Warsztat krytyka teatralnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-M-I-2-WarKrytT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat krytyka teatralnego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa9BM5lXKuuClJuPt912KCh5BdysiYX8ggUbSRZH8CCk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=05cb2061-96f2-4778-84b0-e841a5f34c1b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W10 KU1_U10 KU1_K06 |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozwinąć umiejętność sporządzania wypowiedzi pisemnej, głównie w formie recenzji. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu nauczenie studentów pisania recenzji teatralnych. Zajęcia poświęcone są teorii gatunku, elementom analizy spektaklu. Głównym trzonem zajęć jest praca nad powstającym tekstem recenzji ze spektaklu teatralnego. |
Literatura: |
A. Wanat, Pochwała teatru, Warszawa 1997. J. Sieradzki, Widok przez scenę, Warszawa 2019. J. Kopciński, Powrót “Dziadów”, Warszawa-Kraków 2016. J. Majcherek, Niedoskładanka, Warszawa-Kraków 2016. J. Kowalska, Spacer po barykadach, Warszawa-Kraków 2014. J. Koenig, Kto ma mieć pomysły?, Warszawa-Kraków 2014. Widowisko-teatr-dramat, red. E. Wąchocka, Katowice 2010. Szkice o krytyce teatralnej, red. E. Udalska, Katowice 1981. K. Kowalewicz, Teatr i odbiorca-przygotowanie do teorii odbioru dzieła teatralnego, Łódź 1993. M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna podstawową terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze współczesnym oraz rozumie główne zjawiska w teatrze współczesnym, Zna współczesne metody i sposoby analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, plastycznego i filmowego, Zna podstawowe teorie, metody i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu literaturoznawczego, Potrafi opracować wyniki własnych badań i wyrazić je w postaci wypowiedzi pisemnej oraz ustnej w języku polskim, Jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobry - student umie najpisać recenzję teatralną w dowolnym gatunku, zarówno prasową, branżową, jak i eseistyczną, Dobry – student umie napisać recenzję prasową i branżową. Dostateczny - student umie napisać recenzję prasową. Niedostateczny – student nie umie napisać recenzji teatralnej. Oceniane będzie zaangażowanie na zajęciach, jak również umiejętność pisania i oceniania innych tekstów. OPIS ECTS. 30 godzin - udział w zajęciach 20 godzin - przygotowanie recenzji 25 godzin - lektura i analiza bibliografii 75 godzin: 30 godzin = 2 punkty ECTS |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Paweł Stangret | |
Prowadzący grup: | Paweł Stangret | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa9BM5lXKuuClJuPt912KCh5BdysiYX8ggUbSRZH8CCk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=05cb2061-96f2-4778-84b0-e841a5f34c1b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach - 60 h Pisanie recenzji - 20 h oglądanie spektakli 10 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozwinąć umiejętność sporządzania wypowiedzi pisemnej, głównie w formie recenzji. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu nauczenie studentów pisania recenzji teatralnych. Zajęcia poświęcone są teorii gatunku, elementom analizy spektaklu. Głównym trzonem zajęć jest praca nad powstającym tekstem recenzji ze spektaklu teatralnego. |
|
Literatura: |
A. Wanat, Pochwała teatru, Warszawa 1997. J. Sieradzki, Widok przez scenę, Warszawa 2019. J. Kopciński, Powrót “Dziadów”, Warszawa-Kraków 2016. J. Majcherek, Niedoskładanka, Warszawa-Kraków 2016. J. Kowalska, Spacer po barykadach, Warszawa-Kraków 2014. J. Koenig, Kto ma mieć pomysły?, Warszawa-Kraków 2014. Widowisko-teatr-dramat, red. E. Wąchocka, Katowice 2010. Szkice o krytyce teatralnej, red. E. Udalska, Katowice 1981. K. Kowalewicz, Teatr i odbiorca-przygotowanie do teorii odbioru dzieła teatralnego, Łódź 1993. M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Stangret, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Paweł Stangret | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | uczestnictwo zajęciach - 30 godzin przygotowanie recenzji - 30 godzin czytanie lektur - 30 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.