Oświęcim i Kołyma
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-OswKol |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Oświęcim i Kołyma |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae76f8f89ac9b4bf885fce2282606d8fa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=966f3890-f64d-4117-bfc5-6feec33b22f6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów (KU1-W02) (KU1-W03) (KU1-W09) (KU1-U05) (KU1-K01)kształcenia |
Skrócony opis: |
Doświadczenie obozowe widziane przede wszystkim oczami więźniów niemieckich kacetów oraz radzieckich łagrów. Jest to także przegląd ważnych tekstów obozowych oraz pojęć tworzących obozową kulturę, subkulturę i antykulturę. |
Pełny opis: |
TEKSTY 1. Przypadek Osipa Mandelsztama. Wspomnienia Nadieżdy Mandelsztam 2. Jean Amery, Poza winą i karą. Intelektualista w Oświęcimiu 3. Warłam Szałamow, Opowiadania kołymskie. Rzecz o beznamiętności 4. Tadeusz Borowski, Proszę państwa, proszę do gazu. Rzecz o beznamiętności absolutnej 5. Józef Korcz, 15 miesięcy na Majdanku. Polak patrzy na Zagładę Żydów 6. Czesłąw Skoraczyński, Żywe numery. Piłkarz w obozie 7. Gustaw Herling- Grudziński, Inny świat 8. Primo Levi, Czy to jest człowiek? Odpowiedź tragiczna 9. Zhang Xianliang, Zupa z trawy 10. Gao Ertai, W poszukiwaniu ojczyny. WYDARZENIA 1. Erntefest 3 listopada 1943 roku 2. Transport z Majdanka do Gross-Rosen 6 kwietnia 1944 roku 3. Mecze piłki nożnej w Gross-Rosen POJĘCIA 1. Śmierć 2. Ocalenie 3. Lagerszpracha 4. Etap, transport 5. Odchody i wszy 6. Gazkamery i Krematoria 7. Więzień funkcyjny 8. Esesmani 9. Kobiety 10. Człowiek zlagrowany |
Literatura: |
1. Przypadek Osipa Mandelsztama. Wspomnienia Nadieżdy Mandelsztam 2. Jean Amery, Poza wina i karą. Intelektualista w Oświęcimiu 3. Warłam Szałamow, Opowiadania kołymskie 4. Tadeusz Borowski, Proszę państwa, proszę do gazu 5. Józef Korcz, 15 miesięcy na Majdanku 6. Czesłąw Skoraczyński, Żywe numery 7. Gustaw Herling- Grudziński, Inny świat 8. Primo Levi, Czy to jest człowiek? 9. Zhang Xianliang, Zupa z trawy 10. Gao Ertai, W poszukiwaniu ojczyny. UWAGA Trudno dostępne materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym oraz antropologii (KU1-W02) Zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do badań nad zjawiskami kultury obozowej oraz antropologii codzienności w obozach (KU1-W03) Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauk o totalitaryzmach i obozach koncentracyjnych kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii zajmujących się tymi ponurymi zagadnieniami (KU1-W09) Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, (KU1-U05) Ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy (KU1-K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Student przygotowuje wystąpienia po przeczytaniu jednej z dowolnie wybranych lektur obozowych. Może korzystać z moich sugestii, ale także sam proponować tekst. Ma to być z jego strony próba rozumienia doświadczenia "odbytu świata" (Kielar) względnie "nieba bez ptaków" (Brzosko-Mędryk) Ad. (KU1-W02): Na ocenę niedostateczną Student nie ma i nie wykazuje uporządkowanej wiedzy w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym w tym naukom o kulturze i antropologii Na ocenę dostateczną: Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu podstawowym w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym w tym naukom o kulturze i antropologii Na ocenę dobrą: Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu dobrym w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym w tym naukom o kulturze i antropologii Na ocenę bardzo dobrą: Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym w tym naukom o kulturze i antropologii Ad.(KU1-W03): Na ocenę niedostateczną: Student nie zna- nie potrafi wymienić podstawowej terminologii i metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii Na ocenę dostateczną: Student potrafi wymienić podstawowe terminy i nazwać podstawową metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii Na ocenę dobrą: Student potrafi wymienić oraz zdefiniować podstawowe terminy i omówić metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii. Na ocenę bardzo dobra: Student potrafi wymienić, zdefiniować oraz przedstawić własny komentarz do podstawowych terminów oraz metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii. Ad. (KU1-W09) Na ocenę niedostateczną Student nie posiada- nie wykazuje podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii Na ocenę dostateczną: Student wykazuje podstawową wiedzę wymieniając główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii. Na ocenę dobrą: Student omawia i charakteryzuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze oraz w pokrewnych dyscyplinach nauk humanistycznych, społecznych i antropologii Na ocenę bardzo dobrą: Student omawia, charakteryzuje oraz samodzielnie komentuje i interpretuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze oraz w pokrewnych dyscyplinach nauk humanistycznych, społecznych i antropologii. Ad. (KU1-U05) Na ocenę niedostateczną: Student nie umie samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać umiejętności badawczych oraz ignoruje wskazówki opiekuna naukowego. Na ocenę dostateczną: Student umie samodzielnie ale w niewielkim stopniu zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Na ocenę dobrą: Student umie samodzielnie ale w znacznym stopniu zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Na ocenę bardzo dobrą: Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz przygotowując własne propozycje interpretacyjne. Ad. (KU1-K01) Na ocenę niedostateczną: Student nie wykazuje świadomości zakresu zdobytej wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie. Na ocenę dostateczną: Student wykazuje cząstkową świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w zauważalnym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Na ocenę dobrą: Student wykazuje świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w dużym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Na ocenę bardzo dobrą: Student wykazuje pełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w bardzo dużym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.