Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-1-HistFilo-C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W04 KU1_U11 KU1_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi - dziełami zachodniej tradycji filozoficznej. Skupimy się na tekstach z filozofii starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej. 30 godzin ćwiczeń pomyślane jest jako uzupełnienie do wykładu z historii filozofii. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi – dziełami z zakresu zachodniej tradycji filozoficznej. Omówimy teksty epoki klasycznej: Platona, Arystotelesa i filozofii hellenistycznej (Epikura i stoików). Na przykładzie „Wyznań” św. Augustyna pokażemy na czym polegało spotkanie filozofii greckiej z objawieniem chrześcijańskim, którego efektem była filozofia chrześcijańska dominująca w epoce średniowiecza. „Rozprawa o metodzie” Kartezjusza pomoże nam zobaczyć na czym polegał przełom nowożytny w filozofii, tj. nowy jej początek przez zwrot ku podmiotowi. Esej Kanta „Co to jest oświecenie” pozwoli uprzytomnić na czym polegał oświeceniowy ideał autonomii rozumu - myślenia bez obcego kierownictwa. Naszą peregrynację po dziejach filozofii zakończymy lekturą fragmentów „Wykładów z filozofii dziejów” Hegla, który centralne zagadnienie filozofii przenosi z epistemologii na refleksję nad sensem dziejów. |
Literatura: |
(tylko po angielsku) K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne R.H. Popkin, Filozofia, Poznań 1994 D. Collinson, Pięćdziesięciu wielkich filozofów, Poznań 1997 Z. Kuderowicz red., Filozofia XX wieku, Warszawa 2002 A. Miś, Filozofia współczesna, Warszawa 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna omawiane teksty oraz koncepcje filozoficzne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem. 100% ocena na postawie sprawdziany pisemnego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma praktyk z tego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Robert Pawlik, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Robert Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi - dziełami zachodniej tradycji filozoficznej. Skupimy się na tekstach z filozofii starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej. 30 godzin ćwiczeń pomyślane jest jako uzupełnienie do wykładu z historii filozofii. |
|
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi – dziełami z zakresu zachodniej tradycji filozoficznej. Omówimy teksty epoki klasycznej: Platona, Arystotelesa i filozofii hellenistycznej (Epikura i stoików). Na przykładzie „Wyznań” św. Augustyna pokażemy na czym polegało spotkanie filozofii greckiej z objawieniem chrześcijańskim, którego efektem była filozofia chrześcijańska dominująca w epoce średniowiecza. „Rozprawa o metodzie” Kartezjusza pomoże nam zobaczyć na czym polegał przełom nowożytny w filozofii, tj. nowy jej początek przez zwrot ku podmiotowi. Esej Kanta „Co to jest oświecenie” pozwoli uprzytomnić na czym polegał oświeceniowy ideał autonomii rozumu - myślenia bez obcego kierownictwa. Naszą peregrynację po dziejach filozofii zakończymy lekturą fragmentów „Wykładów z filozofii dziejów” Hegla, który centralne zagadnienie filozofii przenosi z epistemologii na refleksję nad sensem dziejów. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Platon, Obrona Sokratesa Platon, Państwo, ks. I-II, VII i X Arystoteles, Metafizyka, ks. XII. Epikur, List do Menojkeusa Lukrecjusz, O naturze rzeczy, ks. V Augustyn, Wyznania, ks. X-XIII. Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, cz. I-IV. Kant, Co to jest Oświnienie? Hegel „Wstęp” do „Wykładów z filozofii dziejów”, (tłum. J. Grabowski A. Landman, Warszawa 1958, s. 3-119). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1/ Filozofia starożytna G. Colli, Narodziny filozofii, tłum. S. Kasprzysiak, Warszawa-Kraków 1991. J.P. Vernant, Źródła myśli greckiej, tłum. J. Szacki, Warszawa 1969. Kirk, Raven, Schofield, Filozofia przedsokratejska, J. Lang, Warszawa 1999. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna, tłum. P. Domański, Warszawa 2000. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, tłum. E. I.Zieliński, Lublin 1993 – 2002. 2/ Filozofia i chrześcijaństwo H. Jonas, Religia gnozy, tłum. M. Klimowicz, Kraków 1994. W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia, tłum. K. Bielawski, Bydgoszcz 1997.. A.H. Amstrong, R.A.Marcus, Wiara chrześcijańska a filozofia grecka, H. Bednarek, Warszawa 1994. 3/ Filozofia średniowieczna E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tłum. S. Zalewski, Warszawa 1987. Ph. Bohner, E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej, tłum. S. Stomma, Warszawa 1962. F. van Steenberghen, Filozofia XIII wieku, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2005. 4/ Filozofia nowożytna i współczesna R.H. Popkin (red.) Historia filozofii zachodniej, Poznań 2003. K. Löwith, Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku, tłum. S. Gromadzki, Warszawa 2001. O. Höffe, Mała historia filozofii, tłum. J. Sidorek, Warszawa 2004. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Pawlik, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Robert Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: - udział w zajęciach - 30h - przygotowanie i realizacja zadań badawczych - 30h 2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi - dziełami zachodniej tradycji filozoficznej. Skupimy się na tekstach z filozofii starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej. 30 godzin ćwiczeń pomyślane jest jako uzupełnienie do wykładu z historii filozofii. |
|
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi – dziełami z zakresu zachodniej tradycji filozoficznej. Omówimy teksty epoki klasycznej: Platona, Arystotelesa i filozofii hellenistycznej (Epikura i stoików). Na przykładzie „Wyznań” św. Augustyna pokażemy na czym polegało spotkanie filozofii greckiej z objawieniem chrześcijańskim, którego efektem była filozofia chrześcijańska dominująca w epoce średniowiecza. „Rozprawa o metodzie” Kartezjusza pomoże nam zobaczyć na czym polegał przełom nowożytny w filozofii, tj. nowy jej początek przez zwrot ku podmiotowi. Esej Kanta „Co to jest oświecenie” pozwoli uprzytomnić na czym polegał oświeceniowy ideał autonomii rozumu - myślenia bez obcego kierownictwa. Naszą peregrynację po dziejach filozofii zakończymy lekturą fragmentów „Wykładów z filozofii dziejów” Hegla, który centralne zagadnienie filozofii przenosi z epistemologii na refleksję nad sensem dziejów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Pawlik, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Robert Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: - udział w zajęciach - 30h - przygotowanie i realizacja zadań badawczych - 30h 2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.