Strategie narracyjne w sztuce filmowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-StNarrSztFilm |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie narracyjne w sztuce filmowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W05 KU1_U04 KU1_K01 |
Wymagania wstępne: | Uczestnictwo we współczesnej kulturze audiowizualnej. Zainteresowanie kinematografią i zagadnieniami z zakresu poetyki dzieła filmowego. |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studenta w zagadnienia dotyczące różnorodnych strategii narracyjnych stosowanych w dziełach filmowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza studenta w zagadnienia dotyczące różnorodnych - mniej i bardziej typowych - strategii narracyjnych stosowanych w dziełach filmowych. Przybliża owe strategie poprzez ukierunkowane doświadczenie audiowizualne i drobiazgową dyskusję, uwzględniającą m.in. medialną swoistość, walory formalne i estetyczne analizowanych filmów, a także obszary ich oryginalności i zależności od konwencji gatunkowych i narracyjnych. Konwersatorium dostarcza także niezbędnych podstaw teoretycznych dotyczących chwytów artystycznych stosowanych w sztuce filmowej. |
Literatura: |
Jerzy Płażewski, Język filmu, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. Słownik filmu, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki dzieła filmowego w stopniu umożliwiającym analizę tekstów audiowizualnych. Umiejętności: Student posiada umiejętność opisu podstawowych zasad organizacji świata przedstawionego w filmie oraz charakteryzowania najbardziej znamiennych dla sztuki filmowej sposobów kreowania znaczeń. Kompetencje: Student jest kompetentnym krytykiem tekstów filmowych, potrafi podeprzeć swoje sądy merytoryczną wiedzą z zakresu poetyki teoretycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - poszukujące: ćwiczeniowa (oparta na wykorzystaniu filmu, tekstów źródłowych), studium przypadku (analiza konkretnych przykładów, ukierunkowana na dokonywanie porównań czy uogólnień), dyskusja (okrągłego stołu, seminaryjna); - podające: wykład konwersatoryjny (połączony z bezpośrednią aktywnością słuchaczy, skierowaną na rozwiązywanie problemów teoretycznych lub praktycznych); Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena obejmuje systematyczne uczęszczanie na konwersatorium, bieżące przygotowanie do zajęć, końcowe kolokwium. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Brygida Pawłowska-Jądrzyk, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Brygida Pawłowska-Jądrzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.