Podstawy antropologii kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-PodAnKul |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy antropologii kulturowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W02 KU1_U02 KU1_K01 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z antropologią jako wyjściową domeną badań nad kulturą w świetle najważniejszych teorii i paradygmatów antropologicznych poprzez czytanie i analizę lektur |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z antropologią jako wyjściową domeną badań nad kulturą w świetle najważniejszych teorii i paradygmatów antropologicznych (diachronicznych i synchronicznych) z elementami kontekstów inter i trans -dyscyplinarnych), w których dyskurs antropologiczny stanowi wiodącą narrację prowadzącą do opisu i rozumienia zjawisk kulturowych. Zostanie to zrealizowane poprzez czytanie i analizę lektur. |
Literatura: |
Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN Robert Deliège, 2011, Historia antropologii, Warszawa: Oficyna Naukowa Generative Anthropology in Transdyscyplinary Inquiry: Religion, Science, Language & Culture, ed. by M.Złocka-Dąbrowska, B.Gaj, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018 Adam Kuper, 1987, Między charyzmą i rutyną : antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie Wstęp do kulturoznawstwa, 2007, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań Magdalena Złocka-Dąbrowska, Generative Anthropology in Contexts and Texts, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2022 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W02 Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin . KU1_U02 Student potrafi samodzielnie się dokształcać korzystając z wiedzy zdobytej na wykładzie z antropologii kulturowej a następnie wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu antropologii do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. KU1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych Opis ECTS: obecność na wykładzie- 15h opanowanie treści wykładu oraz lektur- 20 h konsultacje-5h Razem: 40 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład prowadzony jest metodą informacyjno- konwersatoryjną wraz z prezentacją multimedialną. Egzamin ustny. Kryteria oceniania w zakresie KU1_W02 Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: Student omawia podstawowe znaczenie antropologii kulturowej dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin . Na ocenę dobrą: Student omawia podstawowe znaczenie oraz wyjaśnia w jaki sposób antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz z podstawową znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin . Na ocenę bardzo dobrą: Student omawia podstawowe znaczenie, wyjaśnia oraz twórczo interpretuje sposób w jaki antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz ze znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin . Kryteria oceniania w zakresie KU1_U02: Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: Student potrafi samodzielnie wymienić podstawowe sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać przykład wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Na ocenę dobrą: Student potrafi samodzielnie wymienić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać kilka przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Na ocenę bardzo dobrą: Student potrafi samodzielnie wymienić oraz szeroko omówić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać wiele przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Kryteria oceniania w zakresie KU1_K01 Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: Student jest gotów do krytycznej oceny jednego zagadnienia z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych . Na ocenę dobrą: Student jest gotów do krytycznej oceny kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych . Na ocenę bardzo dobrą: Student jest gotów do krytycznej oceny oraz twórczej interpretacji kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładów aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: obecność na wykładzie- 15h opanowanie treści wykładu oraz lektur- 20 h konsukltacje-5h Razem: 40 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z antropologią jako wyjściową domeną badań nad kulturą w świetle najważniejszych teorii i paradygmatów antropologicznych. Egzamin ustny. Zakres materiału na egzamin: treści z wykładów oraz wskazane lektury. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z antropologią jako wyjściową domeną badań nad kulturą w świetle najważniejszych teorii i paradygmatów antropologicznych (diachronicznych i synchronicznych) z elementami kontekstów inter i trans -dyscyplinarnych), w których dyskurs antropologiczny stanowi wiodącą narrację prowadzącą do opisu i rozumienia zjawisk kulturowych. |
|
Literatura: |
Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN Robert Deliège, 2011, Historia antropologii, Warszawa: Oficyna Naukowa Generative Anthropology in Transdyscyplinary Inquiry: Religion, Science, Language & Culture, ed. by M.Złocka-Dąbrowska, B.Gaj, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018 Adam Kuper, 1987, Między charyzmą i rutyną : antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie Wstęp do kulturoznawstwa, 2007, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoriami antropologii kulturowej, nabycie przez studentów umiejętności ich wykorzystania w badaniach nad kulturą oraz ugruntowanie i rozszerzenie kompetencji społecznych. Student w czasie ćwiczeń utrwala wiedzę zdobytą na wykładzie oraz uczy się charakteryzować, omawiać, analizować i twórczo komentować teksty stanowiące lektury obowiązkowe, prezentujące poszczególne zagadnienia. Lektury te stanowią zbiór tekstów antropologicznych pokazujących rozwój i stan dyscypliny. Dokonujemy omówienia zróżnicowanej narracji antropologicznej, zmienności podejmowanej tematyki oraz wielości sposobów interpretacji zjawisk kulturowych. Zaczynamy od tekstów klasycznych, kończymy na aplikacji perspektywy antropologicznej do fenomenów współczesnych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoriami antropologii kulturowej, nabycie przez studentów umiejętności ich wykorzystania w badaniach nad kulturą oraz ugruntowanie i rozszerzenie kompetencji społecznych. Student w czasie ćwiczeń utrwala wiedzę zdobytą na wykładzie oraz uczy się charakteryzować, omawiać, analizować i twórczo komentować teksty stanowiące lektury obowiązkowe, prezentujące poszczególne zagadnienia. Lektury te stanowią zbiór tekstów antropologicznych pokazujących rozwój i stan dyscypliny. Dokonujemy omówienia zróżnicowanej narracji antropologicznej, zmienności podejmowanej tematyki oraz wielości sposobów interpretacji zjawisk kulturowych. Zaczynamy od tekstów klasycznych, kończymy na aplikacji perspektywy antropologicznej do fenomenów współczesnych. Wstęp: uniwersalia i partykularyzmy antropologii kulturowej. 1.Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Wyd. PIW, Warszawa 2016 (s. 29-46), https://docer.pl/doc/nsx080x 2.Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 (s. 7-33) Ewolucjonizm 1.James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965, s. 9-22 (wstęp), s. 37-69 (Magia sympatyczna), s. 70-83 (Magia i religia). 2. Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák), Wstęp i R.I Dyfuzjonizm 1.Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej : rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990, Wstęp, R.I i II Funkcjonalizm 1. Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku : relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005, Wstęp, R.I, R.II, R.III 2. Bronisław Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa 1986, Wydawnictwo Naukowe PWN, R.VII 3. Marcel Mauss, Szkic o sezonowych przemianach społeczeństw Eskimosów. Studium z morfologii społecznej [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 169-217 . 4. Edward Evan Evans-Pritchard, Wódz w lamparciej skórze [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 613-620. Konfiguracjonizm 1. Ruth Benedict, Wzory kultury, "Muza", Warszawa 2002, R.I-III 2. Ruth Benedict, Północno-zachodnie wybrzeże Ameryki [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 373-402. Psychokulturalizm 1. Benjamin Lee Whorf, Model uniwersum Indian [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 435-441. 2. Margaret Mead, Dojrzewanie na Samoa [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 474-503. Strukturalizm i jego aplikacje 1. Claud Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2009, Wstęp i R.I i II 2. Claude-Levi Strauss, Bororo [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 474-503. 3. Edmund Leach, Levi-Strauss, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998, s. 33-49. Inspiracje strukturalistyczne ( szkoła "nowej historii") 1. Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, Wstęp, R.I i II Interpretacjonizm Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.II i III Kognitywizm 1. Amerykańska antropologia kognitywna : poznanie, język, klasyfikacja i kultura / wybór i red. nauk. Michał Buchowski , Instytut Kultury, Warszawa 1993, R. I-II 2. Alan Barnard, Antropologia : teoria i historia, PIW, Warszawa 2008 Antropologia generatywna 1. Eric Gans, The Origin of Language: A Formal Theory of Representation. University of California Press, 2019, R.I i II 2.Magdalena Złocka-Dąbrowska, "Generative Anthropology and the Mahabharata: Cognition, Narrative, Culture”, Anthropoetics XXIII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2017. Postmodernizm 1.Nowa twarz postmodernizmu, Uniwersytet Śląski, Katowice 2002 2.Jacques Derrida, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Wydawnictwo KR, Warszawa 2004 Antropologia czasów najnowszych 1. Antropologia. jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska, amerykańska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.VI Literatura: Literatura: Antropologia. jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska, amerykańska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005 James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965 Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák) Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej : rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990, Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku : relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005 Bronisław Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa 1986, Wydawnictwo Naukowe PWN Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009 Claud Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Wydawnictwo Aletheia Warszawa, 2009 Edmund Leach, Levi-Strauss, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998, Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006 Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005 Amerykańska antropologia kognitywna : poznanie, język, klasyfikacja i kultura / wybór i red. nauk. Michał Buchowski , Instytut Kultury, Warszawa 1993 Alan Barnard, Antropologia : teoria i historia, PIW, Warszawa 2008 Eric Gans, The Origin of Language: A Formal Theory of Representation. University of California Press, 2019 Magdalena Złocka-Dąbrowska, "Generative Anthropology and the Mahabharata: Cognition, Narrative, Culture”, Anthropoetics XXIII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2017 |
|
Literatura: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoriami antropologii kulturowej, nabycie przez studentów umiejętności ich wykorzystania w badaniach nad kulturą oraz ugruntowanie i rozszerzenie kompetencji społecznych. Student w czasie ćwiczeń utrwala wiedzę zdobytą na wykładzie oraz uczy się charakteryzować, omawiać, analizować i twórczo komentować teksty stanowiące lektury obowiązkowe, prezentujące poszczególne zagadnienia. Lektury te stanowią zbiór tekstów antropologicznych pokazujących rozwój i stan dyscypliny. Dokonujemy omówienia zróżnicowanej narracji antropologicznej, zmienności podejmowanej tematyki oraz wielości sposobów interpretacji zjawisk kulturowych. Zaczynamy od tekstów klasycznych, kończymy na aplikacji perspektywy antropologicznej do fenomenów współczesnych. Wstęp: uniwersalia i partykularyzmy antropologii kulturowej. 1.Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Wyd. PIW, Warszawa 2016 (s. 29-46), https://docer.pl/doc/nsx080x 2.Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 (s. 7-33) Ewolucjonizm 1.James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965, s. 9-22 (wstęp), s. 37-69 (Magia sympatyczna), s. 70-83 (Magia i religia). 2. Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák), Wstęp i R.I Dyfuzjonizm 1.Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej : rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990, Wstęp, R.I i II Funkcjonalizm 1. Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku : relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005, Wstęp, R.I, R.II, R.III 2. Bronisław Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa 1986, Wydawnictwo Naukowe PWN, R.VII 3. Marcel Mauss, Szkic o sezonowych przemianach społeczeństw Eskimosów. Studium z morfologii społecznej [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 169-217 . 4. Edward Evan Evans-Pritchard, Wódz w lamparciej skórze [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 613-620. Konfiguracjonizm 1. Ruth Benedict, Wzory kultury, "Muza", Warszawa 2002, R.I-III 2. Ruth Benedict, Północno-zachodnie wybrzeże Ameryki [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 373-402. Psychokulturalizm 1. Benjamin Lee Whorf, Model uniwersum Indian [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 435-441. 2. Margaret Mead, Dojrzewanie na Samoa [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 474-503. Strukturalizm i jego aplikacje 1. Claud Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2009, Wstęp i R.I i II 2. Claude-Levi Strauss, Bororo [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 474-503. 3. Edmund Leach, Levi-Strauss, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998, s. 33-49. Inspiracje strukturalistyczne ( szkoła "nowej historii") 1. Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, Wstęp, R.I i II Interpretacjonizm Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.II i III Kognitywizm 1. Amerykańska antropologia kognitywna : poznanie, język, klasyfikacja i kultura / wybór i red. nauk. Michał Buchowski , Instytut Kultury, Warszawa 1993, R. I-II 2. Alan Barnard, Antropologia : teoria i historia, PIW, Warszawa 2008 Antropologia generatywna 1. Eric Gans, The Origin of Language: A Formal Theory of Representation. University of California Press, 2019, R.I i II 2.Magdalena Złocka-Dąbrowska, "Generative Anthropology and the Mahabharata: Cognition, Narrative, Culture”, Anthropoetics XXIII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2017. Postmodernizm 1.Nowa twarz postmodernizmu, Uniwersytet Śląski, Katowice 2002 2.Jacques Derrida, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Wydawnictwo KR, Warszawa 2004 Antropologia czasów najnowszych 1. Antropologia. jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska, amerykańska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.VI Literatura: Literatura: Antropologia. jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska, amerykańska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005 James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965 Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák) Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej : rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990, Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku : relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005 Bronisław Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa 1986, Wydawnictwo Naukowe PWN Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009 Claud Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Wydawnictwo Aletheia Warszawa, 2009 Edmund Leach, Levi-Strauss, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998, Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006 Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005 Amerykańska antropologia kognitywna : poznanie, język, klasyfikacja i kultura / wybór i red. nauk. Michał Buchowski , Instytut Kultury, Warszawa 1993 Alan Barnard, Antropologia : teoria i historia, PIW, Warszawa 2008 Eric Gans, The Origin of Language: A Formal Theory of Representation. University of California Press, 2019 Magdalena Złocka-Dąbrowska, "Generative Anthropology and the Mahabharata: Cognition, Narrative, Culture”, Anthropoetics XXIII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2017 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach - 15h Lektura tekstów na zajęcia-10 h Analiza tekstów w celu przygotowania do odpowiedzi na pytania w czasei zajęć - 10 h Konsultacje -5 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.