Międzykulturowe wymiary twórczości artystycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-M-II-1-MieWym |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Międzykulturowe wymiary twórczości artystycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W09 KU2_U08 KU2_K05 |
Skrócony opis: |
Namacalnym efektem twórczości artystycznej jest dzieło sztuki. Wokół dzieła sztuki będziemy skupiać nasze zainteresowania w trakcie zajęć Międzykulturowe wymiary twórczości artystycznej. Będziemy szukali tych wymiarów działa sztuki, które stanowią o jego międzykulturowości. |
Pełny opis: |
Namacalnym efektem twórczości artystycznej jest dzieło sztuki. Wokół dzieła sztuki będziemy skupiać nasze zainteresowania w trakcie zajęć Międzykulturowe wymiary twórczości artystycznej. Janusz Sławiński twierdzi, że dzieła stanowią obiekty graniczne. Funkcjonują w obszarze czytelnym w danej kulturze i obszarze, który jest nieczytelny. Będziemy szukali tych wymiarów działa sztuki, które powiększają jego obszar czytelności. Problematyka zajęć: 1-2. międzykulturowość, wielokulturowość, pluralizm kulturowy, polietniczność... - próba definicji 3. twórczość jako źródło kultury 4-5. twórca jako wytwórca 6-7. kto to jest Inny? 8-9. mit 10. artyzm 11. wirtuozeria 12. kod dzieła sztuki 13-14. interpretacja |
Literatura: |
Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego umieszczone na platformie Moodle. Z. Bauman, Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, przekł. J. Margański, Kraków 2008 (tu rozdziały: Prawo do uznania, prawo do redystrybucji, Od równości do wielokulturowości) R. Benedict, Integracja kultury w: Wzory kultury, przekł. J. Prokopiuk, Kraków 2019 R. Benedict, Jednostka i wzór kultury w: Wzory kultury, przekł. J. Prokopiuk, Kraków 2019 W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej [w:] tegoż., Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, Warszawa 2011 W. Benjamin, Twórca jako wytwórca. Mowa wygłoszona w Instytucie Badań nad Faszyzmem w Paryżu 27 kwietnia 1934 r. [w:] tegoż., Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, Warszawa 2011 W.J. Burszta, Od wielokulturowości do międzykulturowości z monokulturą w tle w: Kultura Współczesna 2/2008 J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, przekł. A. Jankowski, Poznań 1997 (tu: Prolog: Monomit) J. Campbell, Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Josephem Campbellem, oprac. B. S. Flowers, przekł. I. Kania, Kraków 1994 (tu cześć I: Mit a świat współczesny) A. Finkielkraut, W stronę społeczeństwa wielokulturowego? w: Porażka myślenia, przekł. M. Ochab, Warszawa 1992 A Helman, Kino na pograniczu kultur, w: Kultura Współczesna 2/2011 A. Peterson Royce, Antropologia sztuk widowiskowych. Artyzm, wirtuozeria i interpretacja w perspektywie międzykulturowej, przekł. N. Moszkowicz (tu rozdziały: Wirtuozeria: maska nonszalancji, Artyzm: ucieleśnienie przejrzystości, Artyzm i odmienne stany świadomości) R. Kapuściński, Ten Inny, Kraków 2006 A. Szahaj, Granice anarchizmu interpretacyjnego w: tegoż, O interpretacji, Kraków 2014 A. Szahaj, Paninterpretacjonalizm, czyli nie ma niczego w tekście, czego by pierwej nie było w kontekście (odpowiedź krytykom) w: tegoż, O interpretacji, Kraków 2014 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
po zajęcia z Międzykulturowych wymiarów twórczości artystycznej Student: zna w pogłębionym stopniu najważniejsze pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się i doskonalenia kompetencji zawodowych, a także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, wykorzystując wiedze zdobytą w ramach modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa przy planowaniu swojej działalności badawczej i zawodowej, odpowiadając na zapotrzebowanie społeczne i kierując się szeroko rozumianym interesem publicznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczna Na ocenę dostateczną: zna na poziomie podstawowym najważniejsze pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym realizowanego modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa; ze wsparciem opiekuna naukowego potrafi planować i realizować proces dokształcania się i doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa Na ocenę dobrą: zna w zadowalającym stopniu najważniejsze pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym realizowanego modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa; potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się i doskonalenia kompetencji zawodowych, stara się inspirować proces uczenia innych wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa Na ocenę bardzo dobrą: zna w pogłębionym stopniu najważniejsze pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym realizowanego modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa; potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się i doskonalenia kompetencji zawodowych, stara się inspirować proces uczenia innych wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa; jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji modułu tożsamość i komunikacja międzykulturowa przy planowaniu swojej działalności badawczej i zawodowej, odpowiadając na zapotrzebowania społeczne i kierując się szeroko rozumianym interesem społecznym. Na ocenę końcowa składać się będzie aktywność na zajęciach oraz ocena z eseju/pracy semestralnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kuciński, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Paweł Kuciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.