Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-HistFil-W-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arPflJt3X4xADDiRzanM192Fw-s0WRPEhac6X_3ZHE381%40thread.tacv2/conversations?groupId=68b2a931-0a8e-42b8-a2a4-19044dca591c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W02 KU1_U05 KU1_K01 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy z filozofii nowożytnej i współczesnej, a także umiejętności rozpoznania najważniejszych problemów i motywów filozoficznych, żywych w filozofii omawianego okresu. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Wprowadzenie ogólne do filozofii nowożytnej. 1.1 Zagadnienie źródeł poznania. Psychologiczna i epistemologiczna wersja zagadnienia. Aprioryzm i empiryzm (skrajny i umiarkowany). Spór empiryzmu i aprioryzmu o charakter twierdzeń matematyki. Konwencjonalizm. Aprioryzm umiarkowany Kanta. Poznanie aprioryczne według fenomenologów. Racjonalizm i irracjonalizm. 1.2 Zagadnienie granic poznania. Dwa rozumienia transcendencji. Zagadnienie immanentnych granic poznania. Epistemologiczny idealizm immanentny (Berkeley, Hume). Epistemologiczny realizm immanentny. Epistemologiczny idealizm transcendentalny. Idealizm transcendentalny Kanta. Realizm. Pozytywizm. Neopozytywizm. 1.3 Zagadnienia metafizyczne. Zagadnienie przedmiotów idealnych. Spór o uniwersalia. Współczesna wersja sporu o uniwersalia. Idealizm subiektywny. Idealizm obiektywny. Dialektyka Hegla. Dialektyka Hegla i dialektyka Marksa. Metafizyczny realizm. Realizm naiwny i krytyczny. 2. Wybrani przedstawiciele filozofii nowożytnej. 2.1 Kartezjusz. Metoda Kartezjusza. Kryterium prawdy. Poznanie Boga i świata. Teoria poznania. Filozofia przyrody. Antropologia. Zagadnienie wolności. Następcy Kartezjusza. Melabranche. Okazjonalizm i ontologizm Melabrache’a. Spinoza. Racjonalizm i panteizm Spinozy. Tożsamość bytu duchowego i cielesnego. Antropologia i etyka Spinozy. 2.2 Franciszek Bacon. Nowa metoda Bacona. 2.3 Galileusz. Metoda naukowa Galileusza. 2.4 Tomasz Hobbes. Materializm i sensualizm. Determinizm. Naturalistyczna teoria społeczeństwa. 2.5 Edward Herbert z Cherbury i koncepcja religii naturalnej. 2.6 John Locke i empiryzm. Nauka o powstawaniu pojęć. Teoria idei Locke’a. Filozofia polityczna Locke’a. 2.7 Anthony Ashley Cooper i koncepcja moralności naturalnej. 2.8 Kant. Krytycyzm Kanta. Krytyka czystego rozumu. Krytyka praktycznego rozumu. Filozofia prawa. Filozofia religii. Fryderyk Henryk Jacobi jako krytyk Kanta. 2.9 Idealizm niemiecki. Fichte. Czysty podmiotowy idealizm Fichtego. Hegel. Przedmiot i ogólne zasady filozofii Hegla. Dialektyka Hegla. Logika. Filozofia przyrody. Filozofia ducha. Heglowska filozofia prawa i państwa. 2.10 Jan Fryderyk Herbart i krytyka idealizmu. Realizm Herbarta. 3. Nowożytna filozofia społeczno-gospodarcza. 3.1 Filozofia społeczna merkantylizmu. 3.2 Filozofia społeczno-gospodarcza fizjokratów. 3.3 Filozofia społeczno-gospodarcza Adama Smitha. Koncepcja „homo oeconomicus”. 4. Elementy filozofii współczesnej. 4.1 Zagadnienie bezpośredniości i pośredniości poznania. Teoria poznania bezpośredniego w fenomenologii. Kartezjańska idea wątpienia metodologicznego i redukcja transcendentalna Husserla. 4.2 Krytyka idei bezpośredniego poznania, kartezjańskiego wątpienia i fenomenologicznej redukcji w filozofii współczesnej. Teoria poznania pośredniego Peircea’a. Teoria znaku. Krytyka idei epoche (bezzałożeniowości poznania). Pragmatyzm Peircea’a. Filozofia form symbolicznych Cassirera. 4.3. Hermeneutyka. Friedrich Schleiermacher. Johan Gustaw Droysen. Wilhelm Dilthey. Gadamer. Realistyczna hermeneutyka Bettie’go. 4.4 Realizm poznawczy Konrada Lorenza. 4.5 Fenomenologiczna filozofia wartości Schelera i Hartmanna. 5. Egzystencjalizm. 5.1 Kierkegard. Zasadniczy problem egzystencjalny Kierkegarda. Paradoks sokratejski i rozwiązanie Kierkegarda. Sceptycyzm i wiara. 5.2 Nietzsche. 5.3 Egzystencjalizm współczesny. Heideger. Sartre. |
Literatura: |
K. Pawłowski: skrypt do wykładu w wersji elektronicznej (podawany sukcesywnie na platformie Moodle) Literatura pomocnicza do wykładu: K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne R.H. Popkin, Filozofia, Poznań 1994 D. Collinson, Pięćdziesięciu wielkich filozofów, Poznań 1997 Z. Kuderowicz red., Filozofia XX wieku, Warszawa 2002 A. Miś, Filozofia współczesna, Warszawa 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W02: Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym KUI_U05: Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego KU1_K01: Student ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie Opis ECTS: 30 godz. - udział w wykładzie - 1 punkt 30 godz. - przygotowanie do wykładu (czytanie lektur) - 1 punkt |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w semestrze kończą się egzaminem. Egzamin obejmuje materiał wykładany w trakcie obu semestrów. Egzamin ma charakter pisemny. W roku akademickim 2020/21, ze względu na to, że zajęcia odbywają się na platformie MS Teams oraz Moodle, zaliczenia (egzamin) odbędą się online na platformie Moodle. Egzamin będzie miał formę pracy pisemnej. Pierwsza część - obowiązkowa dla wszystkich studentów - ma charakter testu, który sprawdza ogólną orientację w historii filozofii, w zakresie podanym na zajęciach. Pozytywne zaliczenie testu uprawnia do oceny maksymalnej dostateczny plus. Na wyższą ocenę studenci w odpowiednim terminie otrzymają zestaw tez gzaminacyjnych, spośród których wybiorą trzy tezy, które opracują pisemnie korzystając z wykładów oraz z materiałów otrzymanych na platformie Moodle. Pracę studenci prześlą w postaci pliku (Office) w odpowiedzi na postawione zadanie na platformie Moodle. Dodatkowo - na podwyższenie oceny otrzymanej z pracy egzaminacyjnej - studenci będą mogli przesłać pracę na dowolny (przekrojowy) temat z przerobionego materiału lub wybranej lektury. Temat ten powinien być uzgodniony z prowadzącym zajęcia. Punkty ECTS: 30 godz. - wykład - 1 punkt 30 godz. - przygotowanie do egzaminu - 1 punkt |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Pawlik, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Robert Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Pawłowski, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Pawłowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arPflJt3X4xADDiRzanM192Fw-s0WRPEhac6X_3ZHE381%40thread.tacv2/conversations?groupId=68b2a931-0a8e-42b8-a2a4-19044dca591c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy z filozofii nowożytnej i współczesnej, a także umiejętności rozpoznania najważniejszych problemów i motywów filozoficznych, żywych w filozofii omawianego okresu. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Wprowadzenie ogólne do filozofii nowożytnej. 1.1 Zagadnienie źródeł poznania. Psychologiczna i epistemologiczna wersja zagadnienia. Aprioryzm i empiryzm (skrajny i umiarkowany). Spór empiryzmu i aprioryzmu o charakter twierdzeń matematyki. Konwencjonalizm. Aprioryzm umiarkowany Kanta. Poznanie aprioryczne według fenomenologów. Racjonalizm i irracjonalizm. 1.2 Zagadnienie granic poznania. Dwa rozumienia transcendencji. Zagadnienie immanentnych granic poznania. Epistemologiczny idealizm immanentny (Berkeley, Hume). Epistemologiczny realizm immanentny. Epistemologiczny idealizm transcendentalny. Idealizm transcendentalny Kanta. Realizm. Pozytywizm. Neopozytywizm. 1.3 Zagadnienia metafizyczne. Zagadnienie przedmiotów idealnych. Spór o uniwersalia. Współczesna wersja sporu o uniwersalia. Idealizm subiektywny. Idealizm obiektywny. Dialektyka Hegla. Dialektyka Hegla i dialektyka Marksa. Metafizyczny realizm. Realizm naiwny i krytyczny. 2. Wybrani przedstawiciele filozofii nowożytnej. 2.1 Kartezjusz. Metoda Kartezjusza. Kryterium prawdy. Poznanie Boga i świata. Teoria poznania. Filozofia przyrody. Antropologia. Zagadnienie wolności. Następcy Kartezjusza. Melabranche. Okazjonalizm i ontologizm Melabrache’a. Spinoza. Racjonalizm i panteizm Spinozy. Tożsamość bytu duchowego i cielesnego. Antropologia i etyka Spinozy. 2.2 Franciszek Bacon. Nowa metoda Bacona. 2.3 Galileusz. Metoda naukowa Galileusza. 2.4 Tomasz Hobbes. Materializm i sensualizm. Determinizm. Naturalistyczna teoria społeczeństwa. 2.5 Edward Herbert z Cherbury i koncepcja religii naturalnej. 2.6 John Locke i empiryzm. Nauka o powstawaniu pojęć. Teoria idei Locke’a. Filozofia polityczna Locke’a. 2.7 Anthony Ashley Cooper i koncepcja moralności naturalnej. 2.8 Kant. Krytycyzm Kanta. Krytyka czystego rozumu. Krytyka praktycznego rozumu. Filozofia prawa. Filozofia religii. Fryderyk Henryk Jacobi jako krytyk Kanta. 2.9 Idealizm niemiecki. Fichte. Czysty podmiotowy idealizm Fichtego. Hegel. Przedmiot i ogólne zasady filozofii Hegla. Dialektyka Hegla. Logika. Filozofia przyrody. Filozofia ducha. Heglowska filozofia prawa i państwa. 2.10 Jan Fryderyk Herbart i krytyka idealizmu. Realizm Herbarta. 3. Nowożytna filozofia społeczno-gospodarcza. 3.1 Filozofia społeczna merkantylizmu. 3.2 Filozofia społeczno-gospodarcza fizjokratów. 3.3 Filozofia społeczno-gospodarcza Adama Smitha. Koncepcja „homo oeconomicus”. 4. Elementy filozofii współczesnej. 4.1 Zagadnienie bezpośredniości i pośredniości poznania. Teoria poznania bezpośredniego w fenomenologii. Kartezjańska idea wątpienia metodologicznego i redukcja transcendentalna Husserla. 4.2 Krytyka idei bezpośredniego poznania, kartezjańskiego wątpienia i fenomenologicznej redukcji w filozofii współczesnej. Teoria poznania pośredniego Peircea’a. Teoria znaku. Krytyka idei epoche (bezzałożeniowości poznania). Pragmatyzm Peircea’a. Filozofia form symbolicznych Cassirera. 4.3. Hermeneutyka. Friedrich Schleiermacher. Johan Gustaw Droysen. Wilhelm Dilthey. Gadamer. Realistyczna hermeneutyka Bettie’go. 4.4 Realizm poznawczy Konrada Lorenza. 4.5 Fenomenologiczna filozofia wartości Schelera i Hartmanna. 5. Egzystencjalizm. 5.1 Kierkegard. Zasadniczy problem egzystencjalny Kierkegarda. Paradoks sokratejski i rozwiązanie Kierkegarda. Sceptycyzm i wiara. 5.2 Nietzsche. 5.3 Egzystencjalizm współczesny. Heideger. Sartre. |
|
Literatura: |
K. Pawłowski: skrypt do wykładu w wersji elektronicznej (podawany w częściach na platformie Moodle) W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne R.H. Popkin, Filozofia, Poznań 1994 D. Collinson, Pięćdziesięciu wielkich filozofów, Poznań 1997 Z. Kuderowicz red., Filozofia XX wieku, Warszawa 2002 A. Miś, Filozofia współczesna, Warszawa 2003 |
|
Wymagania wstępne: |
zaliczony poprzedni semestr |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Pawlik, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Robert Pawlik | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arPflJt3X4xADDiRzanM192Fw-s0WRPEhac6X_3ZHE381%40thread.tacv2/conversations?groupId=68b2a931-0a8e-42b8-a2a4-19044dca591c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: 30 godz. - wykład - 1 punkt 30 godz. - przygotowanie do egzaminu i opracowanie lektur - 1 punkt |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy z filozofii nowożytnej i współczesnej, a także umiejętności rozpoznania najważniejszych problemów i motywów filozoficznych, żywych w filozofii omawianego okresu. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Wprowadzenie ogólne do filozofii nowożytnej. 1.1 Zagadnienie źródeł poznania. Psychologiczna i epistemologiczna wersja zagadnienia. Aprioryzm i empiryzm (skrajny i umiarkowany). Spór empiryzmu i aprioryzmu o charakter twierdzeń matematyki. Konwencjonalizm. Aprioryzm umiarkowany Kanta. Poznanie aprioryczne według fenomenologów. Racjonalizm i irracjonalizm. 1.2 Zagadnienie granic poznania. Dwa rozumienia transcendencji. Zagadnienie immanentnych granic poznania. Epistemologiczny idealizm immanentny (Berkeley, Hume). Epistemologiczny realizm immanentny. Epistemologiczny idealizm transcendentalny. Idealizm transcendentalny Kanta. Realizm. Pozytywizm. Neopozytywizm. 1.3 Zagadnienia metafizyczne. Zagadnienie przedmiotów idealnych. Spór o uniwersalia. Współczesna wersja sporu o uniwersalia. Idealizm subiektywny. Idealizm obiektywny. Dialektyka Hegla. Dialektyka Hegla i dialektyka Marksa. Metafizyczny realizm. Realizm naiwny i krytyczny. 2. Wybrani przedstawiciele filozofii nowożytnej. 2.1 Kartezjusz. Metoda Kartezjusza. Kryterium prawdy. Poznanie Boga i świata. Teoria poznania. Filozofia przyrody. Antropologia. Zagadnienie wolności. Następcy Kartezjusza. Melabranche. Okazjonalizm i ontologizm Melabrache’a. Spinoza. Racjonalizm i panteizm Spinozy. Tożsamość bytu duchowego i cielesnego. Antropologia i etyka Spinozy. 2.2 Franciszek Bacon. Nowa metoda Bacona. 2.3 Galileusz. Metoda naukowa Galileusza. 2.4 Tomasz Hobbes. Materializm i sensualizm. Determinizm. Naturalistyczna teoria społeczeństwa. 2.5 Edward Herbert z Cherbury i koncepcja religii naturalnej. 2.6 John Locke i empiryzm. Nauka o powstawaniu pojęć. Teoria idei Locke’a. Filozofia polityczna Locke’a. 2.7 Anthony Ashley Cooper i koncepcja moralności naturalnej. 2.8 Kant. Krytycyzm Kanta. Krytyka czystego rozumu. Krytyka praktycznego rozumu. Filozofia prawa. Filozofia religii. Fryderyk Henryk Jacobi jako krytyk Kanta. 2.9 Idealizm niemiecki. Fichte. Czysty podmiotowy idealizm Fichtego. Hegel. Przedmiot i ogólne zasady filozofii Hegla. Dialektyka Hegla. Logika. Filozofia przyrody. Filozofia ducha. Heglowska filozofia prawa i państwa. 2.10 Jan Fryderyk Herbart i krytyka idealizmu. Realizm Herbarta. 3. Nowożytna filozofia społeczno-gospodarcza. 3.1 Filozofia społeczna merkantylizmu. 3.2 Filozofia społeczno-gospodarcza fizjokratów. 3.3 Filozofia społeczno-gospodarcza Adama Smitha. Koncepcja „homo oeconomicus”. 4. Elementy filozofii współczesnej. 4.1 Zagadnienie bezpośredniości i pośredniości poznania. Teoria poznania bezpośredniego w fenomenologii. Kartezjańska idea wątpienia metodologicznego i redukcja transcendentalna Husserla. 4.2 Krytyka idei bezpośredniego poznania, kartezjańskiego wątpienia i fenomenologicznej redukcji w filozofii współczesnej. Teoria poznania pośredniego Peircea’a. Teoria znaku. Krytyka idei epoche (bezzałożeniowości poznania). Pragmatyzm Peircea’a. Filozofia form symbolicznych Cassirera. 4.3. Hermeneutyka. Friedrich Schleiermacher. Johan Gustaw Droysen. Wilhelm Dilthey. Gadamer. Realistyczna hermeneutyka Bettie’go. 4.4 Realizm poznawczy Konrada Lorenza. 4.5 Fenomenologiczna filozofia wartości Schelera i Hartmanna. 5. Egzystencjalizm. 5.1 Kierkegard. Zasadniczy problem egzystencjalny Kierkegarda. Paradoks sokratejski i rozwiązanie Kierkegarda. Sceptycyzm i wiara. 5.2 Nietzsche. 5.3 Egzystencjalizm współczesny. Heideger. Sartre. |
|
Literatura: |
K. Pawłowski: skrypt do wykładu w wersji elektronicznej (podawany w częściach na platformie Moodle) W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne R.H. Popkin, Filozofia, Poznań 1994 D. Collinson, Pięćdziesięciu wielkich filozofów, Poznań 1997 Z. Kuderowicz red., Filozofia XX wieku, Warszawa 2002 A. Miś, Filozofia współczesna, Warszawa 2003 |
|
Wymagania wstępne: |
zaliczony poprzedni semestr |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.