Wiedza o regionalizmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-2-WiedzRegio |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o regionalizmie |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=15805 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W03 KU1_W04 KU1_W06 KU1_U02 KU1_K02 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami regionalistyki poprzez lekturę i analizę wskazanych tekstów wraz z dyskusją na forum grupy. Równolegle zajęcia te mają za zadanie przygotowanie do przedstawienia tematycznej prezentacji multimedialnej jako zagadnienia badawczego dotyczącego wybranego regionu kulturowego. czyli wykonanie zadania praktycznego z równoczesnym formowaniem kompetencji społecznych. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami regionalistyki poprzez lekturę i analizę wskazanych tekstów wraz z dyskusją na forum grupy. Równolegle zajęcia te mają za zadanie przygotowanie do przedstawienia tematycznej prezentacji multimedialnej jako zagadnienia badawczego dotyczącego wybranego regionu kulturowego, czyli wykonanie zadania praktycznego z równoczesnym formowaniem kompetencji społecznych. Ćwiczenia podejmują problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie wybranych a zarazem zróżnicowanych koncepcji regionu, zagadnienia regionalizmu europejskiego, poszukiwanie chrześcijańskich i śródziemnomorskich źródeł kultury europejskiej, mechanizmy kształtowania się tradycji regionalnych odniesionych do wybranych elementów historii, kształtowanie się tożsamości regionalnej, wzorce regionalne, ich przemiany a także obyczaje i style życia wraz z ich religijnymi, społecznymi, historycznymi i politycznymi uwarunkowaniami oraz odniesieniami do dylematów między- i wielokulturowości w procesie globalizacji. |
Literatura: |
Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej. https://www.researchgate.net/publication/285753997_Wybrane_koncepcje_regionu_w_socjologii_polskiej Józef Burszta, REGION I REGIONALNE MONOGRAFIE ETNOGRAFICZNE. PROBLEMY I METODY BADAŃ, Lud. t. 31. cz. U. 1963 https://zbiory.cyfrowaetnografia.pl/public/293.pdf Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-deea37e8-46dd-4452-99c3-d344d3542d05/c/msr_12_szul.pdf ANDRZEJ KWILECKI, REGION I BADANIA REGIONALNE W PERSPEKTYWIE SOCJOLOGII, RUCH PRAWNICZY, EKONOMICZNY I SOCJOLOGICZNY Rok LIV — zeszyt 2 — 1992 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/16264/1/005%20ANDRZEJ%20KWILECKI.pdf Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu Kliknij link http://www2.tf.jcu.cz/~klapetek/polska2.pdf, Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ? http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2010_1_13/c/8688-13172.pdf- Łukasz Kaczmarczyk, Tożsamość i kultura w Unii Europejskiej w świetle zasady jedności w różnorodności https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_7_kaczmarczyk.pdf ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ, IUS NOVUM 4/2016 https://iusnovum.lazarski.pl/fileadmin/user_upload/oficyna/Ius_Novum_4-16_18-Z.Rudnicki.pdf Krzysztof Kowalski, Europa, mity, modele, symbole, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2002, str. 7-110 Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki Kliknij link https://geopolityka.net/kulturowe-regiony-europy-jako-stymulatory-rozwoju-turystyki/, Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9734/1/06-Wicherkiewicz.pdf Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej https://journal.tertium.edu.pl/index.php/JaK/article/view/67/104 Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2016_ostrowska.pdf Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia... https://drive.google.com/file/d/0BxWbWLWUdz47ZG1NaVQ0MHRsSGc/view Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45.pdf Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie Jerzy P. gwizdała* http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-449.pdf Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b5a45631-65c2-46b2-8c00-cd8d99964cd1/c/27._kulturowe.pdf Andrzej Rykała, MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE Z PERSPEKTYWY GEOGRAFII POLITYCZNEJ http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_10675/c/FOLIA_17_RYKALApdf.pdf Marta Pachocka, Jan Misiuna Migracje międzynarodowe – dylematy definicyjne i poznawcze. Przykłady z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonychhttps://eumigro.eu/sites/default/files/materials/pachocka.misiuna.migracje_miedzynarodowe_dylematy_definic.pdf Literatura uzupełniająca: Magdalena Złocka-Dąbrowska, „Georges Dumézil i koncept Europy”, Konteksty, Nr 1-3, 2009, s. 83-93. Magdalena Złocka-Dąbrowska,“Metaphors, Simulacra, and the European Imagination”, [w:] What Europeanness Means Today ? European Identity and its Multicultural Economic and Social Dimensions, Klocek di Biasio B. Michalski, B. Münch F. (ed.), Wyd. Adam Marszałek, 2015. Brian Sykes, Siedem matek Europy, Wyd. Amber, 2002 (internet) Jeremy Ryfkin, Europejskie marzenie, Wydawnictwo NADIR, Warszawa 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W03 Zna chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz w odniesieniu do problematyki regionów. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej. KU1_W04 Zna kluczowe wydarzenia z zakresu kształtowania się regionów, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz ich konsekwencje dla regionów. KU1_W06 Zna w pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania regionu polskiego, europejskiego i pozaeuropejskiego. Rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. KU1_U02 Potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. KU1_K02 Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. |
Metody i kryteria oceniania: |
KU1_W03 Zna chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz w odniesieniu do problematyki regionów. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej. Na ocenę dst. Zna w dostatecznym stopniu chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz w odniesieniu do problematyki regionów oraz dostatecznie rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej. Na ocenę db. Zna w dobrym stopniu chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz w odniesieniu do problematyki regionów oraz dobrze rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej. Na ocenę bdb. Zna w bardzo dobrym stopniu chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz w odniesieniu do problematyki regionów oraz bardzo dobrze rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej. KU1_W04 Zna kluczowe wydarzenia z zakresu kształtowania się regionów, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz ich konsekwencje dla regionów. Na ocenę dst. Zna w dostatecznym stopniu kluczowe wydarzenia z zakresu kształtowania się regionów, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; oraz rozumie w dostatecznym stopniu ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) a także ich konsekwencje dla regionów. Na ocenę db. Zna w dobrym stopniu kluczowe wydarzenia z zakresu kształtowania się regionów, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; oraz dobrze rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) a także ich konsekwencje dla regionów. Na ocenę bdb. Zna w bardzo dobrym stopniu kluczowe wydarzenia z zakresu kształtowania się regionów, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; oraz bardzo dobrze rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) a także ich konsekwencje dla regionów. KU1_W06 Zna w pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania regionu polskiego, europejskiego i pozaeuropejskiego. Rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. Na ocenę dst: Zna w dostatecznie pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego oraz odmiennych systemów kulturowych. Rozumie dostatecznie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. Na ocenę db: Zna w dobrym stopniu pogłębione, religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego oraz odmiennych systemów kulturowych. Rozumie dobrze znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji Na ocenę bdb: Zna w bardzo dobrym stopniu pogłębione, religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego oraz odmiennych systemów kulturowych. Rozumie bardzo dobrze znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji KU1_U02 Na ocenę dst: Potrafi wystarczająco samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. Na ocenę db: Potrafi dobrze samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania Na ocenę bdb: Potrafi bardzo dobrze samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. KU1_K02 Na ocenę dst: Jest gotów w zakresie podstawowym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. Na ocenę db: Jest gotów do dobrego wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. Na ocenę bdb: Jest gotów do bardzo dobrego wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:8jfKL6-5RyW0z02pUy_LDxuMQWEP9HZxKKHg_wSxszQ1@thread.tacv2/1636719980703?context=%7B%22Tid%22:%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22,%22Oid%22:%22b8ba97d8-ad1a-462b-88ec-ca4b3b16fc0c%22%7D | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia obejmują problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie transdyscyplinarnej (antropologia, politologia, językoznawstwo) z zarysami wymiaru diachronicznego. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z reprezentatywną sekwencją wiedzy an temat regionalistyki oraz przygotowanie (praktyczne) i przedstawienie wybranego tematu w formie prezentacji multimedialnej na forum grupy, czyli równoczesne formowanie kompetencji społecznych. Ćwiczenia obejmują problematykę współczesnej regionalistyki w perspektywie transdyscyplinarnej (antropologia, politologia, językoznawstwo) z zarysami wymiaru diachronicznego. Zostaną omówione zagadnienia podstawowe, poczynając od definicji, zbioru tematów wiodących, regionu i jego tradycji -do elementów historii dyscypliny i charakterystyki poszczególnych regionów Europy, euroregionów, mniejszości etnicznych i narodowych, migracji i typów osadnictwa. |
|
Literatura: |
Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej. https://www.researchgate.net/publication/285753997_Wybrane_koncepcje_regionu_w_socjologii_polskiej Józef Burszta, REGION I REGIONALNE MONOGRAFIE ETNOGRAFICZNE. PROBLEMY I METODY BADAŃ, Lud. t. 31. cz. U. 1963 https://zbiory.cyfrowaetnografia.pl/public/293.pdf Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-deea37e8-46dd-4452-99c3-d344d3542d05/c/msr_12_szul.pdf Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu Kliknij link http://www2.tf.jcu.cz/~klapetek/polska2.pdf, Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ? http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2010_1_13/c/8688-13172.pdf- Łukasz Kaczmarczyk, Tożsamość i kultura w Unii Europejskiej w świetle zasady jedności w różnorodności https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_7_kaczmarczyk.pdf ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ, IUS NOVUM 4/2016 https://iusnovum.lazarski.pl/fileadmin/user_upload/oficyna/Ius_Novum_4-16_18-Z.Rudnicki.pdf Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki Kliknij link https://geopolityka.net/kulturowe-regiony-europy-jako-stymulatory-rozwoju-turystyki/, Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9734/1/06-Wicherkiewicz.pdf Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej https://journal.tertium.edu.pl/index.php/JaK/article/view/67/104 Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2016_ostrowska.pdf Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia... https://drive.google.com/file/d/0BxWbWLWUdz47ZG1NaVQ0MHRsSGc/view Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45.pdf Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie Jerzy P. gwizdała* http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-449.pdf Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b5a45631-65c2-46b2-8c00-cd8d99964cd1/c/27._kulturowe.pdf Andrzej Rykała, MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE Z PERSPEKTYWY GEOGRAFII POLITYCZNEJ http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_10675/c/FOLIA_17_RYKALApdf.pdf Marta Pachocka, Jan Misiuna Migracje międzynarodowe – dylematy definicyjne i poznawcze. Przykłady z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonychhttps://eumigro.eu/sites/default/files/materials/pachocka.misiuna.migracje_miedzynarodowe_dylematy_definic.pdf Literatura uzupełniająca: Jeremy Ryfkin, Europejskie marzenie: jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American Dream, "Nadir", Warszawa 2005 Magdalena Złocka-Dąbrowska, „Georges Dumézil i koncept Europy”, Konteksty, Nr 1-3, 2009, s. 83-93. Magdalena Złocka-Dąbrowska,“Metaphors, Simulacra, and the European Imagination”, [w:] What Europeanness Means Today ? European Identity and its Multicultural Economic and Social Dimensions, Klocek di Biasio B. Michalski, B. Münch F. (ed.), Wyd. Adam Marszałek, 2015. Brian Sykes, Siedem matek Europy, Wyd. Amber, 2002 (internet) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:8jfKL6-5RyW0z02pUy_LDxuMQWEP9HZxKKHg_wSxszQ1@thread.tacv2/1636719980703?context=%7B%22Tid%22:%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22,%22Oid%22:%22b8ba97d8-ad1a-462b-88ec-ca4b3b16fc0c%22%7D | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS udział w ćwiczeniach- 30 godz. lektura i analiza zadanych tekstów-15 godzin prezentacja multimedialna-10 godzin konsultacje-5 godzin razem: 60 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej. https://www.researchgate.net/publication/285753997_Wybrane_koncepcje_regionu_w_socjologii_polskiej Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-deea37e8-46dd-4452-99c3-d344d3542d05/c/msr_12_szul.pdf Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu Kliknij link http://www2.tf.jcu.cz/~klapetek/polska2.pdf, Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ? http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2010_1_13/c/8688-13172.pdf- Krzysztof Kowalski, Europa, mity, modele, symbole, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2002, str. 7-110. ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ, IUS NOVUM 4/2016 https://iusnovum.lazarski.pl/fileadmin/user_upload/oficyna/Ius_Novum_4-16_18-Z.Rudnicki.pdf Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki Kliknij link https://geopolityka.net/kulturowe-regiony-europy-jako-stymulatory-rozwoju-turystyki/, Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9734/1/06-Wicherkiewicz.pdf Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej https://journal.tertium.edu.pl/index.php/JaK/article/view/67/104 Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2016_ostrowska.pdf Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia... https://drive.google.com/file/d/0BxWbWLWUdz47ZG1NaVQ0MHRsSGc/view Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45.pdf Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie Jerzy P. gwizdała* http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-449.pdf Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b5a45631-65c2-46b2-8c00-cd8d99964cd1/c/27._kulturowe.pdf Andrzej Rykała, MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE Z PERSPEKTYWY GEOGRAFII POLITYCZNEJ http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_10675/c/FOLIA_17_RYKALApdf.pdf Marta Pachocka, Jan Misiuna Migracje międzynarodowe – dylematy definicyjne i poznawcze. Przykłady z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonychhttps://eumigro.eu/sites/default/files/materials/pachocka.misiuna.migracje_miedzynarodowe_dylematy_definic.pdf Literatura uzupełniająca: Jeremy Ryfkin, Europejskie marzenie: jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American Dream, "Nadir", Warszawa 2005 Magdalena Złocka-Dąbrowska, „Georges Dumézil i koncept Europy”, Konteksty, Nr 1-3, 2009, s. 83-93. Magdalena Złocka-Dąbrowska,“Metaphors, Simulacra, and the European Imagination”, [w:] What Europeanness Means Today ? European Identity and its Multicultural Economic and Social Dimensions, Klocek di Biasio B. Michalski, B. Münch F. (ed.), Wyd. Adam Marszałek, 2015. Jeremy Ryfkin, Europejskie marzenie: jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American Dream, "Nadir", Warszawa 2005 Brian Sykes, Siedem matek Europy, Wyd. Amber, 2002 (internet) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS - 3 pkt Udział w ćwiczeniach - 30h Przygotowanie do ćwiczeń - 20h Konsultacje - 5h Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 30h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Jerzy Damrosz, Przestrzeń kulturowa i jej lokalno-regionalne uwarunkowania, Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego 7, 2015, s. 24-45, https://www.bazhum.muzhp.pl/media/files/Rocznik_Towarzystwa_Naukowego_Plockiego/Rocznik_Towarzystwa_Naukowego_Plockiego-r2015-t7/Rocznik_Towarzystwa_Naukowego_Plockiego-r2015-t7-s17-45/Rocznik_Towarzystwa_Naukowego_Plockiego-r2015-t7-s17-45.pdf Jerzy Damrosz, Wyznaczniki lokalno-regionalne i etniczne w badaniach zróżnicowania kultury nowoczesnych społeczeństw: próba systematyki pojęć i problemów, Studia Etnologiczne i Antropologiczne 2, 1999, s. 23-32 https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne-r1999-t2/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne-r1999-t2-s23-32/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne-r1999-t2-s23-32.pdf Józef Burszta, REGION I REGIONALNE MONOGRAFIE ETNOGRAFICZNE. PROBLEMY I METODY BADAŃ, Lud. t. 31. cz. U. 1963 https://zbiory.cyfrowaetnografia.pl/public/293.pdf Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej. https://www.researchgate.net/publication/285753997_Wybrane_koncepcje_regionu_w_socjologii_polskiej Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-deea37e8-46dd-4452-99c3-d344d3542d05/c/msr_12_szul.pdf Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu Kliknij link http://www2.tf.jcu.cz/~klapetek/polska2.pdf, Paweł Sarna, Problematyka regionalnej tożsamości i kultury w ramach polityki Unii Europejskiej – przypadek Zagłębia Dąbrowskiego, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6009/Problematyka%20regionalnej%20to%20samo%20ci%20i%20kultury%20w%20ramach%20polityki%20Unii.pdf.pdf?sequence=1 Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ? http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2010_1_13/c/8688-13172.pdf- Łukasz Kaczmarczyk, Tożsamość i kultura w Unii Europejskiej w świetle zasady jedności w różnorodności https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_7_kaczmarczyk.pdf ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ, IUS NOVUM 4/2016 https://iusnovum.lazarski.pl/fileadmin/user_upload/oficyna/Ius_Novum_4-16_18-Z.Rudnicki.pdf Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki Kliknij link https://geopolityka.net/kulturowe-regiony-europy-jako-stymulatory-rozwoju-turystyki/, Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9734/1/06-Wicherkiewicz.pdf Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej https://journal.tertium.edu.pl/index.php/JaK/article/view/67/104 Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2016_ostrowska.pdf Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia... https://drive.google.com/file/d/0BxWbWLWUdz47ZG1NaVQ0MHRsSGc/view Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45.pdf Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie Jerzy P. gwizdała* http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-449.pdf Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b5a45631-65c2-46b2-8c00-cd8d99964cd1/c/27._kulturowe.pdf Andrzej Rykała, MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE Z PERSPEKTYWY GEOGRAFII POLITYCZNEJ http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_10675/c/FOLIA_17_RYKALApdf.pdf Marta Pachocka, Jan Misiuna Migracje międzynarodowe – dylematy definicyjne i poznawcze. Przykłady z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonychhttps://eumigro.eu/sites/default/files/materials/pachocka.misiuna.migracje_miedzynarodowe_dylematy_definic.pdf Literatura uzupełniająca: Krzysztof Kowalski, Europa: mity, modele, symbole, Warszawa 2002 Jeremy Ryfkin, Europejskie marzenie: jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American Dream, "Nadir", Warszawa 2005 Brian Sykes, Siedem matek Europy, Wyd. Amber, 2002 (internet) Magdalena Złocka-Dąbrowska, „Georges Dumézil i koncept Europy”, Konteksty, Nr 1-3, 2009, s. 83-93 Magdalena Złocka-Dąbrowska,“Metaphors, Simulacra, and the European Imagination”, [w:] What Europeanness Means Today ? European Identity and Its Multicultural Economic and Social Dimensions, Klocek di Biasio B. Michalski, B. Münch F. (ed.), Wyd. Adam Marszałek, 2015 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.