Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat medialny krytyki filmowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KU-SP-II-1-Krytyk
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat medialny krytyki filmowej
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU2_W01

KU2_U03

KU2_K08

MK-spec2_W04

MK-spec2_U02

MK-spec2_K01

F-spec2_W19

F-spec2_U03

F-spec2_K04

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z obecnymi we współczesnych mediach formami wypowiedzi o kinie: recenzją, pamfletem, polemiką, felietonem, wywiadem. Praktyczną część zajęć stanowi samodzielna próba wypowiedzi w wybranych formach a także wspólna dyskusja i ocena prac studenckich podczas zajęć.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z obecnymi we współczesnych mediach formami wypowiedzi o kinie: recenzją, pamfletem, polemiką, felietonem, wywiadem. Wspólna analiza audycji radiowych, wywiadów telewizyjnych, felietonów internetowych, recenzji zamieszczanych na blogach, forach internetowych, stronach serwisów społecznościowych, w prasie codziennej i branżowej – ma przybliżyć multimedialną specyfikę dzisiejszego warsztatu krytyka, którego aktywność nie może ograniczać się do pisania artykułów prasowych. Praktyczną część zajęć stanowi samodzielna próba wypowiedzi w wybranych formach a także wspólna dyskusja i ocena prac studenckich podczas zajęć.

Literatura:

Bibliografia:

David Bordwell, Kristin Thompson Krytyka filmowa: przykładowe analizy. W: ciż: Sztuka filmowa, wprowadzenie. Warszawa 2011, ss. 444-514.

Michał Chaciński, Parę pytań początkujących praktyków. W: Biblia dziennikarstwa. Red. A. Skowron i A. Niziołek. Kraków 2010.

Anna Bielak i Rafał Syska Wszyscy jesteśmy krytykami, EKRANy, nr 6 (10) / listopad 2012.

Manifest krytyki filmowej

David Bordwell, Kinofilska krytyka a uniwersyteckie filmoznawstwo, EKRANy, nr 6 (10) / listopad 2012.

Mateusz Werner, Kilka uwag o krytyce filmowej. W: Kino ze znakiem jakości, pod red. Anny Osmólskiej-Mętrak, Wydawnictwo Anagram, Warszawa 2011.

Bolesław Michałek, Kino naszych czasów. Warszawa 1972, rozdz. Tęsknoty artystyczne, s.141-160.

Bolesław Michałek, Czy istnieje krytyka? I po co?, „Kino” nr 1993/11.

Jerzy Płażewski , Gderanie dinozaura. „Kino”nr 1996/3.

Grzybowski M. (2013). Zawód krytyka filmowego umiera. (rozmowa z M. Bursztą i K. Sulej) http://www.polskieradio.pl/10/485/Artykul/854097,Zawod-krytyka-filmowego-umiera (dostęp: 09.09.2014).

Stanisław Liguziński, Wideoesej. Zapiski na marginesach, EKRANy, nr 6 (10) / listopad.

Konrad Klejsa, A film-like thing, czyli o tym jak zjawiska filmopodobne utrudniają odpowiedź na pytanie »co to jest film«? W: Kino po kinie, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2010, s. 33-59

H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa 2007.

Fras J., Podstawy identyfikacji typologii wypowiedzi w mediach masowych. W: Kulczycki E., Wendland M. (red), Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012.

Wolny-Zmorzyński K., Furman W. Internetowe gatunki dziennikarskie. Warszawa2010.

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W. Gatunki dziennikarskie: teoria, praktyka, język. Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy o specyfice współczesnych mediów ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania ich w praktyce dziennikarstwa filmowego.

2. Uczestnik zajęć doskonalić będzie umiejętność krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz jej analizę i ocenę w toku samodzielnie prowadzonych poszukiwań dla potrzeb zadań wykonywanych w trakcie warsztatów.

3. Udział w warsztatach pomaga doskonalić kompetencje studentów w zakresie aktywnego i krytycznego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym ze szczególnym uwzględnieniem krytycznego odbioru zjawisk audiowizualnych.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności w semestrze), praca semestralna, aktywność na zajęciach, prace domowe .

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)