Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-1-PodstSoc |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W03 KU1_W05 KU1_U02 KU1_U03 KU1_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest omówienie najważniejszych zagadnień podejmowanych we współczesnej i klasycznej socjologii. W efekcie student powinien znać i stosować podstawowe kategorie socjologiczne wykorzystywane w badaniach nad kulturą. Powinien znać podstawowe szkoły i kierunki socjologiczne oraz orientować się w różnicach w pojmowaniu zjawisk kultury na gruncie socjologii. Wymagania wstępne: kompetencje absolwenta szkoły średniej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Socjologia - wprowadzenie Przedmiot i rozwój socjologii, przegląd podstawowych paradygmatów i teorii Lektura obowiązkowa: B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, s.19-43. 2. Socjologia - praktyka Wprowadzenie do metod badawczych socjologii Lektura obowiązkowa B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, s.43-51. 3. Instytucje społeczne, interakcje i grupy. Lektura obowiązkowa B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, s.119-133, s.183-201. 4. Społeczeństwo w człowieku - socjalizacja Lektura obowiązkowa B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, s.136-155. P. Sztompka, Socjologia, 2002, s. 285 - 306. 5. Zróżnicowanie społeczne, nierówności i ruchliwości społeczne. Lektura obowiązkowa B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003, s.277-317. 6. Wykluczenie społeczne i ubóstwo. Lektura obowiązkowa S. Czarnowski, Ludzie zbędni w służbie przemocy E. Tarkowska, Zróżnicowanie biedy: wiek i płeć, [w:] Jak żyją Polacy, red. H. Domański, A. Ostrowska, A. Rychard, Warszawa, 2000, IFiS PAN, s. 259-281. A. Giddens, Socjologia, Warszawa, 2004, PWN, s. 330-365 7. Przegląd współczesnych teorii socjologicznych. P. Bourdieu (pojęcie habitusu), M. Foucault (panoptyzm, wiedza-władza). Lektura obowiązkowa M. Foucault, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, Warszawa, 1993, Aletheia - wybrane fragmenty 8. Projekcja filmu. 9. Zarys socjologii wizualnej. Lektura obowiązkowa K. Konecki, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom I, Numer 1 - Grudzień 2005 10-11. Dom i zamieszkiwanie, Lektura obowiązkowa M. Jewdokimow, Zmiany społecznych praktyk zamieszkiwania, 2012, UKSW, s. 93-129. 12-13. Religia w społeczeństwie. Lektura obowiązkowa S. Mandes, Miejsce religii w społeczeństwie, 2016, Scholar, s. 200-231. Metody oceny: egzamin ustny |
Literatura: |
P. Bourdieu, L. Wacqaunt,Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa, 2001, Oficyna Naukowa S. Czarnowski, Ludzie zbędni w służbie przemocy M. Foucault, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, Warszawa, 1993, Aletheia - wybrane fragmenty A. Giddens, Socjologia, Warszawa, 2004, PWN K. Konecki, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom I, Numer 1 – Grudzień 2005 B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003 P. Sztompka, Socjologia, 2002 E. Tarkowska, Zróżnicowanie biedy: wiek i płeć, [w:] Jak żyją Polacy, red. H. Domański, A. Ostrowska, A. Rychard, Warszawa, 2000, IFiS PAN M. Jewdokimow, Zmiany społecznych praktyk zamieszkiwania, 2012, UKSW. S. Mandes, Miejsce religii w społeczeństwie, 2016, Scholar. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- zna podstawowa terminologie z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: socjologia - posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie socjologii - potrafi pozyskiwac informacje z różnorodnych zródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadajacym postepowaniu badawczemu na obszarze socjologii - samodzielnie formułuje problem badawczy oraz decyduje o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społeczny - ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie OPIS ECTS - 3 pkt Udział w wykładzie - 30h Przygotowanie do wykładu - 20h Konsultacje - 5h Przygotowanie do egzaminu - 30h |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca: Ad efekt KU1_W03 - na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowej terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: socjologia - na ocenę 3 (dst.): częściowo zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: socjologia - na ocenę 4 (db.): dobrze zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: socjologia oraz potrafi używać jej do analizy otaczającego go/ją świata społecznego - na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: socjologia oraz potrafi używać jej do analizy otaczającego go/ją świata społecznego Ad efekt KU1_W05 - na ocenę 2 (ndst.): nie posiada uporządkowanej wiedzy ogólnej z zakresu socjologii - na ocenę 3 (dst.): posiada słabo uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii - na ocenę 4 (db.): posiada dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii - na ocenę 5 (bdb.): posiada bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii Ad efekt KU1_U02 - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi pozyskiwac informacje z różnorodnych zródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadajacym postepowaniu badawczemu na obszarze socjologii - na ocenę 3 (dst.): słabo potrafi pozyskiwac informacje z różnorodnych zródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadajacym postepowaniu badawczemu na obszarze socjologii - na ocenę 4 (db.): dobrze potrafi pozyskiwac informacje z różnorodnych zródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadajacym postepowaniu badawczemu na obszarze socjologii - na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze potrafi pozyskiwac informacje z różnorodnych zródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadajacym postepowaniu badawczemu na obszarze socjologii Ad efekt KU1_U03 - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi samodzielnie formułować problemów badawczych oraz zdecydować o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społeczny - na ocenę 3 (dst.): częściowo potrafi samodzielnie formułować problemów badawczych oraz zdecydować o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin - na ocenę 4 (db.): potrafi samodzielnie formułować problemów badawczych oraz zdecydować o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin - na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze potrafi samodzielnie formułować problemów badawczych oraz zdecydować o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin Ad efekt KU1_K01 - na ocenę 2 (ndst.): nie ma swiadomosci zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i nie rozumie potrzeby uczenia sie przez całe zycie - na ocenę 3 (dst.): ma niepełną swiadomosc zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie - na ocenę 4 (db.): ma obszerną swiadomosc zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie - na ocenę 5 (bdb.): ma pełną swiadomosc zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebe uczenia sie przez całe zycie w ramach tego przedmiotu i potrafi uzasadnić taką potrzebę, wskazując na przemiany współczesnych kultur Ocena podsumowująca Egzamin końcowy: Egzamin w formie rozmowy. Odpowiedź na pytania lub egzamin pisemny. Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.