Instytucje kultury, edukacja i animacja kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-InstKulEd |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucje kultury, edukacja i animacja kulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W07 KU1_W15 - ma uporządkowaną podstawową wiedzę o zasadach i warunkach organizacyjnych oraz ekonomicznych funkcjonowania instytucji kultury KU1_W16 - posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym oraz zna zasady aktywnego i systematycznego w nim uczestnictwa KU1_U12 KU1_K02 - zna zasady oraz rozumie potrzebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych KU1_K07 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zajęcia służą przybliżeniu zasad funkcjonowania instytucji kultury oraz organizacji kultury różnego sektora w Polsce, edukacji i animacji kulturowej. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Zajęcia służą przybliżeniu zasad funkcjonowania instytucji kultury oraz organizacji kultury różnego sektora w Polsce, edukacji i animacji kulturowej. Na zajęciach student/studentka nabywa wiedzę z zakresu funkcjonowania instytucji kultury oraz organizacji kultury w sektorze publicznym, prywatnym i pozarządowym. Omówione zostaną m.in.: główne wątki polityki kulturalnej państwa, definicje oraz zagadnienia, związane z edukacją oraz animacją kulturalną. Podjęta zostanie problematyka funkcjonowania instytucji kultury, sponsoringu i mecenatu, budowania marki instytucji kultury. |
Literatura: |
- USTAWA z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - USTAWA z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla (red.), Kultura a rozwój, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013 (wybrane rozdziały) - M. Krajewski, Po co nam instytucje kultury?, Broszura do myślenia, Małopolski Instytut Kultury, Kraków - A. T. Kijowski, Organizacja życia kulturalnego w społeczeństwie obywatelskim na tle gospodarki rynkowej, Polskie Towarzystwo Historyczne, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2015 (wybrane rozdziały) - M. Śliwa (red.), Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2011 (wybrane rozdziały) - A. Nowotny, Strategia rozwoju zrób to sam. 11 kroków do strategii rozwoju domu kultury, Program „ZOOM na domy kultury. Strategie rozwoju” - Raporty o stanie kultury, MKiDN (różne branże) - K. Sikorska (red.), Bunt wyobraźni. Poradnik metodyczny. Propozycje działań z zakresu edukacji i animacji kulturowej, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2018 (wybrane teksty) - M. Białek-Graczyk, Kulturalny start-up od pomysłu do realizacji, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa - DLA animacja kultury metody/ działania/ inspiracje, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa 2009 - B. Jedlewska, Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
3 ECTS = 90 h Opis ECTS: udział w zajęciach i aktywność - 45 h /1,5 ECTS projekt zaliczeniowy oraz jego prezentacja wraz z dyskusją - 45 h /1,5 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceny: - obecność i aktywność na zajęciach - prezentacja multimedialna i/lub praca pisemna wraz z dyskusją - CASE STUDY |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dziadowiec-Greganić, Piotr Majewski, Kama Pawlicka, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Joanna Dziadowiec-Greganić, Piotr Majewski, Kama Pawlicka | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=18010 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zajęcia służą przybliżeniu zasad funkcjonowania instytucji kultury oraz organizacji kultury różnego sektora w Polsce, edukacji i animacji kulturowej. |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Zajęcia służą przybliżeniu zasad funkcjonowania instytucji kultury oraz organizacji kultury różnego sektora w Polsce, edukacji i animacji kulturowej. Na zajęciach student/studentka nabywa wiedzę z zakresu funkcjonowania instytucji kultury oraz organizacji kultury w sektorze publicznym, prywatnym i pozarządowym. Omówione zostaną m.in.: główne wątki polityki kulturalnej państwa, definicje oraz zagadnienia, związane z edukacją oraz animacją kulturalną. Podjęta zostanie problematyka funkcjonowania instytucji kultury, sponsoringu i mecenatu, budowania marki instytucji kultury. |
|
Literatura: |
- USTAWA z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - USTAWA z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla (red.), Kultura a rozwój, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013 (wybrane rozdziały) - M. Krajewski, Po co nam instytucje kultury?, Broszura do myślenia, Małopolski Instytut Kultury, Kraków - A. T. Kijowski, Organizacja życia kulturalnego w społeczeństwie obywatelskim na tle gospodarki rynkowej, Polskie Towarzystwo Historyczne, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2015 (wybrane rozdziały) - M. Śliwa (red.), Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2011 (wybrane rozdziały) - A. Nowotny, Strategia rozwoju zrób to sam. 11 kroków do strategii rozwoju domu kultury, Program „ZOOM na domy kultury. Strategie rozwoju” - Raporty o stanie kultury, MKiDN (różne branże) - K. Sikorska (red.), Bunt wyobraźni. Poradnik metodyczny. Propozycje działań z zakresu edukacji i animacji kulturowej, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2018 (wybrane teksty) - M. Białek-Graczyk, Kulturalny start-up od pomysłu do realizacji, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa - DLA animacja kultury metody/ działania/ inspiracje, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa 2009 - B. Jedlewska, Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.