Podstawy antropologii (z uwzględnieniem antropologii kulturowej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-1-PodsAntr-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy antropologii (z uwzględnieniem antropologii kulturowej) |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | (KU1-W02) (KU1-W03) (KU1-W09) (KU1-U05) (KU1-K01) |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z antropologią jako podstawową domeną badań nad kulturą w świetle najważniejszych teorii i paradygmatów antropologicznych (diachronicznych i synchronicznych) z elementami kontekstów inter i trans -dyscyplinarnych. Egzamin ustny. Zakres materiału na egzamin: treści z wykładów oraz wskazane lektury. |
Pełny opis: |
Wykład zawiera następujące szczegółowe treści merytoryczne: 1. Antropologia w przestrzeni inter- i -trans-dyscyplinarnej 2. Antropologia w diachronii i synchronii 3. Wymiary pojmowalności antropologii i determinizm językowy. Kategorie pojęciowe. 4. Domeny i sub-domeny antropologii 5. Antropolog i jego miejsce w uniwersum poznania humanistycznego 6. Antropologia- zmienność szkół w czasie i przestrzeni poznawczej 7. Szkoły antropologiczne i ich <manifesty teoretyczne> 8. Szkoła ewolucjonistyczna brytyjsko-amerykańska 9. Niemiecka szkoła kulturowo-historyczna 10. Antropologiczna refleksja fenomenologiczna 11. Funkcjonalizm Bronisława Malinowskiego i brytyjska antropologia społeczna 12. Strukturalizm C. Levi-Strauss'a i etnologia francuska 13. Francuska szkoła "nowej historii" 14. Kognitywizm szkoły amerykańskiej 15. Postmodernizm: z Paryża do Nowego Jorku i z powrotem 16. Stanfordzkie unikaty: teoria mimetyczna 17. Antropologia generatywna Erica Lawrenc'a Gansa 18. Amerykański tygiel antropologiczny |
Literatura: |
Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN Robert Deliège, 2011, Historia antropologii, Warszawa: Oficyna Naukowa Adam Kuper, 1987, Między charyzmą i rutyną : antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie Wstęp do kulturoznawstwa, 2007, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym oraz antropologii (KU1-W02) Zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii (KU1-W03) Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii (KU1-W09) Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (KU1-U05) Ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (KU1-K01) ECTS: udział w wykładach 30 konsultacje 10 przygotowanie do egzaminu 30 SUMA GODZIN 70 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład prowadzony jest metodą informacyjno- konwersatoryjną wraz z prezentacją multimedialną. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak wykład informacyjno- konwersatoryjny połączony z prezentacją multimedialną. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak analityczne i krytyczne odtwarzanie a następnie tworzenie nowych treści z zakresu antropologii w interakcji z wykładowcą wskutek wykładu informacyjno-konwersatoryjnego. Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są poprzez rozszerzanie świadomości znaczenia wiedzy i pola rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie w wyniku wykładu informacyjno-konwersatoryjnego Ad. (KU1-W02): Na ocenę niedostateczną Student nie ma i nie wykazuje uporządkowanej wiedzy w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym oraz antropologii. Na ocenę dostateczną: Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu podstawowym w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym oraz antropologii Na ocenę dobrą: Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu dobrym w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym oraz antropologi Na ocenę bardzo dobrą: Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym oraz antropologii Ad.(KU1-W03): Na ocenę niedostateczną: Student nie zna- nie potrafi wymienić podstawowej terminologii i metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii Na ocenę dostateczną: Student potrafi wymienić podstawowe terminy i nazwać podstawową metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii Na ocenę dobrą: Student potrafi wymienić oraz zdefiniować podstawowe terminy i omówić metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii. Na ocenę bardzo dobra: Student potrafi wymienić, zdefiniować oraz przedstawić własny komentarz do podstawowych terminów oraz metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii. Ad. (KU1-W09) Na ocenę niedostateczną: Student nie posiada- nie wykazuje podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii Na ocenę dostateczną: Student wykazuje podstawową wiedzę wymieniając główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii. Na ocenę dobrą: Student omawia i charakteryzuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze oraz w pokrewnych dyscyplinach nauk humanistycznych, społecznych i antropologii Na ocenę bardzo dobrą: Student omawia, charakteryzuje oraz samodzielnie komentuje i interpretuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze oraz w pokrewnych dyscyplinach nauk humanistycznych, społecznych i antropologii. Ad. (KU1-U05) Na ocenę niedostateczną: Student nie umie samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać umiejętności badawczych oraz ignoruje wskazówki opiekuna naukowego. Na ocenę dostateczną: Student umie samodzielnie ale w niewielkim stopniu zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Na ocenę dobrą: Student umie samodzielnie ale w znacznym stopniu zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Na ocenę bardzo dobrą: Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz przygotowując własne propozycje interpretacyjne. Ad. (KU1-K01) Na ocenę niedostateczną: Student nie wykazuje świadomości zakresu zdobytej wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie. Na ocenę dostateczną: Student wykazuje cząstkową świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w zauważalnym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Na ocenę dobrą: Student wykazuje świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w dużym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Na ocenę bardzo dobrą: Student wykazuje pełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w bardzo dużym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.