Antropologia współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-II-1-AntrWsp-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia współczesności |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: KU2_W03 KU2_W04 KU2_W10 UMIEJĘTNOŚCI KU2_U07 KOMPETENCJE KU2_K03 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z badaniami nad kulturą współczesności w świetle specyfiki i metod antropologii kultury. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: (semestr zimowy) 1. Antropologia współczesności w relacji do dziedzin pokrewnych. Obsesje meta-antropologiczne i interdyscyplinarne powiązania. 2. Specyfika pola badawczego antropologii współczesności. Kategorie i paradygmaty. 3. Dyskusja nad metodą: antropologia współczesności i wielość interpretacji. 4. Dowody na istnienie kultury współczesności. 8. Kultura najnowsza i jej nazywanie. 9. Antropologia współczesności a kultura popularna. 10.Kultura współczesna w nowej konfiguracji. 11.Współczesność i światy komunikacji. 12. Sztuka w codzienności kulturowej współczesnego świata. 13. Czy istnieje tożsamość (po) nowoczesna? 14. Tożsamość w przestrzeni. Tożsamość przestrzeni. Podmiotowość miasta.Geopoetyka. Zwrot przestrzenny 15. Antropologia prywatności vs. antropologia społeczna. Komunikacja publiczna/prywatna. Style odbioru. ------------------------------------------------------------------------------------------- Semestr letni: 16.Od mody do subkultury 17. Narracje współczesności (od wielkich opowieści do autokreacji). Wymyślanie (tradycji, tożsamości) we współczesnej kulturze 18. Kultura a media 19. Kultura a sztuka 20. Dyskurs Globalizacji 21. Jednostkowość kultury. 22. Posthumanistyka jako hipernowoczesność 24. Zmiana paradygmatów (performatywność kultury, zmierzch tekstowości). 25. Cyborgi (przyszłość ciała). 26.Rzeczy (sprawczość materii?). 27. Zwierzęta (ekokrytyka). 28. Podsumowanie - kultura współczesności kulturą indywidualności? 29,30 Omówienie prac rocznych. |
Literatura: |
1. Antropologia, Lublin 2010 2. Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007 3. Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych, Warszawa 2007 4. Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003 5. Ballantyne Tony, <Paper, Pen, and Print: The Transformation of the Kai Tahu Knowledge Order> [w]: Comparative Studies in Society and History, Vol.53, No.2, Cambridge University Press, April 2011, 6. Burszta Wojciech J., Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998 7. Ekran, mit, rzeczywistość, Warszawa 2003 8. Europa- Slavia- Germania. W poszukiwaniu tożsamości, Warszawa 2009 9. Kuligowski Waldemar, Antropologia współczesności. Wiele światów. Jedno miejsce, Kraków 2007 10. Łuczeczko Paweł, Zrozumieć własną kulturę. Antropologia współczesności w Polsce, Kraków 2006 11. Metropolitan Areas in Transition, Warszawa 2011 12. Reinhard Wolfgang, Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2009 13. Sulima Roch, Antropologia codzienności, Kraków 2000 14. Tradycja: wartości i przemiany, T.I i II, Lublin 2009 15. Willis Paul, Wyobraźnia etnograficzna, Kraków 2005 16.Grażyna Gajewska ,Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Poznań 2010 17.Ewa Domańska, Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie” 18. Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia ( pod red. Ewy Domańskiej), Poznań 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student: -zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii współczesności (KU2-W03). Ad KU2_W03 Student w sposób właściwy, wraz ze znajomością metodologicznych kontekstów ich użycia, na poziomie rozszerzonym wykorzystuje potencjał terminologiczny współczesnej antropologii, omawia problemy, posługując się sprawnie pojęciami z zakresu innych nauk humanistycznych. -posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych (KU2-W04). Ad KU2_W04 Student znajduje odpowiednie do swoich zainteresowań badawczych i prezentowanych w trakcie zajęć problemów teorie rozwoju kultury współczesnej, potrafi zastosować je w praktyce (przy sporządzaniu pracy, powołując się na nie w trakcie rozmów). -zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii (KU2_W10). Ad KU2_W10 Student odpowiednio rozróżnia między analizą i interpretacją zdobywanego materiału, wskazuje na podstawy metodologiczne swoich analiz, za ich pomocą porządkuje wnioski interpretacyjne, dokonuje krytycznej analizy, odnosi się do badanego fenomenu kulturowego/ rozwiązywanego problemu. Umiejętności: Student -potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii (KU2_U07). Ad KU2_U07 Student opracowuje wyniki badań w formie ustnej i pisemnej, używa odpowiedniej terminologii z zakresu antropologii współczesności, nauki o kulturze, formułuje cząstkowe i konstruuje całościowe/kompleksowe problemy badawcze dotyczące współczesności i jej antropologicznego kontekstu, wyprowadza wnioski na podstawie przeczytanych lektur. Kompetencje: Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne (KU2_K03). Ad (KU2_K03) student potrafi pracować w grupie, podejmuje wyzwania problemowe, dąży do ich rozwiązania stawiając się wobec innych w charakterze oponenta lub adherenta, prowadzi dialog. ECTS: udział w ćwiczeniach 60 przygotowanie do ćwiczeń 30 konsultacje 30 czas na napisanie referatu 60 SUMA GODZIN 180 LICZBA ECTS: 180:60 = 3 pkt. ETCS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania w odniesieniu do EK: Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak wykład problemowy, konwersatoryjny, metoda problemowa, a weryfikowane przez pracę roczną. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami , jak giełda pomysłów, m. problemowa, ćwiczeniowa, a weryfikowane przez zaprojektowanie i wykonanie pracy rocznej. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych są osiągane takimi metodami, jak metoda ćwiczeniowa, giełda pomysłów, , a weryfikowane przez pracę roczną. Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie pracy rocznej (10-12 stron znormalizowanego maszynopisu) dotyczącej przedmiotu zajęć (szeroko rozumianej współczesności z uwzględnieniem fachowej, zaawansowanej terminologii antropologicznej i innych dziedzin pokrewnych (weryfikacja EK KU2-W03, KU2_U07), określonej metodologii, będącej skutkiem świadomego wyboru teorii [np. postkolonialna, feministyczna, analityczno-interpretacyjna] (KU2_W04). Analiza problemowa wybranego samodzielnie zagadnienia i jego interpretacja (KU_W10), dodatkową wartością będzie aktywne uczestniczenie w zajęciach, rozwiązywanie w grupie postawionych w ich trakcie problemów badawczych (KU2_K03). Kryteria oceniania w odniesieniu do EK: Ocena niedostateczna: Nie spełnia w/w efektów kształcenia: nie potrafi opracować wyników badań (KU2_U07), pracować w grupie (KU2_K03), analizować i interpretować tekstów kultury (KU2_W10), nie posiada pogłębionej wiedzy na temat teorii współczesnych odnoszących się do antropologii czasów najnowszych (KU2-W04), nie posługuje się fachową terminologią (KU2-W03). Ocena dostateczna: Spełnia w stopniu dostatecznym w/w efekty kształcenia: W stopniu dostatecznym potrafi opracować wyniki badań (KU2_U07), pracować w grupie (KU2_K03), analizować i interpretować teksty kultury (KU2_W10), posiada wiedzę na temat teorii współczesnych odnoszących się do antropologii czasów najnowszych (KU2-W04), dostatecznie posługuje się fachową terminologią (KU2-W03). Ocena dobra: Spełnia w stopniu dobrym w/w efekty kształcenia. W stopniu dobrym potrafi opracować wyników badań (KU2_U07), pracować w grupie (KU2_K03), analizować i interpretować teksty kultury (KU2_W10), posiada wiedzę na temat teorii współczesnych odnoszących się do antropologii czasów najnowszych (KU2-W04), dobrze, zgodnie ze znaczeniem i uzusem posługuje się fachową terminologią (KU2-W03). Ocena bardzo dobra: Spełnia w stopniu bardzo dobrym w/w efekty kształcenia. W stopniu bardzo dobrym potrafi opracować wyniki badań (KU2_U07), pracować w grupie (KU2_K03), analizować i interpretuje teksty kultury (KU2_W10), posiada wiedzę na temat teorii współczesnych odnoszących się do antropologii czasów najnowszych (KU2-W04), świetnie i ze zrozumieniem posługuje się fachową terminologią (KU2-W03). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.