Propedeutyka wiedzy o sztuce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-2-ProWieSztu |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka wiedzy o sztuce |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W06 KU1_W08 KU1_W01 KU1_U01 KU1_U05 KU1_U16 KU1_K07 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii sztuki: przedmiotem badań, metodą i warsztatem badawczym historyka sztuki a także z rodzajami pracy podejmowanej przez historyka sztuki. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii sztuki: przedmiotem badań, metodą i warsztatem badawczym historyka sztuki a także z rodzajami pracy podejmowanej przez historyka sztuki. Tematy zajęć: 1.Propedeutyka historii sztuki – wykład wprowadzający. 2.Definicja dzieła sztuki – zarys historyczny. 3.Czym zajmuje się historia sztuki – przegląd stylów w sztuce (4 jednostki). 4.Pojmowanie dzieła sztuki w przeszłości i współcześnie. 5.Klasyfikacja sztuk plastycznych – zagadnienia ogólne. 6.Klasyfikacja sztuk plastycznych – malarstwo. 7.Klasyfikacja sztuk plastycznych – rzeźba. 8.Klasyfikacja sztuk plastycznych – rzemiosło artystyczne. 9.Dzieło sztuki w muzeum i w kolekcji. 10.Znaki w dziełach sztuki. 11.Zawód historyka sztuki – zajęcia w muzeum, w biurze konserwatorskim, w pracowni konserwacji zabytków (3 jednostki). 12.Zawód historyka sztuki – dydaktyka, krytyka artystyczna. 13.Zawód historyka sztuki – ochrona zabytków i konserwacja. 14.Zawód historyka sztuki – muzealnictwo. 15.Propedeutyka historii sztuki – posumowanie zajęć. |
Literatura: |
Czopek S., Wstęp do muzealnictwa i konserwatorstwa archeologicznego, Rzeszów 2000. Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983. Tatarkiewicz Wł. Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976. Wstęp do historii sztuki. Przedmiot-metodologia-zawód, red.P. Skubiszewski, warszawa 1973, t. 1. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W06 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki i nauk o sztuce KU1_W08 ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych KU1_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz o specyfice przedmiotu badań kulturoznawczych KU1_U01 potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych KU1_U05 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego KU1_U16 Potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego różnych kulturowych znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym KU1_K01 ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie KU1_K07 ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia mają charakter wykładu informacyjno – problemowego. Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są na drodze wykładu informacyjno – problemowego oceniane są poprzez obserwację aktywności studentów na zajęciach, a także przez analizę wypowiedzi ustnej studenta. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności weryfikowane są przez ocenę umiejętności posługiwania się studenta podstawowymi narzędziami badawczymi, prawidłową interpretację zdobytej wiedzy. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji weryfikowane są na podstawie dyskusji na temat treści poznanych na wykładach. Ocena BDB- Student posługuje się językiem fachowym, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu propedeutyki historii sztuki. Potrafi zwrócić uwagę na wielość definicji dzieła sztuki, wyjaśnia, czym zajmuje się historia sztuki i historyk sztuki. Potrafi klasyfikować sztuki plastyczne, zna podstawowe style w sztuce. Ocena DB – Student Potrafi zwrócić uwagę na wielość definicji dzieła sztuki, wyjaśnia, czym zajmuje się historia sztuki i historyk sztuki. Potrafi klasyfikować sztuki plastyczne, zna podstawowe style w sztuce. Ocena DST – Potrafi klasyfikować sztuki plastyczne, zna podstawowe style w sztuce. Ocena NDST – Nie spełnia kryteriów przewidzianych dla oceny dostatecznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.