traktowanie nazwiska jako historycznego dziedzictwa narodowego. Podczas zajęć istotna będzie wiedza o historii Polski na szerszym tle, czyli z uwzględnieniem wydarzeń w Europie i na świecie. Przydatna podczas omawiania zagadnień związanych z onomastyką literacką okaże się znajomość lektur szkolnych, umiejętność pracy z tekstem literackim. Niezbędna będzie także znajomość geografii Polski, zwłaszcza przy charakteryzowaniu wpływów gwarowych w polskiej antroponimii. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do szerokiej problematyki nazw osobowych. Omówienie dawnego sytemu identyfikacji osób w zależności od pozycji społecznej. Uwzględnienie pierwszych zawołań, mian, przezwisk, imion słowiańskich, imion chrześcijańskich. Drugie określenie po imieniu jako początek kształtowania się nazwiska. XIX wiek i wprowadzenie obowiązku posiadania nazwiska prawnie umotywowanego, czyli: niezmiennego, dziedzicznego. Motywacja wprowadzenia Kodeksu Napoleona. Taksonomia nazwisk według Witolda Taszyckiego i Kazimierza Rymuta. Zjawisko patronimiczności. Formy zależnościowe nazwisk i imion kobiet. Etymologia polskich nazwisk i słowniki antroponimiczne Kazimierza Rymuta. Nazwiska obcego pochodzenia w polskiej antroponimii. Motywacja w nadawaniu imion. Formy grzecznościowe w języku i kulturze. Onomastyka literacka. Rada Języka Polskiego a zmiana nazwisk lub nadawanie obcych imion. |
|
Literatura: |
Boryś W., 2005, Słownik etymologiczny języka polskiego, Warszawa. Grybosiowa A., 2003, Język wtopiony w rzeczywistość, Wyd. UŚ., Katowice. SESNO: Słownik etymologiczno-motywacyjny staropolskich nazw osobowych, 1995-2000, red. A. Cieślikowa, M. Malec i K. Rymut, z. 1-6, Kraków. SNUP – Słownik nazwisk używanych w Polsce na początku XXI wieku, 2003, K. Rymut., Kraków. Rymut K., Nazwiska Polaków. Słownik historyczno-etymologiczny, t. 1-2, Kraków 1999-2002. |
|
Wymagania wstępne: |
Zainteresowania kulturowo-językowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.