Dylematy etyczne współczesnego świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-1-DyleEtycz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dylematy etyczne współczesnego świata |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W02 - Rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (np. literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki) dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami. KU1_U06 - Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, rzetelnie je przedstawiając oraz oceniając podczas dyskusji w grupie. KU1 _ K05 - Jest gotów do kierowania się zasadami etycznymi oraz postępować zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi podczas swojej aktywności badawczej i praktycznej zgodnie z najwyższymi standardami zawodu kulturoznawcy |
Wymagania wstępne: | Student zna podstawowe fakty z zakresu historii rozwoju zachodniej kultury |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studenta kulturoznawstwa w kwestie etyczne, jakie niesie ze sobą współczesna kultura. W trakcie zajęć zostaną poddane refleksji dylematy etyczne, z jakimi styka się indywidualnie oraz zbiorowo we współczesnej kulturze. Podjęte zagadnienia pozwolą studentowi lepiej zrozumieć etyczny wymiar współczesnej kultury. Punktem wyjścia do etycznej refleksji nad współczesną kulturą będą podstawowe pytania pojawiające się w historii etyki w ciągu wieków. Będą stanowiły one perspektywę do analizy dylematów pojawiających się w konsekwencji rozwoju nauki i techniki w obszarach związanych z granicami ludzkiego życia oraz ludzkich relacji. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EW – student zna powiązania pomiędzy etyką a naukami o kulturze i rozumie etyczny wymiar współczesnej kultury. EU – Student potrafi zidentyfikować, nazwać oraz dostrzec różne kwestie etyczne we współczesnej kulturze. Student umie prowadzić dialog dotyczący kwestii etycznych oraz komunikować argumenty uzasadniające swój punkt widzenia. EK – Student odnajduje w pracy kulturoznawcy zagadnienia etyczne i przyjmuje własną perspektywę etyczną względem związanych z nią dylematów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę niedostateczną (2): Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną (3): Student zna podstawowe zagadnienia z historii etyki i potrafi dostrzec ich odniesienie do nauk o kulturze. Potrafi wskazywać argumenty skłaniające do wyboru własnego podejścia etycznego, odnaleźć kwestie etyczne w wytworach współczesnej kultury oraz nazwać dylematy etyczne w pracy kulturoznawcy. Na ocenę dostateczną plus (3,5): Student spełnia wymagania na ocenę dostateczną, jednak wykazuje większą świadomość zastosowania etyki w naukach o kulturze. Potrafi lepiej argumentować wybór własnego podejścia etycznego oraz dostrzega więcej przykładów dylematów etycznych w analizowanych tekstach kultury, choć ich analiza pozostaje powierzchowna. Na ocenę dobrą (4): Student posiada wiedzę z zakresu etyki oraz odnajduje jej zastosowanie w naukach o kulturze. Potrafi wskazywać argumenty skłaniające do wyboru określonego podejścia etycznego, zastosować kategorie i wiedzę z zakresu etyki w analizie wytworów współczesnej kultury oraz nazwać i przeanalizować dylematy etyczne w pracy kulturoznawcy. Na ocenę dobrą plus (4,5): Student spełnia wymagania na ocenę dobrą, ale wykazuje głębsze rozumienie powiązań między etyką a naukami o kulturze. Jego analiza dylematów etycznych jest bardziej pogłębiona i uwzględnia różne perspektywy. Student umie krytycznie oceniać argumenty etyczne i stosować je w bardziej złożonych kontekstach. Na ocenę bardzo dobrą (5): Student posiada szeroką wiedzę z zakresu etyki oraz odnajduje powiązania z nią w treściach związanych z naukami o kulturze. Potrafi wskazywać argumenty wyjaśniające przyjęcie różnych podejść etycznych oraz twórczo zastosować kategorie i wiedzę z zakresu etyki w analizie wytworów współczesnej kultury. Student potrafi nazwać, zanalizować i rozstrzygnąć dylematy etyczne w pracy kulturoznawcy, wykazując się umiejętnością syntetycznego i krytycznego myślenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Sadłoń, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Wojciech Sadłoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS: 55 h. Przygotowanie do ćwiczeń: 20 h Udział w zajęciach: 30 h Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 5 h. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.