Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy socjologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KU-I-1-PodstSoc
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy socjologii
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W03


KU1_W05


KU1_U02


KU1_U03


KU1_K01


Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest omówienie najważniejszych zagadnień podejmowanych we współczesnej i klasycznej socjologii.

W efekcie student powinien znać i stosować podstawowe kategorie socjologiczne wykorzystywane w badaniach nad kulturą. Powinien znać podstawowe szkoły i kierunki socjologiczne oraz orientować się w różnicach w pojmowaniu zjawisk kultury na gruncie socjologii.

Wymagania wstępne: kompetencje absolwenta szkoły średniej.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1.Socjologia - wprowadzenie

Przedmiot i rozwój socjologii, przegląd podstawowych paradygmatów i teorii

Lektura obowiązkowa:

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, s.19-43.

2. Socjologia - praktyka

Wprowadzenie do metod badawczych socjologii

Lektura obowiązkowa

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, s.43-51.

3. Instytucje społeczne, interakcje i grupy.

Lektura obowiązkowa

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, s.119-133, s.183-201.

4. Społeczeństwo w człowieku - socjalizacja

Lektura obowiązkowa

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, s.136-155.

P. Sztompka, Socjologia, 2002, s. 285 - 306.

5. Zróżnicowanie społeczne, nierówności i ruchliwości społeczne.

Lektura obowiązkowa

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, s.277-317.

6. Wykluczenie społeczne i ubóstwo.

Lektura obowiązkowa

S. Czarnowski, Ludzie zbędni w służbie przemocy

E. Tarkowska, Zróżnicowanie biedy: wiek i płeć, [w:] Jak żyją Polacy, red. H. Domański, A. Ostrowska, A. Rychard, Warszawa, 2000, IFiS PAN, s. 259-281.

A. Giddens, Socjologia, Warszawa, 2004, PWN, s. 330-365

7. Przegląd współczesnych teorii socjologicznych.

P. Bourdieu (pojęcie habitusu), M. Foucault (panoptyzm, wiedza-władza).

Lektura obowiązkowa

M. Foucault, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, Warszawa, 1993, Aletheia - wybrane fragmenty

8. Projekcja filmu.

9. Zarys socjologii wizualnej.

Lektura obowiązkowa

K. Konecki, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom I, Numer 1 - Grudzień 2005

10-11. Dom i zamieszkiwanie,

Lektura obowiązkowa

M. Jewdokimow, Zmiany społecznych praktyk zamieszkiwania, 2012, UKSW, s. 93-129.

12-13. Religia w społeczeństwie.

Lektura obowiązkowa

S. Mandes, Miejsce religii w społeczeństwie, 2016, Scholar, s. 200-231.

Metody oceny: egzamin ustny

Literatura:

P. Bourdieu, L. Wacqaunt,Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa, 2001, Oficyna Naukowa

S. Czarnowski, Ludzie zbędni w służbie przemocy

M. Foucault, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, Warszawa, 1993, Aletheia - wybrane fragmenty

A. Giddens, Socjologia, Warszawa, 2004, PWN

K. Konecki, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom I, Numer 1 – Grudzień 2005

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003

P. Sztompka, Socjologia, 2002

E. Tarkowska, Zróżnicowanie biedy: wiek i płeć, [w:] Jak żyją Polacy, red. H. Domański, A. Ostrowska, A. Rychard, Warszawa, 2000, IFiS PAN

M. Jewdokimow, Zmiany społecznych praktyk zamieszkiwania, 2012, UKSW.

S. Mandes, Miejsce religii w społeczeństwie, 2016, Scholar.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

- zna podstawowa terminologie z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: socjologia

- posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie socjologii

- potrafi pozyskiwac informacje z różnorodnych zródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadajacym postepowaniu badawczemu na obszarze socjologii

- samodzielnie formułuje problem badawczy oraz decyduje o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społeczny

- ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

OPIS ECTS - 3 pkt

Udział w wykładzie - 30h

Przygotowanie do wykładu - 20h

Konsultacje - 5h

Przygotowanie do egzaminu - 30h

Metody i kryteria oceniania:

Ocena formująca:

Ad efekt KU1_W03

- na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowej terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: socjologia

- na ocenę 3 (dst.): częściowo zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: socjologia

- na ocenę 4 (db.): dobrze zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: socjologia oraz potrafi używać jej do analizy otaczającego go/ją świata społecznego

- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: socjologia oraz potrafi używać jej do analizy otaczającego go/ją świata społecznego

Ad efekt KU1_W05

- na ocenę 2 (ndst.): nie posiada uporządkowanej wiedzy ogólnej z zakresu socjologii

- na ocenę 3 (dst.): posiada słabo uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii

- na ocenę 4 (db.): posiada dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii

- na ocenę 5 (bdb.): posiada bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii

Ad efekt KU1_U02

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi pozyskiwac informacje z różnorodnych zródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadajacym postepowaniu badawczemu na obszarze socjologii

- na ocenę 3 (dst.): słabo potrafi pozyskiwac informacje z różnorodnych zródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadajacym postepowaniu badawczemu na obszarze socjologii

- na ocenę 4 (db.): dobrze potrafi pozyskiwac informacje z różnorodnych zródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadajacym postepowaniu badawczemu na obszarze socjologii

- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze potrafi pozyskiwac informacje z różnorodnych zródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadajacym postepowaniu badawczemu na obszarze socjologii

Ad efekt KU1_U03

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi samodzielnie formułować problemów badawczych oraz zdecydować o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społeczny

- na ocenę 3 (dst.): częściowo potrafi samodzielnie formułować problemów badawczych oraz zdecydować o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin

- na ocenę 4 (db.): potrafi samodzielnie formułować problemów badawczych oraz zdecydować o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin

- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze potrafi samodzielnie formułować problemów badawczych oraz zdecydować o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin

Ad efekt KU1_K01

- na ocenę 2 (ndst.): nie ma swiadomosci zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i nie rozumie potrzeby uczenia sie przez całe zycie

- na ocenę 3 (dst.): ma niepełną swiadomosc zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie

- na ocenę 4 (db.): ma obszerną swiadomosc zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie

- na ocenę 5 (bdb.): ma pełną swiadomosc zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie w ramach tego przedmiotu i potrafi uzasadnić taką potrzebę, wskazując na przemiany współczesnych kultur

Ocena podsumowująca

Egzamin końcowy: Egzamin w formie rozmowy. Odpowiedź na pytania lub egzamin pisemny.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)