Analiza przekazów perswazyjnych (reklama, kino,polityka)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-M-II-1-AnPrzPr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza przekazów perswazyjnych (reklama, kino,polityka) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W06, KU2_W19, KU2_U22, KU2_K09 |
Wymagania wstępne: | Student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii komunikacji, retoryki oraz poetyki intersemiotycznej. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami definiowania i rozumienia pojęcia perswazji oraz kontekstów naukowych, w których się go używa. |
Pełny opis: |
1. Zagadnienie perswazji werbalnej 2. Język reklamy 3. Retoryka obrazu. Reklama wizualna i komunikacja kampanii społecznych 4. Perswazja w kazaniach i homiliach 5. Sztuka i propaganda – malarstwo socrealistyczne – polskie, radzieckie, również plakat 6. Perswazja w architekturze 7. Elementy perswazji w kinie II RP 8. Elementy perswazji w kinie PRL 9. Propaganda w Polskiej Kronice Filmowej 10. Polskie plakaty wyborcze - analiza semiotyczna 11. Elementy języka polityki (expose, język debat, wypowiedzi medialne) |
Literatura: |
Literatura: 1. S. Barańczak, Czytelnik ubezwłasnowolniony, [w:] Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, Wrocław 2017. 2. Piotr H. Lewański, Teoretyczne podstawy perswazji, Retoryka reklamy, [w:] Retoryka reklamy, Wrocław 1999 3. E. Szczęsna, Oblicza sterowania. O perswazji w sztukach wizualnych, „Załącznik Kulturoznawczy” 2018 4. I. Kępka, Językowe środki perswazji w polskich kazaniach katolickich od oświecenia do czasów współczesnych: na wybranych przykładach, „Język – Szkoła – Religia” 4, 152-161. 5. J. Studzińska, Treść i forma w malarstwie polskiego socrealizmu, [w:] Socrealizm w malarstwie polskim 6. D. Sudjic, Krajobrazy władzy, Stwarzanie narodu, [w:] Kompleks gmachu. Architektura władzy, A. Rasmus-Zgorzelska, Warszawa 2015 7. Z. Smełka-Leszczyńska, Plakat wyborczy jako przedmiot badań [w:] Usunąć do 30 dni. Semiotyka polskich plakatów wyborczych, Warszawa 2020 8. B. Kampka, Perswazja w języku polityki, Warszawa 2009 Filmografia: H. Szaro, Zew morza (1927) R. Ordyński, Pan Tadeusz (1928) J. Kawalerowicz, Celuloza (1953) L. Buczkowski, Przygoda na Mariensztacie (1953) Analiza wybranych kronik z lat 40., 50., i 70. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Opis ECTS - 2 pkt. udział w ćwiczeniach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 20 godz. konsultacje - 10 godz. suma godzin: 60 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę ndst.: - ma więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności - nie realizuje wymagań na ocenę dst. Na ocenę dst.: - ma nie więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności - uczestniczy w zajęciach jako aktywny słuchacz - zalicza kolokwia z wynikiem ok. 60% punktów Na ocenę dst. + : - ma nie więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności - uczestniczy w zajęciach jako aktywny słuchacz - zalicza kolokwia z wynikiem ok. 70% punktów Na ocenę db.: - ma nie więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności - aktywnie uczestniczy w zajęciach - zalicza kolokwia z wynikiem ok. 80% punktów Na ocenę db. +: - ma nie więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności - aktywnie uczestniczy w zajęciach - zalicza kolokwia z wynikiem ok. 85% punktów Na ocenę bdb.: - ma nie więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności - aktywnie uczestniczy w zajęciach - zalicza kolokwia z wynikiem ok. 90% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Katarzyna Gołos-Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gołos-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami definiowania i rozumienia pojęcia perswazji oraz kontekstów naukowych, w których się go używa. |
|
Pełny opis: |
1. Zagadnienie perswazji werbalnej 2. Język reklamy 3. Retoryka obrazu. Reklama wizualna i komunikacja kampanii społecznych 4. Perswazja w kazaniach i homiliach 5. Sztuka i propaganda – malarstwo socrealistyczne – polskie, radzieckie, również plakat 6. Perswazja w architekturze 7. Elementy perswazji w kinie II RP 8. Elementy perswazji w kinie PRL 9. Propaganda w Polskiej Kronice Filmowej 10. Polskie plakaty wyborcze - analiza semiotyczna 11. Elementy języka polityki (expose, język debat, wypowiedzi medialne) |
|
Literatura: |
Literatura: 1. S. Barańczak, Czytelnik ubezwłasnowolniony, [w:] Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, Wrocław 2017. 2. Piotr H. Lewański, Teoretyczne podstawy perswazji, Retoryka reklamy, [w:] Retoryka reklamy, Wrocław 1999 3. E. Szczęsna, Oblicza sterowania. O perswazji w sztukach wizualnych, „Załącznik Kulturoznawczy” 2018 4. I. Kępka, Językowe środki perswazji w polskich kazaniach katolickich od oświecenia do czasów współczesnych: na wybranych przykładach, „Język – Szkoła – Religia” 4, 152-161. 5. J. Studzińska, Treść i forma w malarstwie polskiego socrealizmu, [w:] Socrealizm w malarstwie polskim 6. D. Sudjic, Krajobrazy władzy, Stwarzanie narodu, [w:] Kompleks gmachu. Architektura władzy, A. Rasmus-Zgorzelska, Warszawa 2015 7. Z. Smełka-Leszczyńska, Plakat wyborczy jako przedmiot badań [w:] Usunąć do 30 dni. Semiotyka polskich plakatów wyborczych, Warszawa 2020 8. B. Kampka, Perswazja w języku polityki, Warszawa 2009 Filmografia: H. Szaro, Zew morza (1927) R. Ordyński, Pan Tadeusz (1928) J. Kawalerowicz, Celuloza (1953) L. Buczkowski, Przygoda na Mariensztacie (1953) Analiza wybranych kronik z lat 40., 50., i 70. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.