Ikony wyobraźni zbiorowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-II-2-IkWyZb |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ikony wyobraźni zbiorowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W02 KU2_U02 KU2_U05 KU2_K02 |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: - podstawowa wiedza z zakresu semiotyki kultury; - podstawowa znajomość najważniejszych tekstów kultury popularnej; - bierne uczestnictwo w kulturze. |
Pełny opis: |
Przedmiot przybliża zagadnienia i problemy związane z mitotwórczym znaczeniem sztuk (zwłaszcza sztuki filmowej, literackiej, malarskiej, fotograficznej), kreowaniem przez nie i ugruntowywaniem wyobrażeń zbiorowych. Jego celem jest m.in. naświetlenie intertekstualnej "kariery" co bardziej znamiennych obrazów, postaci, motywów i wątków oraz zapoznanie studentów z wybranymi ich reinterpretacjami. Przedmiot naświetla problem popkulturowych nawiązań do twórczości wysokoartystycznej, dostarczając podstaw merytorycznych do dyskusji na temat granic między "prawdziwą sztuką" a kiczem, artystycznym rodowodem i społeczną funkcją niektórych stereotypów, rolą wybranych twórców i tzw. "kultowych" dzieł w życiu zbiorowości. Zapoznaje studentów z legendarnymi artystami (m.in. aktorami, piosenkarzami, reżyserami i.in.), którzy wywarli szczególny wpływ na wyobraźnię zbiorową. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU2_W02 Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych (literaturoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki). Rozumie wybrane koncepcje wypracowane na ich gruncie w stopniu pozwalającym na zintegrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. KU2_U02 Potrafi odpowiednio dobrać metody, a także samodzielnie skonstruować narzędzia badawcze i zastosować je w celu rozwiązania nietypowych problemów poznawczych z zakresu kulturoznawstwa i nauk o sztuce. KU2_U05 Potrafi zainicjować i prowadzić debatę na tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o sztuce, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk artystycznych oraz procesów społeczno-kulturowych. KU2_K02 Jest gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy o funkcjonowaniu wyobraźni zbiorowej dla rozwiązywania poznawczych problemów związanych z uwarunkowaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENĘ BARDZO DOBRĄ uzyskuje student, który w pełni opanował przewidziany zakres wiedzy dotyczącej kreowania i ugruntowywania przez sztukę wyobrażeń zbiorowych, potrafi biegle rozpoznawać i samodzielnie wskazywać nawiązania intertekstualne do istotnych dla świadomości zbiorowej obrazów, postaci, motywów i wątków, posiada duże umiejętności w zakresie analizy i interpretacji artystycznych tekstów kultury leżących u źródeł tych wyobrażeń, jasno uświadamia sobie ideowo-światopoglądowe podłoże współczesnych reinterpretacji popularnych schematów wyobrażeniowych i potrafi merytorycznie dyskutować problemy związane ze społecznymi skutkami ich oddziaływania, trafnie ocenia rangę estetyczną dzieł reprezentujących różne obiegi kultury, ma głęboką świadomość znaczenia sztuki dla człowieka i w pełni rozumie potrzebę uczestnictwa w życiu kulturalnym. OCENĘ DOBRĄ uzyskuje student, który w zadowalającym stopniu opanował przewidziany zakres wiedzy dotyczącej kreowania i ugruntowywania przez sztukę wyobrażeń zbiorowych, potrafi rozpoznawać i wskazywać nawiązania intertekstualne do istotnych dla świadomości zbiorowej obrazów, postaci, motywów i wątków, posiada zadowalające umiejętności w zakresie analizy i interpretacji artystycznych tekstów kultury leżących u źródeł tych wyobrażeń, ma świadomość ideowo-światopoglądowego podłoża współczesnych reinterpretacji popularnych schematów wyobrażeniowych i potrafi merytorycznie dyskutować problemy związane ze społecznymi skutkami ich oddziaływania, trafnie ocenia rangę estetyczną dzieł reprezentujących różne obiegi kultury, ma świadomość znaczenia sztuki dla człowieka i rozumie potrzebę uczestnictwa w życiu kulturalnym. OCENĘ DOSTATECZNĄ uzyskuje student, który nie w pełni opanował przewidziany zakres wiedzy dotyczącej kreowania i ugruntowywania przez sztukę wyobrażeń zbiorowych, z trudem potrafi rozpoznawać i wskazywać nawiązania intertekstualne do istotnych dla świadomości zbiorowej obrazów, postaci, motywów i wątków, posiada niewielkie umiejętności w zakresie analizy i interpretacji artystycznych tekstów kultury leżących u źródeł tych wyobrażeń, w sposób fragmentaryczny uświadamia sobie ideowo-światopoglądowe podłoże współczesnych reinterpretacji popularnych schematów wyobrażeniowych, potrafi w pewnym stopniu merytorycznie dyskutować problemy związane ze społecznymi skutkami ich oddziaływania, z trudem ocenia rangę estetyczną dzieł reprezentujących różne obiegi kultury, nie w pełni rozumie znaczenie sztuki dla człowieka i potrzebę świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Katarzyna Gołos-Dąbrowska, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gołos-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przybliża studentom zagadnienia związane z mitotwórczym znaczeniem sztuki, kreowaniem przez nią i ugruntowywaniem wyobrażeń zbiorowych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przybliża studentom zagadnienia związane z mitotwórczym znaczeniem sztuk (zwłaszcza literackiej i filmowej), kreowaniem przez nie i ugruntowywaniem wyobrażeń zbiorowych. Konwersatorium daje wgląd w intertekstualną "karierę" co bardziej znamiennych (plastycznych, literackich i filmowych) obrazów, postaci, motywów i wątków, zapoznaje ponadto z ich krytycznymi reinterpretacjami. Przedmiot naświetla problem popkulturowych nawiązań do twórczości wysokoartystycznej, dostarcza podstaw merytorycznych do dyskusji na temat granic między "prawdziwą sztuką" a kiczem, artystycznym rodowodem niektórych stereotypów, rolą sztuki w życiu jednostki i zbiorowości. |
|
Literatura: |
1. B. Schultze, Estetyka i znaczenie mitów prymarnych i innych odmian mitów w dramacie polskim po 1990 roku, „Rocznik Komparatystyczny” 2010, 217-251. A. Głowacki, Antygona w Nowym Jorku 2. S. Awierincew, W poszukiwaniu symboliki mitu o Edypie, przeł. D. Ulicka w: tegoż, Na skrzyżowaniu tradycji W. Propp, Edyp w świetle folkloru, przeł. D. Ulicka, w: tegoż, Nie tylko bajka, Warszawa 2000. 3. N. Frye, Archetypy literatury, przeł. A. Bejska, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. opr. H. Markiewicz, t. 2 Kraków 1976. 4. A. Miernik, Domeny wyobraźni: Andersen i Jung, Kraków 2015. A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992. H. Ch. Andersen, Cień , tłum. J. Iwaszkiewicz, [w:] tegoż, Baśnie tom II, Warszawa 1956. 5. B. Bettelheim, Królewna śnieżka, w: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach w baśni, tłum. D. Danek, Warszawa 1985. 6. Kopciuszek, [w:] Baśnie Braci Grimm, t. I, przeł. M. Tarnowski, Warszawa 1982, s. 121-131. - wybrane filmy Billy'ego Widera, m.in. Pół żartem, pół serio (Some Like it Hot, 1959), K. Szczuka, Kopciuszek i maskarada kobiecości, [w:] Kopciuszek, Frankenstein i inne. Feminizm wobec mitu, Kraków 2001, s. 176-194. Elżbieta Durys, Stworzone dla mężczyzn i miłości. Kobiety w filmach Billy’ego Wildera, [w:] Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej, red. K. Żyto, M. Pieńkowski, Warszawa 2011.er Kulturowy 7. Cz. Robotycki, Wampir. Od wierzeń ludowych do filmowych fantomów, „Konteksty” 1992, nr 3/4. Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008 [tu m.in. paragraf Wstrętna myśl słowiańska? i nast.] Mikołaj Gogol, Wij, [w:] Opowieści niesamowite, Warszawa 1990, s. 123-165. Roman Polański, Nieustraszeni pogromcy wampirów 8. Monika Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000. A. Wójtowicz, Charlie w Inkipo, „Kwartalnik Filmowy” nr 70, 2010. 9. U. Eco, Superman w literaturze masowej: powieść popularna – między retoryką a ideologią, Warszawa 1996. T. Kłak, Bohater w kulturze współczesnej. Wybrane problemy, Katowice 1990. Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2009. 10. André Bazin, Western, czyli film amerykański par excellance, [w:] Film i rzeczywistość, oprac. B. Michałek, Warszawa 1963, s. 143-153. Cz. Michalski, U źródeł gatunku, w: Western i jego bohaterowie, Warszawa 1975. 11. A. Helman, Kino gangsterskie, Warszawa 1990 Człowiek z blizną 1983 B. De Palma 12. Grażyna Stachówna, Śmiech przez łzy – o filmowej komedii romantycznej, [w:] Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001. Krystyna Miculi-Sawicka, Czy to bajka, czy nie bajka… Motywy baśniowe w romansie popularnym, [w:] Baśnie nasze współczesne, red. J. Ługowska, Wrocław 2005, s. 243-276. 13. G. Stachówna, Formuła klasyczna, w: Niedole miłowania. Ideologia i perswazja w melodramatach filmowych, Kraków 2001 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gołos-Dąbrowska, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gołos-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
2022-10-04 Wprowadzenie + „Antygona” reż. Jerzy Gruza, Teatr TV 2022-10-11 B. Schultze, „Estetyka i znaczenie mitów prymarnych i innych odmian mitów w dramacie polskim po 1990 roku”, „Rocznik Komparatystyczny” 2010, 217-251. A. Głowacki, „Antygona w Nowym Jorku” 2022-10-18 B. Bettelheim, „Królewna śnieżka”, w: „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach w baśni”, tłum. D. Danek, Warszawa 1985. N. Frye, „Archetypy literatury”, przeł. A. Bejska, w: „Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. opr. H. Markiewicz, t. 2 Kraków 1976. A. Baluch, „Archetypy literatury dziecięcej”, Kraków 1992. 2022-10-25 Kopciuszek, [w:] „Baśnie Braci Grimm”, t. I, przeł. M. Tarnowski, Warszawa 1982, s. 121-131. - wybrane filmy Billy'ego Widera, m.in. „Pół żartem, pół serio” (Some Like it Hot, 1959), K. Szczuka, „Kopciuszek i maskarada kobiecości”, [w:] „Kopciuszek, Frankenstein i inne. Feminizm wobec mitu”, Kraków 2001, s. 176-194. Elżbieta Durys, „Stworzone dla mężczyzn i miłości. Kobiety w filmach Billy’ego Wildera”, [w:] Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej, red. K. Żyto, M. Pieńkowski, Warszawa 2011.er Kulturowy 2022-11-08 A. Łuksza, „Glamour, kobiecość, widowisko : aktorka jako obiekt pożądania”, Warszawa 2016 [fragmenty] K. Lupa, „Persona Marilyn”, Teatr Dramatyczny 2009 2022-11-15 Monika Sznajderman, „Błazen. Maski i metafory, Gdańsk 2000. A.Wójtowicz, Charlie w Inkipo, „Kwartalnik Filmowy” nr 70, 2010. 2022-11-22 U. Eco, Superman w literaturze masowej: powieść popularna – między retoryką a ideologią, Warszawa 1996. T. Żaglewski, Superkultura : geneza fenomenu superbohaterów, Kraków 2021 Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2009. 2022-11-29 André Bazin, Western, czyli film amerykański par excellance, [w:] Film i rzeczywistość, oprac. B. Michałek, Warszawa 1963, s. 143-153. Cz. Michalski, U źródeł gatunku, w: Western i jego bohaterowie, Warszawa 1975. 2022-12-06 A. Helman, Kino gangsterskie, Warszawa 1990 „Człowiek z blizną” 1983 B. De Palma 2022-12-13 G. Stachówna, Formuła klasyczna, w: Niedole miłowania. Ideologia i perswazja w melodramatach filmowych, Kraków 2001 „Przeminęło z wiatrem” 2022-12-20 Grażyna Stachówna, Śmiech przez łzy – o filmowej komedii romantycznej, [w:] Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001. Krystyna Miculi-Sawicka, „Czy to bajka, czy nie bajka… Motywy baśniowe w romansie popularnym”, [w:] Baśnie nasze współczesne, red. J. Ługowska, Wrocław 2005, s. 243-276. 2023-01-03 B. Wypych, „Rambo i polityka. O hiperrealności wojny wietnamskiej” 2023-01-10 Cz. Robotycki, „Wampir. Od wierzeń ludowych do filmowych fantomów’’, „Konteksty” 1992, nr 3/4. Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008 [tu m.in. paragraf Wstrętna myśl słowiańska? i nast.] 2023-01-17 Mikołaj Gogol, „Wij”, [w:] Opowieści niesamowite, Warszawa 1990, s. 123-165. Roman Polański, „Nieustraszeni pogromcy wampirów” 2023-01-24 2022-11-22 Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Brygida Pawłowska-Jądrzyk, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Brygida Pawłowska-Jądrzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 2,5 p. udział w zajęciach - 30 h przygotowanie do zajęć (lektury, projekcje filmów) - 40 h przygotowanie do sprawdzianów i ew. konsultacje - 5 h Razem: ok. 75 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.