Analiza i interpretacja tekstów kultury cz. I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-1-AnaTeKu-C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza i interpretacja tekstów kultury cz. I |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W05 KU1_U04 KU1_U08 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu wprowadzenie uczestników w świadomy, uważny i wnikliwy odbiór różnego typu dzieł sztuki i przekazów multimedialnych (tekstów kultury), operujących różną materią znakową jednorodną lub wielosystemową. W drodze systematycznej, szczegółowej analizy dzieła, kształcą umiejętność wyodrębnienia jego elementów składowych i zasad ich integracji znaczeniowej, uczą dostrzegania i opisywania zasad konstrukcyjnych, sposobów posługiwania się w dziele materią znakową, obserwacji współistnienia różnych systemów znakowych, budowania sensów i aktualizowania konwencji artystycznych. Mają pogłębić i w miarę możliwości – uporządkować (spontaniczny i bezrefleksyjny) odbiór różnych dzieł poprzez odkrywanie zasad rządzących ich budową. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu kursu student/studentka: - zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych - potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa - potrafi charakteryzować wybrane zjawiska kulturowe przy użyciu adekwatnych kategorii estetycznych - potrafi uzasadnić swoją opinię na temat danych zjawisk kultury - jest aktywnym i świadomym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego, wszechstronnie korzystającym z różnych form kultury - poddaje krytyce zróżnicowane perspektywy oglądu zjawisk kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę dostateczną: student rozumie podstawowe zagadnienia związane z analizą i interpretacją tekstów kultury, wykazuje zdolność praktycznego działania w tym zakresie na poziomie podstawowym Na ocenę dobrą: student dysponuje umiejętnością szczegółowej analizy i interpretacji tekstów kultury Na ocenę bardzo dobrą: student dysponuje umiejętnością szczegółowej analizy i interpretacji tekstów kultury oraz podejmowania refleksji nad ich społecznym znaczeniem |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają wprowadzić uczestników w świadomy, uważny i wnikliwy odbiór różnego typu dzieł sztuki i przekazów multimedialnych (tekstów kultury), operujących różną materią znakową jednorodną lub wielosystemową. W drodze systematycznej, szczegółowej analizy dzieła, kształcą umiejętność wyodrębnienia jego elementów składowych i zasad ich integracji znaczeniowej, uczą dostrzegania i opisywania zasad konstrukcyjnych, sposobów posługiwania się w dziele materią znakową, obserwacji współistnienia różnych systemów znakowych, budowania sensów i aktualizowania konwencji artystycznych. Mają pogłębić i w miarę możliwości – uporządkować (spontaniczny i bezrefleksyjny) odbiór różnych dzieł poprzez odkrywanie zasad rządzących ich budową. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają wprowadzić uczestników w świadomy, uważny i wnikliwy odbiór różnego typu dzieł sztuki i przekazów multimedialnych (tekstów kultury), operujących różną materią znakową jednorodną lub wielosystemową. W drodze systematycznej, szczegółowej analizy dzieła, kształcą umiejętność wyodrębnienia jego elementów składowych i zasad ich integracji znaczeniowej, uczą dostrzegania i opisywania zasad konstrukcyjnych, sposobów posługiwania się w dziele materią znakową, obserwacji współistnienia różnych systemów znakowych, budowania sensów i aktualizowania konwencji artystycznych. Mają pogłębić i w miarę możliwości – uporządkować (spontaniczny i bezrefleksyjny) odbiór różnych dzieł poprzez odkrywanie zasad rządzących ich budową. |
|
Literatura: |
W. Gombrowicz, Tancerz Mecenasa Kraykowskiego [w:] Idem, Bakakaj, Kraków 1993 Witold Gombrowicz – nasz współczesny, red. J. Jastrzębski, Kraków 2010, fragmenty Obraz J. Vermeera Widok Delft A. Czerniawski, Widok Delft, Kraków 1973 W. Ligęza, „Widok Delft”: literatura i trwanie, „Dekada Literacka” 1997, nr 6/7 (130/131) I. Mitoraj, Mitoraj: Kraków, Paryż, Rzym, Kraków 2006 A. Datko, Dlaczego nie rozumiem sztuki, która nie jest sztuką? Niezrozumienie i kwestionowanie wartości artystycznej współczesnych dzieł, „Obieg”, kwiecień 2010. Pustelnicy, reż. K. Czubak, Warszawa 2010 J. Dehnel, Fotoplastikon, Warszawa W. Shakespeare, Poskromienie złośnicy, tłum. S. Barańczak, Kraków. Poskromienie złośnicy – spektakl w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. G. Niziołek, Warlikowski - extra ecclesiam, Kraków 2008, s. 7-41. H.-T. Lehmann, Teatr postdramatyczny, Kraków 2009, s. 16-20; 26-28; 31-32. M. Sugiera, W pułapce roli społecznej: "W poskromieniu złośnicy" [w:] Dyskurs, postać i płeć w dramacie, red. W. Baluch, Kraków 2009. A. Adamiecka-Sitek, W poszukiwaniu straconego ciała: inscenizacja w teatrze Krzysztofa Warlikowskiego [w:]Teatr i tekst: inscenizacja w teatrze postmodernistycznym, Kraków 2005. A. Królica, Jak mogliśmy zapamiętać Pinę Bausch?, "Didaskalia" nr 92/93 2009. A. Rembowska, Teatr tańca Piny Bausch, Warszawa 2009, fragmenty. D. Masłowska, Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną, Warszawa 2003 Film Wojna polsko-ruska w reżyserii Xawerego Żuławskiego, 2009 Z. Mitosek, Opracowanie do rzeczywistości [w:] Idem, Poznanie (w) powieści – od Balzaka do Masłowskiej, Kraków 2003 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 pkt. ECTS 1 pkt. ECTS = 30 h - uczestnictwo w zajęciach 1 pkt. ECTS = 30 h - praca własna studenta - lektura zadanych tekstów, przygotowywanie prac pisemnych, kolokwia |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 pkt. ECTS 1 pkt. ECTS = 30 h - uczestnictwo w zajęciach 1 pkt. ECTS = 30 h - praca własna studenta - lektura zadanych tekstów, przygotowywanie prac pisemnych, kolokwia |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.