Startegie narracyjne w sztuce literackiej i filmowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-StrNarrSzLiF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Startegie narracyjne w sztuce literackiej i filmowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów kształcenia KU1_W03 KU1_W10 KU1_U05 KU1_U11 KU1_K09 |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studenta z różnorodnymi strategiami narracyjnymi stosowanymi w utworach literackich i filmowych oraz dostarcza mu podstaw do teoretycznych uogólnień na temat chwytów artystycznych stosowanych w prozie narracyjnej i filmie. |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza studenta w zagadnienia dotyczące różnorodnych, także mniej typowych strategii narracyjnych stosowanych w utworach literackich i filmowych. Przybliża owe strategie poprzez aktywne doświadczenie lekturowe i drobiazgową dyskusję, uwzględniającą m.in. medialną swoistość i walory estetyczne analizowanych utworów, a także obszary ich oryginalności i zależności od konwencji narracyjnych. Konwersatorium dostarcza także podstaw merytorycznych do teoretycznych uogólnień na temat chwytów artystycznych stosowanych w sztukach literackiej i filmowej. |
Literatura: |
Zob. informacje o zajęciach w konkretnym cyklu dydaktycznym. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W03 - student zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności; KU1_W10 - zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych; KU1_U05 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; KU1_U11 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków; KU1_K09 - jest aktywnym i świadomym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego, wszechstronnie korzystającym z różnych form kultury; Opis ECTS: 3 p. udział w zajęciach - 30 h przygotowanie do zajęć (w tym także projekcje filmów) - 40 h przygotowanie do kolokwium - 4 h konsultacje - 1 h Razem: ok. 75 h Metody dydaktyczne: - poszukujące: ćwiczeniowa (oparta na wykorzystaniu filmu, tekstów źródłowych), studium przypadku (analiza konkretnych przykładów, ukierunkowana na dokonywanie porównań czy uogólnień), dyskusja (okrągłego stołu, seminaryjna); - podające: wykład konwersatoryjny (połączony z bezpośrednią aktywnością słuchaczy, skierowaną na rozwiązywanie problemów teoretycznych lub praktycznych); Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena obejmuje systematyczne uczęszczanie na konwersatorium, bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność, końcowe kolokwium. Kryteria oceniania: OCENĘ BARDZO DOBRĄ otrzymuje student, który: KU1_W03 - w pełni opanował podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności; KU1_W10 - bardzo dobrze zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych; KU1_U05 - bez problemów umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; KU1_U11 - posiada rozwiniętą umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków; KU1_K09 - jest bardzo aktywnym i w pełni świadomym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego, wszechstronnie korzystającym z różnych form kultury; OCENĘ DOBRĄ otrzymuje student, który: KU1_W03 - zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności; KU1_W10 - zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych; KU1_U05 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; KU1_U11 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków; KU1_K09 - jest aktywnym i świadomym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego, wszechstronnie korzystającym z różnych form kultury; OCENĘ DOSTATECZNĄ otrzymuje student, który: KU1_W03 - nie w pełni opanował podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności; KU1_W10 - cząstkowo zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych; KU1_U05 - w ograniczonym stopniu potrafi zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; KU1_U11 - nie w pełni posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków; KU1_K09 - jest uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego, niepotrafiącym jednak jeszcze wszechstronnie korzystać z różnych form kultury; OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje student, który: KU1_W03 - nie opanował podstawowej terminologii i metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności; KU1_W10 - nie zna podstawowych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych; KU1_U05 - nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać umiejętności badawczych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; KU1_U11 - nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków; KU1_K09 - nie uczestniczy w bieżącym życiu kulturalnym i nie potrafi korzystać z różnych form kultury; |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - poszukujące: ćwiczeniowa (oparta na wykorzystaniu filmu, tekstów źródłowych), studium przypadku (analiza konkretnych przykładów, ukierunkowana na dokonywanie porównań czy uogólnień), dyskusja (okrągłego stołu, seminaryjna); - podające: wykład konwersatoryjny (połączony z bezpośrednią aktywnością słuchaczy, skierowaną na rozwiązywanie problemów teoretycznych lub praktycznych); Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - ocena obejmuje systematyczne uczęszczanie na konwersatorium, bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność, końcowe kolokwium. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.