Scandinavian Design - History and Culture
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-SCADIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Scandinavian Design - History and Culture |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | H1A_W01 H1A_W10 H1A_U01 |
Wymagania wstępne: | Angielski B2 |
Skrócony opis: |
Kurs prezentuje zagadnienia dotyczące historii, kultury i rozwoju designu w krajach skandynawskich. |
Pełny opis: |
Kurs przybliża studentom zagadnienia historii i kultury Skandynawii. Dowiadują się czym jest design skandynawski - termin, którym zwykło określać się artystyczne dokonania w dziedzinie wzornictwa Danii, Finlandii, Islandii, Szwecji i Norwegii. Prezentowane są kwestie historycznego znaczenia przymiotnika skandynawski, który odnosił się jedynie do trzech królestw - Danii, Szwecji i Norwegii. Nie mniej jednak, semantycznie, może odnosić się również do Wysp Owczych, Islandii i Finlandii z powodu ich położenia geograficznego i wspólnych korzeni kulturowych. Termin Kraje Nordyckie czy kraje Północy wydaje się zatem zdecydowanie bardziej odpowiedni, gdyż ukazuje pozycję geograficzną regionu, wraz z jej korzeniami historycznymi i lingwistycznymi (poza Finlandia). Skandynawia jest jednak obszarem, który posiada wspólne cechy, które są podstawą tego, co nazywane jest designem Północy - przywiązanie do lokalnych tradycji, wysoka jakość materiałów, demokratyczne podejście do wzornictwa i jego społecznej roli w życiu codziennym. Studenci poznają na kursie dorobek Północy w dziedzinie wzornictwa określa się wspólnym terminem skandynawski design. |
Literatura: |
Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010. Charlotte Fiell, Peter Fiell, Scandinavian Design, Taschen: Berlin 2013. Pekka Korvenmaa, Finnish Design, Aalto University Press: Helsinki 2014. Mark Mussari, Danish Modern, Bloomsbury Academic: London 2016. Elizabeth Wilhide, Scandinavian Home: A Comprehensive Guide to Mid-Century Modern Scandinavian Designers, Quadrille Publishing: London 2016. Rita Taskinen [ed.], Design From Finland, Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO, 1992. Harri Kahla, The Other Modernism: Finnish Design and National Identity, [in] Finnish Modern Design: Utopias, Ideas and Everyday Realities, 1930-1997 [exhibition catalogue], ed. Marianne Aav, Nina Stritzler-Levine, Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts and Yale University Press, 1998, pp. 29-51. Anna Wiśnicka, Finnishness revised – tradition, innovation and creative simplicity in the design philosophy of Simo Heikkilä, [in:] Simo Heikkila – Works, Helsinki–Jyväskylä, 2016 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
H1A_W01 student ma podstawową wiedzę o designie skandynawskim i jego specyfice przedmiotowej i metodologicznej H1A_W10 student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury związanych ze wzornictwem Północy H1A_U01 student w obszarze skandynawskiego designu potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów 6.00 ECTS 30 h - udział w zajęciach 60 h - przygotowanie do zajęć 30 h - czytanie lektur 60 h - przygotowanie do zaliczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach. 10% Udział w dyskusjach 10% Zaliczenie w formie prezentacji przez MOODLE 60% Maksymalnie 2 nieobecności. 20% KRYTERIA OCENIANIA na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii skandynawskiego designu i chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły oraz techniki marketingowe na podstawie materiału wizualnego. na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły oraz techniki marketingowe na podstawie materiału wizualnego. na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół oraz technik marketingowych na podstawie materiału wizualnego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Anna Wiśnicka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Wiśnicka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJkC-Jbev3FlcN4wIKY8o6rakda1xvBEs-_QT3p8rNag1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2eb3cad6-e21d-418e-a74e-d199fc2b0175&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 6.00 ECTS 30 h - udział w zajęciach 60 h - przygotowanie do zajęć 30 h - czytanie lektur 60 h - przygotowanie do zaliczenia |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kurs prezentuje zagadnienia dotyczące historii, kultury i rozwoju designu w krajach skandynawskich. |
|
Pełny opis: |
Kurs przybliża studentom zagadnienia historii i kultury Skandynawii. Dowiadują się czym jest design skandynawski - termin, którym zwykło określać się artystyczne dokonania w dziedzinie wzornictwa Danii, Finlandii, Islandii, Szwecji i Norwegii. Prezentowane są kwestie historycznego znaczenia przymiotnika skandynawski, który odnosił się jedynie do trzech królestw - Danii, Szwecji i Norwegii. Nie mniej jednak, semantycznie, może odnosić się również do Wysp Owczych, Islandii i Finlandii z powodu ich położenia geograficznego i wspólnych korzeni kulturowych. Termin Kraje Nordyckie czy kraje Północy wydaje się zatem zdecydowanie bardziej odpowiedni, gdyż ukazuje pozycję geograficzną regionu, wraz z jej korzeniami historycznymi i lingwistycznymi (poza Finlandia). Skandynawia jest jednak obszarem, który posiada wspólne cechy, które są podstawą tego, co nazywane jest designem Północy - przywiązanie do lokalnych tradycji, wysoka jakość materiałów, demokratyczne podejście do wzornictwa i jego społecznej roli w życiu codziennym. Studenci poznają na kursie dorobek Północy w dziedzinie wzornictwa określa się wspólnym terminem skandynawski design. |
|
Literatura: |
Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010. Charlotte Fiell, Peter Fiell, Scandinavian Design, Taschen: Berlin 2013. Pekka Korvenmaa, Finnish Design, Aalto University Press: Helsinki 2014. Mark Mussari, Danish Modern, Bloomsbury Academic: London 2016. Elizabeth Wilhide, Scandinavian Home: A Comprehensive Guide to Mid-Century Modern Scandinavian Designers, Quadrille Publishing: London 2016. Rita Taskinen [ed.], Design From Finland, Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO, 1992. Harri Kahla, The Other Modernism: Finnish Design and National Identity, [in] Finnish Modern Design: Utopias, Ideas and Everyday Realities, 1930-1997 [exhibition catalogue], ed. Marianne Aav, Nina Stritzler-Levine, Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts and Yale University Press, 1998, pp. 29-51. Anna Wiśnicka, Finnishness revised – tradition, innovation and creative simplicity in the design philosophy of Simo Heikkilä, [in:] Simo Heikkila – Works, Helsinki–Jyväskylä, 2016 |
|
Wymagania wstępne: |
n/d |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.