Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KU-I-3-SemLic-Z Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amoN8Qx8gaCq2xcGlLZZW7Y11ASgIludgm68srqbzZi41%40thread.tacv2/conversations?groupId=9afe48a7-f33f-45c2-bffa-cf52d7b5dd79&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o kulturze i religii

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W01

KU1_W02

KU1_W08

KU1_U01

KU1_U02

KU1_U03

KU1_U04

KU1_U05

KU1_K01

KU1_K04

Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne: pełny zakres wiedzy i umiejętności studenta, który ukończył II rok studiów licencjackich, przewidziany programem studiów.

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej i przygotowanie studentów do udziału badaniach.

Pełny opis:

Cele przedmiotu:

• opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej;

• przygotowanie studentów do udziału w badaniach;

• poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej;

• rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej,

• opanowanie umiejętności edytorskiego opracowania tekstu naukowego oraz wykorzystywanie źródeł naukowych;

• opanowanie zasad cytowania i umiejętności redagowania przypisów i indeksów;

• nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej;

• opanowanie podstawowych umiejętności dotyczących konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia.

Treści merytoryczne:

Warsztat naukowy współczesnego humanisty. Zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych. Zasady konstruowania wywodu naukowego. Zasady edytorskie humanistycznych prac naukowych. Elementy stylistyki tekstu naukowego. Kompozycja pracy licencjackiej.

Metody oceny: ocena ciągła przygotowania do seminarium.

Zakres tematyczny:

• Kultura XIX i XX wieku, w zakresie teorii: modele kultury, podmiot kultury (grupy narodowe, kultura, etniczna, krytyka centryzmu, inny, obcy; tożsamość, etyka, systemy wartości. Komunikacja w kulturze)

• Relacje: kultura – natura – cywilizacja (we współczesnym rozumieniu), relacje podmiot – zbiorowość, metafory badawcze, symbole kultury, nowe symbole badawcze (książka, biblioteka, instytucja, symbole narodowe/polityczne w komunikacji).

• Komunikacja: nowe media i komunikacja (retoryka, etyka relacji, symbolika, ustanawianie „nowych” podmiotów komunikacji (płeć, inność, obcość, wykluczenie, inkulturacja, dyskursy totalitarne i demokratyczne w kulturze XIX i XX wieku (dyskursy polityczne, ekologiczne, ideologiczne, naukowe, filozoficzne, semiotyczne ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej „medialnej” roli i funkcji znaku)).

• Inny, obcy, tożsamy w systemach kulturowych i społecznych (kwestie postzależności, postkolonializmu, polityki w mediach i publicystyce, ustanawianie polityk medialnych i ich wpływ na podmiot/podmioty; role i funkcje podmiotu/-ów w kulturze.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.

2. Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Przygotowanie pracy licencjackiej opartej na wszechstronnej wiedzy z zakresu kulturoznawstwa z charakterystyczną dlań wielodyscyplinarnością na podstawie umiejętności nabytych w czasie studiów w poczuciu odpowiedzialności za społeczne znaczenie pracy kulturoznawcy.

Efektami kształcenia jest to, że studentów, który ukończył seminarium:

- ma uporządkowaną podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk hu- manistycznych w systemie nauk oraz o specyfice przedmiotu badań kultu- roznawczych

- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym

- ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych

- potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych

- umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji

- samodzielnie formułuje problem badawczy oraz decyduje o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych

- potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

- ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

- umie nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i potrzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań

1 semestr

OPIS ECTS - 3 pkt

Udział w seminarium - 30h (1 ECTS)

Przygotowanie do seminarium - 30h (1 ECTS)

Konsultacje - 30h (1 ECTS)

2 semestr

OPIS ECTS - 4 pkt

Udział w seminarium - 30h (1 ECTS)

Przygotowanie pracy i złożenie jej do dziekanatu - 60h (2 ECTS)

Konsultacje - 30h (1 ECTS)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę seminarium we wszystkich semestrach poza ostatnim odbywa się poprzez spełnienie wymogów odpowiednich dla danego seminarium (zależą od osoby prowadzącej seminarium).

Zaliczenie ostatniego semestru seminarium odbywa się poprzez złożenie w dziekanacie ukończonej pracy.

Metody ćwiczeniowe oraz dyskusyjne (seminaria).

1. Przygotowanie składowych pracy licencjackiej - 80%.

2.Obecność na zajęciach - 20%.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Jakubowski, Paweł Kuciński, Kama Pawlicka, Agnieszka Smaga, Magdalena Woźniewska-Działak, Magdalena Złocka-Dąbrowska
Prowadzący grup: Paweł Kuciński, Kama Pawlicka, Agnieszka Smaga, Magdalena Woźniewska-Działak, Magdalena Złocka-Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej i przygotowanie studentów do udziału badaniach.

Pełny opis:

Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej i przygotowanie studentów do udziału w badaniach.

Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia.

Treści merytoryczne:

Warsztat naukowy współczesnego humanisty. Zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych. Zasady konstruowania wywodu naukowego. Zasady edytorskie humanistycznych prac naukowych. Elementy stylistyki tekstu naukowego. Kompozycja pracy magisterskiej.

Metody oceny: ocena ciągła przygotowania do seminarium.

Zakres tematyczny:

1} Zarządzanie w kulturze

2} Przemysły kultury

3} Funkcjonowanie instytucji kultury

4} Budowanie wizerunku

5} Zrównoważony rozwój w kulturze

Zakres seminarium (dr Paweł Kuciński):

• Kultura XIX i XX wieku, w zakresie teorii: modele kultury, podmiot kultury (grupy narodowe, kultura, etniczna, krytyka centryzmu, inny, obcy; tożsamość, etyka, systemy wartości. Komunikacja w kulturze)

• Relacje: kultura – natura – cywilizacja (we współczesnym rozumieniu), relacje podmiot – zbiorowość, metafory badawcze, symbole kultury, nowe symbole badawcze (książka, biblioteka, instytucja, symbole narodowe/polityczne w komunikacji).

• Komunikacja: nowe media i komunikacja (retoryka, etyka relacji, symbolika, ustanawianie „nowych” podmiotów komunikacji (płeć, inność, obcość, wykluczenie, inkulturacja, dyskursy totalitarne i demokratyczne w kulturze XIX i XX wieku (dyskursy polityczne, ekologiczne, ideologiczne, naukowe, filozoficzne, semiotyczne ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej „medialnej” roli i funkcji znaku)).

• Inny, obcy, tożsamy w systemach kulturowych i społecznych (kwestie postzależności, postkolonializmu, polityki w mediach i publicystyce, ustanawianie polityk medialnych i ich wpływ na podmiot/podmioty; role i funkcje podmiotu/-ów w kulturze.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.

2. Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Dejneka, Piotr Jakubowski, Marcin Jewdokimow, Piotr Majewski, Agnieszka Smaga
Prowadzący grup: Piotr Dejneka, Piotr Jakubowski, Marcin Jewdokimow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Dąbrowska, Kama Pawlicka, Beata Skrzydlewska, Agnieszka Smaga
Prowadzący grup: Dorota Dąbrowska, Kama Pawlicka, Beata Skrzydlewska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3asG6Q6wiPF_r7HL3vwwEMzYWP-rbj_mKHnGw4AoGBVaU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec5b1fbd-d36b-4f1a-8e6d-b98d1fc8e8eb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: zaawansowany

Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej i przygotowanie studentów do udziału badaniach.

Pełny opis:

Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej i przygotowanie studentów do udziału w badaniach.

Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia.

Treści merytoryczne:

Warsztat naukowy współczesnego humanisty. Zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych. Zasady konstruowania wywodu naukowego. Zasady edytorskie humanistycznych prac naukowych. Elementy stylistyki tekstu naukowego. Kompozycja pracy magisterskiej.

Metody oceny: ocena ciągła przygotowania do seminarium.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.

2. Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.