Wielkie kultury świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-3-WieKult |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wielkie kultury świata |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W11 KU1_U07 KU1_K05 KU1_K07 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Po ukończeniu przedmiotu student zna podstawowe profile kulturowe pięciu obszarów świata i ich historyczne uwarunkowania, potrafi identyfikować cechy kulturowe charakterystyczne dla tych obszarów i ocenić ich wartość dla relacji międzykulturowych, zna podstawową bibliografię dotyczącą omawianych kultur. Wymagania wstępne:brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawową charakterystyką pięciu wielkich kultur świata, tj.: - kultur afrykańskich, - kultury japońskiej, - kultury indyjskiej, - kultury chińskiej, - kultury arabsko-muzułmańskiej Zajęcia ujmują w sposób selektywny zagadnienia istotne dla profilu kulturowego poszczególnych obszarów. Uwzględniają perspektywę międzykulturową i odwołują się do pojęć kultury ukształtowanych w kręgu europejskim, takich jak kanony poszczególnych kultur, wartości symboliczne, koncentrując się na ich przejawach w religii, literaturze, systemach filozoficznych, sztuce użytkowej i tradycyjnych zajęciach, kuchni, a także w zachowaniach językowych. I. Indie (dr Monika Nowakowska) Wielość językowa Indii Indyjskie zróżnicowanie kulturowo-religijne II. Afryka (prof. Nina Pawlak) Afryka – jeden kontynent, wiele kultur Język i społeczeństwo w Afryce III. Chiny (dr Małgorzata Religa) Najważniejsze pojęcia filozofii chińskiej Najważniejsze chińskie zjawiska literackie IV. Japonia (dr hab. Iwona Kordzińska-Nawrocka) Tradycja i nowoczesność w japońskiej kulturze Kultura kulinarna Japonii Japońska kultura popularna V. Kultura arabsko-muzułmańska (prof. Katarzyna Pachniak) Podstawy polityczne, społeczne i religijne islamu Podział religii, najważniejsze odłamy Islam współcześnie (kwestie rodzinne, najważniejsze konflikty). |
Literatura: |
Lektury do omawianych obszarów kulturowych: I.Indie 1) Basham, A., Indie. Od początku dziejów do podboju muzułmańskiego, wyd. II, PIW, Warszawa 2000: rozdział IX „Język i literatura”, s. 384-469. Mylius, K., Historia literatury staroindyjskiej, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2004: rozdział „Wprowadzenie”, s. 11-24. Nowakowska, M. „Język w kulturach Indii” od ubóstwienia do filozofowania, od cywilizowania do uniezależniania”, w: Języki Azji i Afryki w komunikacji międzykulturowej, pod. red. N. Pawlak, s. 17-28. Sieklucka, A., Język pendźabski, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 1998: rozdział „Język pendźabski. Informacje ogólne”, s.12-21. Stasik, D., Język hindi, seria , wyd. II, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2008: rozdziały „Język hindi – wiadomości ogólne”, „Ogólna charakterystyka słownictwa hindi”, s. 21-36. Walter, E., Gramatyka języka bengalskiego, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2008: rozdział „Dzieje języka bengalskiego”, s. 27-59. Woźniak, J., Dźajakantan. W kręgu tamilskiej tradycji i nowoczesności, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2010: rozdziały 4.1 „Dyglosja tamilska”, oraz: http://indiacode.nic.in/coiweb/welcome.html 2) Balcerowicz, P., Dżinizm. Starożytna religia Indii, DIALOG, Warszawa 2003. Basham, A. Indie. Od początku dziejów do podboju muzułmańskiego, wyd. II, PIW, Warszawa 2000: rozdział VII „Religia. Doktryny, systemy filozoficzne”, s. 240-349. Brockington, J.L., Święta nić hinduizmu. Hinduizm w jego ciągłości i różnorodności. Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1990. Lopez, D.S.,Jr. (red.), Praktyki religijne w Indiach, DIALOG 2001. Cole, W. Owen, P.S. Sambhi, Sikhowie. Wiara i życie, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1987. oraz: http://indiacode.nic.in/coiweb/welcome.html II. Afryka Komorowski, Zygmunt, Kultury Czarnej Afryki, Wrocław 1994 Piłaszewicz, Stanisław, Egzotyczny świat sawanny. Kultura i cywilizacja ludu Hausa, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 1995. Pawlak Nina, Podobińska Zofia (red.), Języki Afryki a kultura, Warszawa 2004: AGADE Curtin, Philip, Steven Feierman, Leonard Thompson, Jan Vansina, Historia Afryki. Narody i cywilizacje (przekład z angielskiego), Gdańsk 2003: MARABUT III. Chiny Feng Youlan, Krótka historia filozofii chińskiej, rozdziały poświęcone konfucjanizmowi i taoizmowi Jabłoński, W. (red.), Antologia literatury chińskiej, Warszawa 1956 M. Religa, Chiny czyli wielogłos, w: Kultury świata w dialogu, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012, s. 53-85. II. Japonia Benedict, R. Chryzantema i miecz, wzory kultury japońskiej, PIW 2003 Kordzińska-Nawrocka, Iwona. Kultura kulinarna Japonii, TRIO 2008 Mathews, G., Supermarket kultury, rozdział I i II, s. 13- 116, PIW 2005. Meyer, S., Gejsza i samuraj: rozważania na temat mitu wyjątkowości Japonii, w: Dziesięć wieków Genji monogatari w kulturze Japonii, red. I. Kordzińska- Nawrocka, rozdział III, s. 386-401, WUW 2009 Wierzbicka, A., Słowa klucze. Różne języki - różne kultury, rozdział VI, s. 431-490, WUW 2007 V. Kultura arabsko-muzułmańska Cook, Michael, Koran, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001 Cook, Michael, Mahomet, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999 Danecki, Janusz, Arabowie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2001 Danecki, Janusz, Kultura i sztuka islamu, Elipsa, Warszawa 2003 Danecki, Janusz, Podstawowe wiadomości o islamie, Dialog, Warszawa 1997 Dziekan, Marek, Cywilizacja islamu w Azji i Afryce, Książka i Wiedza, Warszawa 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W11: ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości. KU1_U07: posiada umiejętność wyodrębniania i określania cech tożsamości kulturowych w aspekcie wielokulturowości oraz międzykulturowości. KU1_K05: potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst społeczny i kulturowy. KU1_K07: ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego. Punkty ECTS: Wykład: 30 h Lektury własne: 30 h Przygotowania do testu: 60 h |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie, test końcowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Iwona Kordzińska-Nawrocka, Magdalena Kubarek, Monika Nowakowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Kordzińska-Nawrocka, Magdalena Kubarek, Monika Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kordzińska-Nawrocka, Magdalena Kubarek, Monika Nowakowska, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Kordzińska-Nawrocka, Magdalena Kubarek, Monika Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kordzińska-Nawrocka, Monika Nowakowska, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Kordzińska-Nawrocka, Monika Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.