Antropologia i socjologia muzyki współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-SP-I-2-AntSoc |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia i socjologia muzyki współczesnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne dla II roku kulturoznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W05 KU1_W09 KU1_W10 KU1_U10 KU1_U11 KU1_K02 |
Skrócony opis: |
Kurs ma charakter wstępu do debatu wokół muzyki XX wieku. Główne zagadnienia będą dotyczały problemu dwóch tradycji w muzyce, klasyczna oraz popularna, ich współczesne negacje oraz próby ich pogodzenia (m.in.związki muzyki rozrywkowej i poważnej). Poprzez twórczość muzyczną i dzieła krytyczne autorów jak Th. W. Adorno, P. Boulez, J. Cage, B. Eno, F. Zappa i wielu innych analizujemy przejawy komercji w muzyce, wpływ nowych technologii na twórców muzyki poważnej, muzykę elektroniczną i elektroakustyczną, socjologiczną rolę rożnych rodzajów muzyki (m.in. muzyka poważna, jazz, etno, rock) w kulturze współczesnej. |
Pełny opis: |
1. Th. W. Adorno: przemysł kulturowy i regresja słuchania Lektura obowiązkowa: Theodor Adorno, O fetyszyzmie w muzyce i o regresji słuchania, [w:] tegoż, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, PIW, Warszawa 1990, str. 100-130. 2. Dzieło muzyczne w dobie reprodukcji Lektura obowiązkowa: Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [w:] tegoż Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty H. Orłowski (tł.) Poznań 1996. 3. Perspektywy nagrań Lektury obowiązkowe: Glenn Gould, Perspektywy nagrań, [w:] Kultura dźwięku, wyb. i red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010. Brian Eno, Studio jako narzędzie kompozytorskie, [w:] Kultura dźwięku, cit. 4. Sposoby słuchania Lektury obowiązkowe: Marshall McLuhan, Przestrzeń wizualna i akustyczna, [w:] Kultura dźwięku, cit. Ola Stockfelt, Odpowiednie sposoby słuchania, [w:] Kultura dźwięku, cit. 5. Ambient Lektury obowiązkowe: Brian Eno, Ambient, [w:] Kultura dźwięku, cit. 6. Awangardy XX wieku. Szkoła darmsztadzka: K. Stockhausen, L Nono, P. Boulez. John Cage. http://www.polskieradio.pl/8/3887/Artykul/1332301,Darmstadt-U-zrodel-muzycznej-awangardy 7. Dzieło otwarte w muzyce. Aleatoryzm Lektury obowiązkowe: Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego, [w:] Kultura dźwięku, cit. John Cage, Kompozycja jako proces, [w:] Kultura dźwięku, cit. Christoph Cox, Wizualne dźwięki, [w:] Kultura dźwięku, cit. Earle Brown, Przemiany i osiągnięcia estetyki radykalnej, [w:] Kultura dźwięku, cit. 8. Minimalizm Susan McClary, Rap, minimalizm i struktury czasowe w muzyce końca XX wieku, [w:] Kultura dźwięku, cit. Steve Reich, Muzyka jako stopniowy proces, [w:] Kultura dźwięku, cit. Kile Gann, Niewdzięczne zadanie zdefiniowania minimalizmu, [w:] Kultura dźwięku, cit. 9. Improwizacja Ornette Coleman, Change of the century, [w:] Kultura dźwięku, cit. Derek Bailey, Swobodna improwizacja, [w:] Kultura dźwięku, cit. George E. Lewis, Muzyka improwizowana po 1950 roku, [w:] Kultura dźwięku, cit. 10. Muzyka konkretna i elektroniczna Ben Neill, Przełomowe beaty: rytm i estetyka współczesnej muzyki elektronicznej, [w:] Kultura dźwięku, cit. Stockhausen kontra "technokraci", [w:] Kultura dźwięku, cit. |
Literatura: |
Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wybór i redakcja C. Cox i D. Warner, Gdańsk 2010. T. W. Adorno, Filozofia nowej muzyki, Warszawa 1974. T. W. Adorno, O fetyszyzmie w muzyce i o regresji słuchania, w: Sztuka i sztuki, Warszawa 1990, s. 100-131. A. Zagajewski, O eksperymentach i concept albumach, czyli wspomnienie o Pink Floyd, Glissando n. 6, wrzesień 2005. Ł. Mikołajewski, Jak Beatlesi zjedli studio, jak studio zjadło Beatlesów, Glissando n. 6, wrzesień 2005. E. FUBINI, Th. W. Adorno i dialektyka socjologii muzycznej, w: ID., Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, s. 429-440. E. FUBINI, Indeterminacja i negacja języka muzycznego, w: ID., Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, s. 487-502. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W05 KU1_W09 KU1_W10 KU1_U10 KU1_U11 KU1_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie rozmowy na koniec semestru. Sprawdzian (opracowanie pisemne) w połowie semestru. Student, aby osiągnąć 1) efekt kształcenia n. 1 pn. posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii: - na ocenę 2 nie posiada uporządkowanej wiedzy ogólnej w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii; - na ocenę 3 posiada podstawową wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii; - na ocenę 4 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii; - na ocenę 5 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii i potrafi samodzielnie zinterpretować różne zjawiska kulturowe w kontekście społeczno-kulturowym. 2) efekt kształcenia 2 pn. posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięć w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych - na ocenę 2 nie posiada podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięć w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych; - na ocenę 3 posiada dostateczną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięć w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych; - na ocenę 4 posiada dobrą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięć w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych; - na ocenę 5 posiada bardzo dobrą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięć w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. 3) efekt kształcenia 3 pn. zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych - na ocenę 2 nie zna podstawowych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych - na ocenę 3 zna w sposób dostateczny podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych - na ocenę 4 zna dobrze podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych - na ocenę 5 zna bardzo dobrze podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych 4) efekt kształcenia 4 pn. potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych - na ocenę 2 nie potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych - na ocenę 3 potrafi w sposób dostateczny w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych - na ocenę 4 dobrze potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych - na ocenę 5 bardzo dobrze potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych 5) efekt kształcenia 5 pn.posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków - na ocenę 2 nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków - na ocenę 3 posiada dostateczne umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków - na ocenę 4 posiada dobre umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków - na ocenę 5 posiada bardzo dobre umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków 6) efekt kształcenia 6 pn. zna zasady oraz rozumie potrebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych - na ocenę 2 nie zna zasad oraz nie rozumie potrzeby aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych - na ocenę 3 w sposób dostateczny zna zasady oraz rozumie potrebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych - na ocenę 4 dobrze zna zasady oraz rozumie potrebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych - na ocenę 5 bardzo dobrze zna zasady oraz rozumie potrebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.