Historia designu w Europie i Stanach Zjednoczonych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-M-II-1-HisDes |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia designu w Europie i Stanach Zjednoczonych |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W09 KU2_U08 KU2_K05 |
Wymagania wstępne: | Znajomość kultury Zachodu na poziomie studiów licencjackich. |
Skrócony opis: |
Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. |
Pełny opis: |
Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Rozpoczyna się od zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Przybliża sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa. Analizuje początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Kurs przybliży wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci zapoznają się z designem amerykańskim, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie zaprezentowani zostaną najważniejsi twórcy, projekty, nurty oraz firmy projektowe, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Poruszone zostaną również zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Kurs przedstawi również aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwoli na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia Projektowania, Arkady: Warszawa 2015. Irma Kozina, Polski Design, SBM: Katowice 2014. Elizabeth Wilhide [red.], Historia designu, Arkady: Warszawa 2017. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (fragmenty) Jacek Mrowczyk [red.], Widzieć / Wiedzieć. Wybór Najważniejszych Tekstów o Designie, Karakter: Kraków 2011. Penny Sparke, Historia Wzornictwa, Arkady: Warszawa 2012. Dejan Sudjic, B jak Bauhaus. Alfabet Współczesności, Karakter: Kraków 2014. Dejan Sudjic, Język rzeczy, Karakter: Kraków 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU2_W09 Zna w pogłębionym stopniu najważniejsze pojęcia designu, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem badań teorii i krytyki designu realizowanego w ramach modułu kształcenia. KU2_U08 Potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się w obszarze wzornictwa i doskonalenia kompetencji zawodowych, a także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach realizowanego modułu kształcenia w zakresie wzornictwa KU2_K05 Jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji modułu design przy planowaniu swej działalności badawczej i zawodowej, odpowiadając na zapotrzebowania społeczne i kierując się szeroko rozumianym interesem publicznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii designu, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego. na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego. na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół na podstawie materiału wizualnego. |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wiśnicka, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Wiśnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS - 3 ECTS = 90h 1 ECTS - uczestnictwo w zajęciach 1 ECTS - lektura 1 ECTS - przygotowanie do zajęć i zaliczenia |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.