Historia filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-2-HitFilm |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filmu |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3eab8e6b58f84df7aaf6e2c79ee05ac7%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9439461-49ab-4fde-a219-5e6d1a8fddfe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | · KU1_W05 - absolwent zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych, · KU1_U04 – absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych. · KU1_K03 - absolwent jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym, a także do przedstawiania własnych pomysłów i inicjatyw mających na celu ubogacenie oferty kulturalnej i motywowanych troską o lokalne środowisko społeczne |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przybliżenie studentom historii kina powszechnego, od pierwszych, publicznych pokazów filmowych w 1894 (wynalezienie kinetoskopu przez Edisona) i 1895 (wynalezienie kinematografu przez braci Lumiére), aż do końca lat 80. (czyli do okresu ekspansji kina postmodernistycznego i kina etnicznego). Uczestnicy wykładu będą mieli okazję zapoznać się z dorobkiem najwybitniejszych twórców sztuki filmowej, głównymi nurtami oraz socjologiczno – filozoficznymi aspektami kina, tworzonego pod każdą szerokością geograficzną. |
Pełny opis: |
Cykl wykładów podzielony został na bloki tematyczne: I. Kino europejskie i amerykańskie: 1. Okres „prehistorii” kina i „kino jarmarczne”. Społeczny i kulturowy wymiar pojawienia się sztuki kinematograficznej w Europie przełomu wieków (Zagadnienia: wagnerowski Gesamtkunstwerk – formalny i ideologiczny prototyp sztuki filmowej; pierwsze filmy z wytwórni braci Lumiére; filmowe feerie G. Mélièsa, Film d’Art). 2. Tworzenie się hollywoodzkiego systemu produkcyjnego i kina gatunkowego. Rola sztuki filmowej w procesie integracji emigracyjnego społeczeństwa amerykańskiego, tzw. „społecznego tygla” (Social Pot) (Zagadnienia: kinetoskop Thomasa Edisona; Nowojorskie Trusty Filmowe; powstanie i rozwój hollywoodzkich wytwórni filmowych; komedia slapstickowa i western – pierwsze gatunki filmowe; D.W. Griffith, E. von Stroheim, Ch. Chaplin – pierwsi Autorzy amerykańskiego kina). 3. Dokonania I, II i III awangardy filmowej (Zagadnienia: I wojna światowa jako czynnik wpływający na rozwój kina artystycznego w Europie i USA; kino surrealistyczne, ekspresjonistyczne, impresjonistyczne, kubistyczne; kino jako „wehikuł przenoszący sztukę wysoką w centrum społeczeństwa masowego” – F. T. Marinetti „Manifest Nowej Sztuki”, 1923). 4. „Przełom dźwiękowy” w kinie i jego następstwa (Zagadnienia: technika w kinie, wpływ technologii na formę i treść przekazu filmowego; kino montażowe i kino operatorów filmowych, ewolucja muzyki w kinie). 5. Faszystowskie i radzieckie kino propagandowe (Zagadnienia: wpływ ideologii na przekaz filmowy; filmy S. Eisensteina, L. Riefenstahl i F. Capry – jako szczytowe osiągnięcia tzw. „kina ideologicznie zaangażowanego”). 6. II wojna światowa w kinie (Zagadnienia: powstanie i rozwój kina dokumentalnego; nazistowskie i alianckie filmy wojenne; dokumentalne kino Johna Forda jako przykład „filmowej kreacji historii” – D. Bordwell „Film History…”; hollywoodyzacja i sowietyzacja tematu wojny w kinie) 7. Europejski Neorealizm (Zagadnienia: odrodzenie się europejskiego kina autorskiego po II wojnie światowej; tworzenie się kinematografii narodowych; twórczość V. de Siki, A. Wajdy, A. Kurosawy; G. Czuchraja; M. Jansco, M. Formana, B. Wickiego) 8. „Nowa Fala” – kino kontestacji przełomu l. 60. i 70. (Zagadnienia: rola nowego kina montażowego w próbach ideologicznej transformacji społeczeństwa zachodniego; tzw. „twórczość zaangażowana” J. – L. Godarda; P. – P. Pasoliniego, B. Bertolucciego; M. Ferreriego; A. Penna; H. Ashby’ego, R. Altmana, J. Skolimowskiego) Wykłady ilustrowane będą fragmentami najwybitniejszych, bądź najbardziej reprezentatywnych dla wybranych nurtów filmowych, dzieł kinematografii światowej od filmowych feerii G. Mélièsa, przez filmy D.W. Griffitha, Ch. Chaplina, S. Eisensteina, F. Langa, L. Riefenstahl, O. Wellesa, J. Forda, A. Hitchcocka, A. Kurosawy, Y. Ozu, M. Kobayashiego, A. Wajdy, I. Bergmana, F. Felliniego, L. Viscotniego, P. P. Pasoliniego, S. Peckinpaha. |
Literatura: |
Dostępna na platformie Moodle J. Toeplitz, Historia filmu powszechnego, t. 1- 6, kilka wydań; J. Płażewski, Historia filmu dla każdego, kilka wydań; Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kino wehikuł magiczny, t. 1-4, Kraków 2005, T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kino nieme, Kraków 2010; K. Thompson, D. Bordwell, Film History. An Introduction, kilka wydań; D. Bordwell, On the History of Film Style, New York 1999; G. Nowell – Smith (ed.), The Oxford History of World Cinema, New York 1996. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
· KU1_W05 - absolwent zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych, · KU1_U04 – absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych. · KU1_K03 - absolwent jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym, a także do przedstawiania własnych pomysłów i inicjatyw mających na celu ubogacenie oferty kulturalnej i motywowanych troską o lokalne środowisko społeczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składają się: 1. Obecność na zajęciach. 2. Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę zdobytą na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Projekcje filmowe (filmów podanych przez prowadzącego zajęcia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Piotr Kletowski, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Piotr Kletowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Izabela Tomczyk-Jarzyna, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Tomczyk-Jarzyna | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awcjtc6omjf9AmZorNZgCNE88Bxeyy5_46RZpSXSzwCw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=856a9301-24d7-41f4-a8e7-c516b8a296ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu będziemy przyglądać się najważniejszym wydarzeniom w historii kina światowego oraz ich wpływowi na kino polskie. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładu będziemy przyglądać się najważniejszym wydarzeniom w historii kina światowego oraz ich wpływowi na kino polskie. 1-2 Lumier i Melies, dlaczego nie film fabularny i film dokumentalny? 3. Narodziny kina artystycznego a niemiecki ekspresjonizm filmowy 4. D.W. Griffith - uporządkowanie narracji filmowej 5. Kino rodzi się na ziemiach polskich 6. Przełom dźwiękowy 7. kino stylu zerowego 8. Kino włoskiego neorealizmu 9. Polska szkoła filmowa 10. kino nowofalowe 11. Czy istnieje polska nowa fala? 12. Kino moralnego niepokoju 13. kino kontestacji |
|
Literatura: |
T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009 Historia kina. Tom 1. Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków2010 Historia kina. tom 2. Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2012 Historia kina. Tom 3. Kino nowofalowe, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Tomczyk-Jarzyna, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Tomczyk-Jarzyna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Tomczyk-Jarzyna, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Tomczyk-Jarzyna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Liczba punktów ECTS - 2,5 30 godzin - uczestnictow w wykładzie 45 godzin - praca wlasna studenta i przygotowanie do egzaminu (oglądanie filmów, czytanie tekstów sugerowanych przez prowadzącego) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu będziemy przyglądać się najważniejszym wydarzeniom w historii kina światowego oraz ich wpływowi na kino polskie. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładu będziemy przyglądać się najważniejszym wydarzeniom w historii kina światowego oraz ich wpływowi na kino polskie. 1-2 Lumier i Melies, dlaczego nie film fabularny i film dokumentalny? 3. Narodziny kina artystycznego a niemiecki ekspresjonizm filmowy 4. D.W. Griffith - uporządkowanie narracji filmowej 5. Kino rodzi się na ziemiach polskich 6. Przełom dźwiękowy 7. kino stylu zerowego 8. Kino włoskiego neorealizmu 9. Polska szkoła filmowa 10. kino nowofalowe 11. Czy istnieje polska nowa fala? 12. Kino moralnego niepokoju 13. kino kontestacji |
|
Literatura: |
T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009 Historia kina. Tom 1. Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków2010 Historia kina. tom 2. Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2012 Historia kina. Tom 3. Kino nowofalowe, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015 Historia kina. Tom 4. Kino końca wieku, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.