Religia i kultura
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-RelKult |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Religia i kultura |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W06 KU1_U04 KU1_K01 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przyjrzenie się relacji pomiędzy religią a kulturą. Bazując na badaniach empirycznych i teoretycznych, przedstawiamy: -/ dyskusje wokół definicji religii i związków religii z kulturą oraz procesu sekularyzacji, -/ przemiany religijności w polskiej kulturze, -/ przemiany monastycyzmu w związkach z kulturą, -/ stosunek chrześcijaństwa do judaizmu, -/ źródła religioznawstwa, -/ ujęciu związku religii i kultury w perspektywie antropologii generatywnej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przyjrzenie się relacji pomiędzy religią a kulturą. Bazując na badaniach empirycznych i teoretycznych, przedstawiamy: -/ dyskusje wokół definicji religii i związków religii z kulturą oraz procesu sekularyzacji, -/ przemiany religijności w polskiej kulturze, -/ przemiany monastycyzmu w związkach z kulturą, -/ stosunek chrześcijaństwa do judaizmu, -/ źródła religioznawstwa, -/ ujęciu związku religii i kultury w perspektywie antropologii generatywnej. |
Literatura: |
Eric Gans, The Origin of Language (1981/2019) Peter Goldman, Why Generative Anthropology? (Chronicle445) Eric Gans, A Brief Introduction to Generative Anthropology, Un peu d’histoire. Jose Casanova, Polska. Od Kościoła narodu do społeczeństwa obywatelskiego, w: J. Casanova, Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2005, s. 159-194. Clifford Geertz, Religia jako system kulturowy, w: W. Piwowarski (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2003, s. 40-68. Giambattista Vico, Nauka nowa, tłum. J. Jakubowicz, oprac. i wstęp S. Krzemień- -Ojak, PWN, Warszawa 1966, s. 166-182. Hermann Usener, Keraunos. Przyczynek do historii pewnego wyobrażenia religijnego, Załącznik Kulturoznawczy 7/2020, s. 619-671. Marcin Jewdokimow, 2018, Klasztor w perspektywie socjologicznej – w poszukiwaniu nowego ujęcia. UKSW: Warszawa. Wybrane fragmenty. D. Biale (ed), Cultures of Jews, New York 2002 N. Solomon, Judaizm. Bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 1997. A. Unterman. Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, Warszawa 1994. L. Klenicki, G. Wigoder, Dictionary of Jewish-Chrystian Dialogue, New York 1984. M. Buber, Dwa tytpy wiary, Kraków 1996. F. Mussner, Traktat o Żydach, Warszawa 1993. L. Poliakov, Antysemityzm, t.1. Epoka wiary, Kraków 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W obszarze wiedzy student/ka: Zna w pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji (KU1_W06) W obszarze umiejętności student/ka: Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych (KU1_U04) W obszarze kompetencji student/ka: Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno- kulturowych (KU1_K01) OPIS ECTS: - udział w zajęciach - 15h - konsultacje - 30h - przygotowanie i realizacja zadań badawczych - 75h 5 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę niedsostateczną student/ka: - nie potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych (KU1_U04) - nie potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych (KU1_U04) - nie jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno- kulturowych (KU1_K01) Na ocenę dostateczną student/ka: - w dostatecznym stopniu potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych (KU1_U04) - w dostatecznym stopniu potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych (KU1_U04) - w dostatecznym stopniu jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno- kulturowych (KU1_K01) Na ocenę dobrą student/ka: - w dobrym stopniu potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych (KU1_U04) - w dobrym stopniu potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych (KU1_U04) - w dobrym stopniu jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno- kulturowych (KU1_K01) Na ocenę bardzo dobrą student/ka: - w bardzo dobrym stopniu potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych (KU1_U04) - w bardzo dobrym stopniu potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych (KU1_U04) - w bardzo dobrym stopniu jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno- kulturowych (KU1_K01) Metody weryfikacji - aktywność na zajęciach, ocenianie ciągłe. W zakresie wiedzy - ocenianie ciągłe. W zakresie umiejętności - ocenianie ciągłe. W zakresie kompetencji - ocenianie ciągłe. Metody dydaktyczne: Metoda ćwiczeniowa i studium przypadku. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.