Analiza i interpretacja tekstów kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-1-AnalTekst |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza i interpretacja tekstów kultury |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: KU1_W06 KU1_W10 Umiejętności: KU1_U08 KU1_U10 KU1_U13 Kompetencje społeczne: KU1_KO1 KU1_KO9 |
Skrócony opis: |
Analiza i interpretacja tekstów kultury to przedmiot praktyczny, w ramach którego studenci podejmują próbę opisu konkretnych dzieł sztuki. W oparciu o literaturę przedmiotu poznają podstawowe narzędzia służące interpretacji i uczą się ich zastosowania. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu poznawanie kultury wysokiej, w pierwszym rzędzie kultury polskiej i europejskiej, które w toku trwania ćwiczeń dokonuje się za pośrednictwem analizy i interpretacji wybranych tekstów. Są to teksty uznane za reprezentatywne dla poszczególnych epok i dziedzin sztuki, przekazywane za pomocą reprezentatywnych historycznie mediów (literatura, obraz, architektura, muzyka, TV i in.). Do obcowania z tekstami kultury wprowadza lektura ważnych omówień, w których analiza formalna włączona jest do dyskursu interdyscyplinarnego, a nade wszystko sprzężona z interpretacją kulturowo-teoretyczną, filozoficzną lub niekiedy wręcz wykładnią zamysłu metafizycznego. |
Literatura: |
Literatura: R. Handtke, O czytaniu. Krótki zarys wiedzy o dziele literackim i jego lekturze, Warszawa 1984. (Rozdziały O czytaniu i Co może język giętki). J. Sławiński, Analiza i interpretacja dzieła literackiego, [w:] tegoż, Próby teoretycznoliterackie. Prace wybrane, Kraków 2010, t. 5, s. 9-38. B. Uspieński, Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki (na przykładzie malarstwa i literatury), [w:] Semiotyka kultury, wyb. i oprac. E. Janus i M. R. Mayenowa, Warszawa 1977, s. 181-212. U. Eco, Zagadnienie ogólnej definicji sztuki, w: tegoż, przeł. Piotra Salwa, Mateusz Salwa, Kraków 2008, s. 133-163. U. Eco, Postępowa funkcja nowoczesnego malarstwa, w: tegoż, Sztuka, przeł. P. Salwa, M. Salwa, Kraków 2008, s. 226-234. M. Potocka, Estetyka kontra sztuka, Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną, Warszawa 2007. Gołaszewska, Fascynacje złem. Eseje z teorii wartości, Warszawa-Kraków 1994. M. Hopfinger, Literatura i media, Warszawa 2010. Witold Gombrowicz – nasz współczesny, red. J. Jastrzębski, Kraków 2010, fragmenty. W. Ligęza, „Widok Delft”: literatura i trwanie, „Dekada Literacka” 1997, nr 6/7 (130/131). A. Datko, Dlaczego nie rozumiem sztuki, która nie jest sztuką? Niezrozumienie i kwestionowanie wartości artystycznej współczesnych dzieł, „Obieg”, kwiecień 2010. G. Niziołek, Warlikowski - extra ecclesiam, Kraków 2008, s. 7-41. H.-T. Lehmann, Teatr postdramatyczny, Kraków 2009, s. 16-20; 26-28; 31-32. M. Sugiera, W pułapce roli społecznej: "W poskromieniu złośnicy" [w:] Dyskurs, postać i płeć w dramacie, red. W. Baluch, Kraków 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W wyniku zrealizowania wszystkich założeń i celów przedmiotu po semestrze trwania zajęć: KU1_W06 Student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki i nauk o sztuce. KU1_W10 Student rozróżnia podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin. KU1_U8 Student potrafi rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci. KU1_U13 Student umie przygotować typową pracę pisemną z zakresu analizy i interpretacji tekstów kultury w języku polskim z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych oraz różnych źródeł. KU1_KO1 Student ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie KU1_KO9 Student jest aktywnym, świadomym i krytycznym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego, wszechstronnie korzystającym z różnych form mediatyzacji kultury. Opis ECTS - 2 pkt. udział w ćwiczeniach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz. konsultacje - 5 godz. przygotowanie pracy -10 godz. suma godzin: 60 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Metody poszukujące: klasyczna metoda problemowa, burzy mózgów 2. Metoda projektu 3. Metoda dyskusji okrągłego stołu KU1_W06 - na ocenę 2 (ndst.): nie posiada żadnej wiedzy ogólnej w zakresie historii stuki i nauk o sztuce - na ocenę 3 (dst): orientuje się w wiedzy ogólnej w zakresie historii sztuki i nauk o sztuce - na ocenę 4 (db): posiada wiedzę ogólną, choć nieuporządkowaną w zakresie historii sztuki i nauk o sztuce - na ocenę 5 (bdb): posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki i nauk o sztuce. KU1_W10 - na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii, szkół badawczych - na ocenę 3 (dst): orientuje się w podstawowych metodach analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych - na ocenę 4 (db): zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji i szkół badawczych - na ocenę 5 (bdb): zna podstawowe sposoby analizy i interpretacji tekstów kultury w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych i potrafi bezbłędnie stosować je w praktyce, posługując się właściwą terminologią. KU1_U8 - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi rozpoznawać nawiązań intertekstualnych do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci - na ocenę 3 (dst.): potrafi podejmować próbę rozpoznawania nawiązań intertekstualnych do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci - na ocenę 4 (db.): potrafi rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci - na ocenę 5 (bdb.): pewnie i w pełni świadomie, z dużą kulturą językową potrafi rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, postaci. KU1_U13 - na ocenę 2 (ndst.): nie umie przygotować pracy pisemnej z analizy i interpretacji, nie potrafi wykorzystać źródeł, posługuje się niepoprawną polszczyzną - na ocenę 3 (dst.): podejmuje próbę przygotowania pracy pisemnej w języku polskim, poszukuje źródeł, lecz nie potrafi z nich w sposób wystarczający skorzystać - na ocenę 4 (db.): potrafi przygotować typową pracę pisemną o charakterze analityczno-interpretacyjnym, sięga do podstawowych ujęć teoretycznych - na ocenę 5 (bdb): potrafi przygotować rzetelną i w pełni poprawną (także językowo i stylistycznie) pracę pisemną z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł. KU_KO1 - na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy w ramach analizy i interpretacji tekstów kultury, nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie i zdobywania nowych umiejętności. - na ocenę 3 (dst.): ma niepełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach analizy i interpretacji, choć rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - na ocenę 4 (db.): ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, po to, aby lepiej rozumieć otaczającą rzeczywistość kulturową - na ocenę 5 (bdb.): ma pełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; biegle korzysta z bogatego instrumentarium analizy i interpretacji tekstów kultury. KU1_K09 - na ocenę 2 (ndst.): nie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym, nie potrafi trafnie wybierać z ofert wydarzeń kulturalnych - na ocenę 3 (dst.): uczestniczy biernie we współczesnym życiu kulturalnym, ponieważ rozumie je w sposób niewystarczający, nie potrafi ich interpretować - na ocenę 4 (db.): uczestniczy aktywnie we współczesnym życiu kulturalnym, właściwie ocenia i wybiera rozmaite formy kulturalne, ponieważ potrafi je analizować i podejmować ich interpretację - na ocenę 5 (bdb.): aktywnie i świadomie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym,jest doskonale zorientowany, potrafi trafnie analizować i interpretować to w czym uczestniczy. Kryteria oceny: praca pisemna na ocenę, dodatkowe projekty. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.