Dialog międzyreligijny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-II-2-DialRelig |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dialog międzyreligijny |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3at2h3uEjCyhKhCJT2He0O9dvm2ztGNzBQlIy-eMFj0jY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a9532a93-ec61-4528-af94-6828d5286f69&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W03 KU2_W13 KU2_U13 KU2_U13 KU2_K01 KU2_K07 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zarówno przekazanie podstawowych wiadomości o dialogu międzyreligijnym oraz o współczesnych elementach dioalogu pomiędzy religią a światem sekularyzowanym. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zarówno przekazanie podstawowych wiadomości o dialogu międzyreligijnym oraz o współczesnych elementach dioalogu pomiędzy religią a światem sekularyzowanym. |
Literatura: |
Budzik S., Kijas Z., Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm religii, Tarnów 2000. Dialog i przepowiadanie. Dokument Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego oraz Kongregacji Ewangelizacji Ludów, NURT SVD (1993) nr 3, s. 75-106. Kamykowski Ł., Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczeń Kościoła w XX wieku, Kraków 2003. Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II - encyklopedia dialogu i ekumenizmu, Radom 2006. Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002. Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999. Zimoń H. (red.), Dialog międzyreligijny, Lublin 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU2_W03 – zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych w dniesieniu do dyscyplin kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności KU2_W13 – posiada uporządkowaną wiedze na temat podstaw religii KU2_U13 – potrafi w oryginalnej perspektywie dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ludzkiej polskiej i obcej, stosując metody typowe oraz innowacyjnie wytworzone w toku samodzielnych działań badawczych, w celu określenia znaczenia tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym KU2_U13 – posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów KU2_K01 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie KU2_K07 – ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i Europy jako znaków tożsamości człowieka we współczesnym, zglobalizowanym świecie udział w zajęciach – 30 przygotowanie do zajęć – 15 konsultacje – 5 czas na napisanie referatu – 20 łącznie 110: 30 godzin ≈ 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład informacyjny, konwersatoryjny 3. Dyskusja Forma zaliczenia - przygotowanie dysertacji na koniec zajęć. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane przez wykład informacyjny, konwersatoryjny, a weryfikowane za pomocą kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane przez analizę tekstów. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Bała, Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Maciej Bała | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3at2h3uEjCyhKhCJT2He0O9dvm2ztGNzBQlIy-eMFj0jY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a9532a93-ec61-4528-af94-6828d5286f69&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zarówno przekazanie podstawowych wiadomości o dialogu międzyreligijnym oraz o współczesnych elementach dioalogu pomiędzy religią a światem sekularyzowanym. |
|
Pełny opis: |
1. Definicja religii, istotne idee religijne 2. Prawdy religijne, prawdziwość religii, prawdziwa religia 3. Zagrożenia dla dialogu - fundamentalizm religijny 4. Pluralizm religijny 5. Inkluzywizm, ekskluzywizm 6. Rodzaje dialogu międzyreligijnego 7. Dialogi z ateizmem 8. Kościół katolicki wobec dialogu międzyreligijnego 9. Dialog chrześcijańsko-judaistyczny 10. Dialog chrześcijańsko-islamski 11. Dialog z religiami wschodnimi 12. Religia wobec procesów sekularyzacyjnych 13. Alternatywa da religii - duchowość ateistyczna. 14. Dialog religii w przestrzeni publicznej 15. Podsumowanie |
|
Literatura: |
Budzik S., Kijas Z., Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm religii, Tarnów 2000. Dialog i przepowiadanie. Dokument Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego oraz Kongregacji Ewangelizacji Ludów, NURT SVD (1993) nr 3, s. 75-106. Kamykowski Ł., Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczeń Kościoła w XX wieku, Kraków 2003. Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II - encyklopedia dialogu i ekumenizmu, Radom 2006. Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002. Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999. Zimoń H. (red.), Dialog międzyreligijny, Lublin 2004. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Bała, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Maciej Bała | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7WnmdbNOELo9bHxHMZZzAIsveXDRxHopgAVW8ROwJFY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d643297-359f-4757-91ce-d6f165138a02&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | przygotowanie do zajęć – 15 konsultacje – 5 czas na napisanie referatu – 20 łącznie 110: 30 godzin ≈ 4 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zarówno przekazanie podstawowych wiadomości o dialogu międzyreligijnym oraz o współczesnych elementach dioalogu pomiędzy religią a światem sekularyzowanym. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zarówno przekazanie podstawowych wiadomości o dialogu międzyreligijnym oraz o współczesnych elementach dioalogu pomiędzy religią a światem sekularyzowanym. |
|
Literatura: |
Budzik S., Kijas Z., Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm religii, Tarnów 2000. Dialog i przepowiadanie. Dokument Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego oraz Kongregacji Ewangelizacji Ludów, NURT SVD (1993) nr 3, s. 75-106. Kamykowski Ł., Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczeń Kościoła w XX wieku, Kraków 2003. Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II - encyklopedia dialogu i ekumenizmu, Radom 2006. Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002. Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999. Zimoń H. (red.), Dialog międzyreligijny, Lublin 2004. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Bała, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Maciej Bała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.