Nauczanie języka polskiego wobec zmian w systemie oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-NJPZmOs |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauczanie języka polskiego wobec zmian w systemie oświaty |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W02, FP1_W03, FP1_U01, FP1_K03 |
Skrócony opis: |
Student pozna koncepcję programową reformy edukacji z od 1999 roku ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzanych w polskiej oświacie od 2017 roku. Szczegółowo będą omawiane: zmiany systemowe, zadania szkoły, korelacje i integracje przedmiotowe, egzaminy zewnętrzne, indywidualizacja nauczania a specjalne potrzeby edukacyjne uczniów, nowe style nauczania (ocenianie kształtujące), metoda projektu, edukacja domowa, edukacja włączająca, nowe technologie w nauczaniu. Wszystkie zagadnienia będą prezentowane z odniesieniem do nauczania języka polskiego. |
Literatura: |
1. Reforma edukacji. Zmiany w kształceniu ogólnym, specjalnym i zawodowym oraz w obszarze wychowania i profilaktyki, ORE [https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa] 2. Dorczak R., 2019, Wokół reformy edukacji z 2017 roku – Krytyczna Analiza Dyskursu, Kraków. 3. KRÓTKA INFORMACJA O POLSKIM SYSTEMIE EDUKACJI 2017/18, oprac. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Eurydice. 4. Reforma edukacji - Ministerstwo Edukacji i Nauki - Portal Gov.pl (www.gov.pl). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student potrafi: a) omówić najważniejsze etapy reformy systemu oświaty w Polsce od roku 1999, a szczególnie od roku 2017; b) przedstawić główne zadania szkoły wykreowane w ostatnim etapie reformy; c) opisać różnice między korelacją a integracją wewnatrzprzedmiotową i międzyprzedmiotową; d) przedstawić główne założenia w zakresie kształcenia polonistycznego zawarte w Podstawie programowej z 2017 roku; e) omówić sposoby pracy z uczniem z grupy SPE; f) omówić i ocenić pracę metodą projektu; g) zaprezentować zmiany w sposobach egzaminowania i oceniania uczniów (egzaminy zewnętrzne, ocenianie sumujące, ocenianie kształtujące). |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniania jest aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach. Na zakończenie zajęć studenci piszą sprawdzian. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.