Bogactwo różnic-fenomen popularności Ceylana, Satrapi, Labaki, Villeneuve'a
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-SP-II-1-Bogact |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bogactwo różnic-fenomen popularności Ceylana, Satrapi, Labaki, Villeneuve'a |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA H1A_W01, H1A_W10; H2A_W01,H2A_W10 / KU2_W01, KU2_W12, KU2_W18 UMIEJĘTNOŚCI H1A_U01; H2A_U01/KU2_U01, KU2_W05, KU2_U11 KOMPETENCJE SPOŁECZNE KU2_K08 |
Skrócony opis: |
Konwersatorium będzie poświęcone przejawom międzykulturowości w twórczości takich artystów jak Banksy, Nadine Labaki, Marjane Satrapi, Denis Villeneuve, Nuri Bilge Ceylana, ale również Paweł Pawlikowski, Wojciech Smarzowski, Alejandro Amenabar i Samuel Maoz. |
Pełny opis: |
Na konwersatorium będziemy analizować fragmenty dzieł Nadine Labaki, Marjane Satrapi, Denisa Villeneuve, Nuri Bilge Ceylana, ale również Pawła Pawlikowskiego, Wojciecha Smarzowskiego, Alejandro Amenabara i Samuela Maoza,tropić w ich twórczości elementy charakterystyczne dla kultur, z jakich się wywodzą, ale również elementy wspólne; będziemy tropić mity, czyli opowieści oddziałujące transkulturowo, ale również stereotypy. |
Literatura: |
K. Armstrong, Historia Boga, Warszawa 1995. K. Armstrong, Krótka historia mitu, Kraków 2005. K. Armstrong, W imię Boga, Warszawa 2005. M. Atwood, Penelopiada, Kraków 2005. Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000. Z. Bauman, Płynna nowoczesność, Kraków 2006. Z. Bauman, Społeczeństwo w stanie oblężenia,Warszawa 2006. K. Boni i M. Tochman, Kontener, Warszawa 2014. J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997. M. Eliade, Aspekty mitu, Warszawa 1998. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, Warszawa 2001. M. Gutowski, Święta Ziemia. Opowieści z Izraela i Palestyny, Kraków 2015. R. May, Błaganie o mit, Poznań 1997. S. S. Montefiore, Jerozolima. Biografia, Warszawa 2011. P. Smoleński, Balagan. Alfabet izraelski, Warszawa 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Celem zajęć jest wyrobienie w Studentach nawyku tropienia w utworach wizualnych elementów uniwersalnych, tzn. czytelnych w wielu kulturach, ale też umiejętności znalezienie tego, co charakterystyczne dla kultury, z jakiej pochodzi autor. Po niniejszym konwersatorium Student: wie, na czym polega specyfika kulturoznawstwa, ma wiedzę o systemie kultury i o analizie i interpretacji polskich i obcych tekstów kultury w perspektywie międzykulturowości; potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy za podstawę przyjmując analizę interesującego go utworu i wykorzystać dialogowania różnych stanowisk badawczych; rozumie potrzebę bycia i jest aktywnym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego. Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godzin przygotowanie do udziału w zajęciach - 30 godzin przygotowanie pracy - 15 godzin 75:25 = 3 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie Studenci piszą esej o roli mitu we współczesnym świecie, oczywiście materiałem do analizy są omówione na zajęciach utwory, ale można też zająć się tekstem kultury spoza zajęć. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest obecność na zajęciach, trzy nieobecności uniemożliwiają złożenie pracy do oceny. Na ocenę dst (3) Student potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy i zanalizować go - wybrać do analizy konkretny tekst kultury i odnaleźć w nim elementy poszukiwanego mitu mając przy tym świadomość specyfiki badań kulturoznawczych. Na ocenę db (4) Student potrafi to, co na ocenę dst (3) plus potrafi analizować interesujący go tekst kultury w perspektywie międzykulturowości, czyli potrafi odnieść badany teksty kultury do utworów pochodzących z innych kultur. Na ocenę bdb (5) Student umie i potrafi to, co na ocenę db (4) plus potrafi wykorzystać różne stanowiska badawcze często ze sobą dialogujące, zaprezentować analizowany problem w kilku różnych ujęciach, oraz rozumie potrzebę bycia aktywnym uczestnikiem życia kulturalnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.