Propedeutyka wiedzy o teatrze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-2-ProWieTea |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka wiedzy o teatrze |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W01 KU1_W08 KU1_W10 KU1_W14 KU1_W16 KU1_U01 KU1_U02 KU1_U03 KU1_U05 KU1_U8 KU1_U09 KU1_U11 KU1_K01 KU1_K08 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Student będzie znał i rozumiał współczesne zjawiska teatralne – ich genezę i przemiany. Będzie umiał dokonywać analizy dzieła teatralnego wskazującej i omawiającej poszczególne elementy języka teatru. Pozna i zrozumie współczesne sposoby komunikacji teatralnej. Rozpoznanie antecedencji współczesnych konwencji teatralnych Wymagania wstępne:Przed przystąpieniem do nauki przedmiotu student powinien mieć wiedzę z zakresu przemian historycznoliterackich, ze szczególnym uwzględnieniem dramaturgii. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Tworzywo artystyczne teatru i współczesna konwencja teatralna (muzyka, plastyka, aktorstwo, kostiumy, literatura).Dzisiejszy język teatru z uwzględnieniem przemian historycznych. Życie teatralne – krytyka, konwencje, legendy – społeczna funkcja teatru. Odbiór dzieła teatralnego – indywidualny a zbiorowy. Rola i znaczenie poszczególnych elementów spektaklu. Przemiany konwencji teatralnych i ich obecne znaczenie. Metody oceny: kolokwium ze znajomości problematyki poruszanej w czasie wykładów. |
Literatura: |
C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przekł. i uzup. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 2002. M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004. Osobny zestaw lektur do każdych zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
3 - ma uporządkowaną podstawową wiedzę o teatrologii jako dziedziny czerpiącej z innych nauk, - umie analizować dzieło sztuki teatralnej wykorzystując specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz całościowe ujęcie teatrologiczne, - zna język nowoczesnego teatru, - orientuje się w najnowszych tendencjach scenicznych oraz ich antecedencjach, - zna bazy danych zbierające dokumentację teatralną, - zna konwencje sceniczne, życia teatralnego oraz ich antecedencje, - umie wypowiadać się bazując na bibliografii oraz własnej analizie, - umie definiować zjawiska w teatrze nowoczesnym - potrafi ocenić interteksty teatralne, OPIS ECTS. 30 godzin - udział w zajęciach 10 godzin - przygotowanie do testu 25 godzin - lektura i analiza bibliografii 65 godzin: 30 godzin = 2 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ze znajomości problematyki poruszanej w czasie wykładów oraz bibliografii. Bardzo dobry – zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego, umie posługiwać się narzędziami badawczymi dobranymi do danej konwencji teatralnej, umie wpisać tekst teatralny w kontekst innych tekstów kultury. Dobry - zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego, umie wpisać tekst teatralny w kontekst innych tekstów kultury. Dostateczny - zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego. Niedostateczny - nie zna i nie rozumie terminologii z zakresu historii i teorii teatru, nie zna głównych zgadanień z historii i teorii teatru, nie zna głównych konwencji teatru dawnego i współczesnego, nie umie posługiwać się narzędziami badawczymi dobranymi do danej konwencji teatralnej, nie umie wpisać tekstu teatralnego w kontekst innych tekstów kultury. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.