Propedeutyka wiedzy o multimediach i komunikacji medialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-2-ProWieMedi |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka wiedzy o multimediach i komunikacji medialnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W03, KU1_W05 KU1_U02, KU1_U04 KU1_K05, KU1_K06 |
Skrócony opis: |
Cele kształcenia: Studenci zapoznają się z problematyką pośrednictwa medialnego w różnych ujęciach: • jako podstawowych form poznania (język, obraz) • jako złożonych form komunikacji międzyludzkiej (pismo, druk), • poprzez określenie roli mediów w kulturze w jej odmianie artystycznej i użytkowej. • do opisu multimedialności w sztuce i użytkowości. W efekcie kształcenia student: • posługuje się podstawową terminologią z zakresu nauki o mediach • odróżnia podstawowe teorie mediów, • stosuje pojęcia teorii komunikowania do opisu zjawisk komunikacji kulturowej i użytkowej, • wyjaśnia mechanizm poznawczych (językowych i obrazowych) podstaw komunikacyjnego istnienia człowieka • opisuje historię rozwoju komunikacji medialnej, • ponadto pokazuje specyfikę kultury multimedialnej w odniesieniu do innych typów kultury. |
Pełny opis: |
Cele kształcenia: Studenci zapoznają się z problematyką pośrednictwa medialnego w różnych ujęciach: • jako podstawowych form poznania (język, obraz) • jako złożonych formkomunikacji międzyludzkiej (pismo, druk), • poprzez określenie roli mediów w kulturze w jej odmianie artystycznej i użytkowej. • do opisu multimedialności w sztuce i użytkowości. W efekcie kształcenia student: • posługuje się podstawową terminologią z zakresu nauki o mediach • odróżnia podstawowe teorie mediów, • stosuje pojęcia teorii komunikowania do opisu zjawisk komunikacji kulturowej i użytkowej, • wyjaśnia mechanizm poznawczych (językowych i obrazowych) podstaw komunikacyjnego istnienia człowieka • opisuje historię rozwoju komunikacji medialnej, • ponadto pokazuje specyfikę kultury multimedialnej w odniesieniu do innych typów kultury. |
Literatura: |
1. Wprowadzenie, diagnoza oczekiwań. • D. Mersch, Teorie mediów, przeł. E. Kraus, Warszawa 2010. 2. Teoria mediów – obszar wieloznaczności, „narzędzie nawigacji”, naukowa konwersacja na temat mediów, teoria stosowana. • D. McQuail, Różne rodzaje teorii, w tegoż: Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, red. nauk. T. Goban-Klas, Warszawa 2007. • P. Sloterdijk, Kryształowy pałac, O filozoficzną teorię globalizacji, przeł. B. Cymbrowski, Warszawa 2011. 3. Media i mediacja. • D. Regis, Od medium do mediacji, w tegoż: Wprowadzenie do mediologii, przeł. A. Kapciak, Warszawa 2010. 4. Modernizm. • M. Weber, Asceza a duch kapitalistyczny, w tegoż: Etyka protestancka i duch kapitalizmu, przeł. D. Lachowska, Warszawa 2011. • Ch. Barker, Wejście postmodernizmu, w tegoż: Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Kraków 2005. • J. Habermas, Działanie komunikacyjne i detranscendentalizacja rozumu, przeł. W. Lipnik, Warszawa 2004. 5. Postmoderrnizm. • A. Toffler, Trzecia fala, przeł. E. Woydyłło, przedm. W. Osiatyński, Warszawa 2001, s. 207-538. • A.Toffler, Budowa nowej cywilizacji, polityka trzeciej fali, przeł. J. Łoziński, Poznań 1996. • J.-F. Lyotard, Pragmatyczna wiedza narracyjna, w tegoż: Kondycja ponowoczesna, raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska i J. Migasiński, Warszawa 1997. 6. Zwrot ikoniczny. • W. Welsch, Estetyka poza estetyką, o nową postać estetyki, przekł. K. Guczalska, Kraków 2005. • J. Baudrillard, Przejrzystość zła, esej o zjawiskach skrajnych, przeł. Sł. Królak, Warszawa 2009. • T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 1999. • A. Gwóźdź, Przez okno technologii. Wprowadzenie, w: Widzieć, myśleć, być, technologie mediów, wybór, wstęp i oprac. A. Gwóźdź, Kraków 2001. 7. Zwrot medialny i techniczny. • G. Deleuze, Logika sensu, przekł. G. Wilczyński, Warszawa 2011. • S. Krämer, Medium, Messenger, Transmission: An Approach to Media Philosophy, intro. Anthony Enns, Amsterdam, 2015 online, http://en.aup.nl/download/9789048524990.pdf). • F.A. Kittler, Gramofon, film, maszyna do pisania, przeł. E. Klekot, „Kultura Popularna” 2010 nr 3-4. 8. Media poznania – język i obraz. • R. Arnheimm, Wczesne intuicje, Poznanie intuicyjne i intelektualne, w tegoż: Myślenie wzrokowe, przeł. M. Chojnacki, Gdańsk 2011. • M. Kociuba, Własności poznania obrazowego, w tegoż: Antropologia poznania obrazowego, Lublin 2010. 9. Praktyka i teoria. Media analogowe – mowa i pismo. • Platon, Fajdros, przeł. W. Witwicki, Warszawa 1958. • W.J. Ong, Pismo a struktura świadomości, w: Antropologia słowa, red. G. Godlewski i inni, Warszawa 2004. • M. McLuhan, Zrozumieć media, w tegoż: Wybór pism, przeł. K. Jakubowicz, Warszawa 1975. przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004. 10. Media analogowe – wizyta w Muzeum Drukarstwa. 11. Teoria. Media analogowe – druk, książka i nowoczesny podmiot • J. Burke, Drukarskie prasy, czyli o maszynach do porządkowania myśli, w: Antropologia słowa, red. G. Godlewski i inni, Warszawa 2004. • W.J. Ong, Druk, przestrzeń i zamknięcie, w: Antropologia słowa, red. G. Godlewski i inni, Warszawa 2004. 12. Powtórzenie przed testem. 13. Test zaliczeniowy. 14. Media analogowe – wizyta w ciemni fotograficznej. • V. Flusser, Ku filozofii fotografii, przeł. Jacek Maniecki, wstęp i red. nauk. Piotr Zawojski, Katowice 2004. • R. Barthes, Światło obrazu – uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996. • S. Sontag, O fotografii, Sł. Magala, Warszawa 1986. • P. Zawojski, Człowiek i aparat. Viléma Flussera filozofia fotografii http://www.zawojski.com/2006/04/19/czlowiek-i-aparat-vilema-flussera-filozofia-fotografii/ 15. Media analogowe versus cyfrowe. Wizyta w wytwórni filmowej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: KU1_W03 zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności. KU1_W05 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, komunikacji medialnej. UMIEJĘTNOŚCI KU1_U02 umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji. KU1_U04 potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa. KOMPETENCJE SPOŁECZNE KU1_K05 potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst kulturowy. KU1_K06 umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi medialne i komunikacyjne jako elementarne reguły życia. Opis ECTS 2,5 pkt.– 80 godzin: • udział w wykładzie 30 godzin, • konsultacje – 5 godzin, • samodzielna lektura – 20 godzin, • przygotowanie do testu końcowego – 30 godzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca, opis szczegółowy efektów kształcenia. KU1_W03 na ocenę 5: zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności, na ocenę 4: zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa, na ocenę 3: zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa, na ocenę 2: nie zna podstawowej terminologii i metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności. KU1_W05 na ocenę 5: posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach i komunikacji medialnej, na ocenę 4: posiada nieuporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach i komunikacji medialnej, na ocenę 3: posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, na ocenę 2: nie posiada żadnej wiedzy ogólnej w zakresie nauk o mediach i komunikacji medialnej. KU1_U02 na ocenę 5: umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji, na ocenę 4: umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić jej analizę, ale nie potrafi ocenę pozyskanej informacji, na ocenę 3: umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz nie potrafi przeprowadzić jej analizę i dokonać jej oceny, na ocenę 2: umie potrafi dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz nie potrafi przeprowadzić analizy i ocenić pozyskaną informację. KU1_U04 na ocenę 5: potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa, na ocenę 4: potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie ustnej (w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa), ale już nie pisemnej. na ocenę 3: potrafi opracować wyniki własnych badań, ale nie potrafi ani zaprezentować ich w formie pisemnej, ani w formie ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa, na ocenę 2: nie potrafi ani opracować wyniki własnych badań, ani zaprezentować ich w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa. KU1_K05 na ocenę 5: potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst kulturowy, na ocenę 4: potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cel, ale już nie kontekst kulturowy, na ocenę 3: potrafi określić swoją aktywność badawczą, ale nie umie uwzględniając jej celu ani kontekstu kulturowego, na ocenę 2: nie potrafi określić swojej aktywności badawczej. KU1_K06 na ocenę 5: umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi medialne i komunikacyjne jako elementarne reguły życia, na ocenę 4: umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając tylko wymogi medialne jako elementarne reguły życia, na ocenę 3: umie określić warunki praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając tylko wymogi medialne jako elementarne reguły życia, na ocenę 2: nie umie określić warunków oraz znaczenia praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej. Ocena podsumowująca. obecność na zajęciach (ocenianie ciągłe), aktywność na zajęciach (ocenianie ciągłe), egzamin końcowy pisemny, w formie testu jednokrotnego i wielokrotnego wyboru oraz pytań opisowych. |
Praktyki zawodowe: |
Multimedialność w kulturze Praktyki rozpoczynają się na drugim roku studiów i trwają trzy tygodnie. Studenci odbywają praktyki, uczestnicząc w organizacji imprez i przedsięwzięć kulturalnych o ograniczonym zasięgu lub masowych z wykorzystaniem multimediów. Mogą również odbywać je w wybranej agencji prasowej, agencji reklamowej, w studiu projektowym multimedialnych usług komputerowych, w redakcji mediów elektronicznych, przy projektowaniu multimedialnych wystaw internetowych, stron internetowych wydarzeń kulturalnych i stron popularyzujących kulturę i dzieła sztuki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.