Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poetyka i antropologia przekazów perswazyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KU-SP-II-2-PPersw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poetyka i antropologia przekazów perswazyjnych
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU2_W06, KU2_W19, KU2_U22, KU2_K09

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami definiowania i rozumienia pojęcia perswazji oraz kontekstów naukowych, w których się go używa.

Pełny opis:

Przedmiotem uwagi będą publikacje o charakterze psychologicznym, socjologicznym, filozoficznym, homiletycznym etc. Problematyka perswazyjności zostanie przybliżona zarówno od strony teoretycznej, jak również potraktowana jako narzędzie analizy zjawisk kulturowych różnego rodzaju - wypowiedzi o charakterze publicystycznym, podręczników akademickich, artystycznych wytworów kultury.

Literatura:

G. le Bon, Psychologia tłumu, tłum. B. Kaprocki, Kęty 2004 (fragmenty: Uczucia i moralność tłumu, Idee, rozumowanie i wyobraźnia tłumu, Religijne formy przekonań tłumu (księga I); Czynniki mające bezpośredni wpływ na poglądy tłumu, Przywódcy tłumu i ich metody przekonywania, Granice zmienności wierzeń i poglądów tłumu (księga II))

T. Witkowski, Psychomanipulacje: jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Taszów 2004 (fragmenty)

U. Jarecka, Wojna i propaganda; Narzędzia wojennej propagandy wizualnej [w:] Eadem, Propaganda wizualna słusznej wojny: media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych, Warszawa 2008. Lub: K. Stelmach, Mediatyzacja propagandy – propagandyzacja mediów: wczoraj i dziś, „Zeszyty prasoznawcze”, Kraków 20014, t. 57, nr 2.

M. Zoszenko, Opowiadania o Leninie, tłum. A. Galis, Warszawa 1970.

E. Szczęsna, Czym jest reklama? [w:] Eadem, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.

B. Pawłowska-Jądrzyk, Sacrum i skandal. O nawiązaniach do religii w przekazach reklamowych [w:] Eadem, Uczta pod wiszącą skałą, Warszawa 2011.

E. Olejnik, Techniki perswazyjne w prasowych tekstach o modzie na przykładzie kobiecych czasopism „Twój styl”, „Świat kobiety” oraz męskiego magazynu „Men’s health” (roczniki 2005, 2006, 2007), „Acta Universatis Lodzienis” 45 (2010)

A. Kampka, Inscenizacja nowego początku – perswazyjna definicja sytuacji [w:] Eadem, Perswazja w języku polityki, Warszawa 2009.

R. Garpiel, Przegląd koncepcji perswazji [w:] Idem, Perswazja w przekazach kaznodziejskich na przykładzie homilii Jana Pawła II wygłoszonych podczas pielgrzymki do Polski w roku 1979, Kraków 2003.

P. Wolski, Ideologia jako literatura. Polska literatura w europejskim podręczniku (na przykładzie >Literatury Europy. Historia literatury europejskiej<) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/1168/1/Wolski.pdf [data dostepu: 15.01.2016r.]

W imię, reż. M. Szumowska, 2013; Body/Ciało, reż. M. Szumowska, 2015.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

- Posiada ugruntowaną wiedzę na temat współczesnego polskiego rynku medialnego i zasad promocji w mediach, zorientowaną na jej wykorzystanie w praktyce; zna i rozumie swoistość przekazu reklamowego jako formy tekstualności typowej dla współczesnej kultury multimedialnej.

- Posiada umiejętności interdyscyplinarnego podejścia do analizy problemów związanych z mediami i komunikacją medialną.

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy o mediach, potrafi ją zastosować w praktyce, rozumie potrzebę nieprzerwanego uczenia się, rozwoju osobistego i czynnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym poprzez korzystanie z różnych mediów (także artystycznych) i różnych obiegów kultury.

Opis ECTS - 2 pkt.

udział w ćwiczeniach - 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.

konsultacje - 5 godz.

przygotowanie referatu -10 godz.

suma godzin: 60 godz.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę ndst.:

- nie realizuje wymagań na ocenę dst.

Na ocenę dst.:

- uczestniczy w zajęciach jako bierny słuchacz

- przedstawia referat ujmujący analizowany materiał w sposób ogólny i szkicowy

- zalicza kolokwia z wynikiem ok. 60% punktów

Na ocenę db.:

- aktywnie uczestniczy w zajęciach

- przedstawia referat prezentujący analizowany materiał w sposób szczegółowy i reprezentatywny

- zalicza kolokwia z wynikiem ok. 80% punktów

Na ocenę bdb.:

- aktywnie uczestniczy w zajęciach

- przedstawia referat prezentujący analizowany materiał w sposób szczegółowy i reprezentatywny oraz pogłębia omawianą problematykę o własne refleksje

- zalicza kolokwia z wynikiem ok. 95% punktów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)