Tradycja antyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-TraAnt |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja antyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W03 KU1_U04 KU1_K02 |
Wymagania wstępne: | wiedza humanistyczna ze szkoły średniej |
Skrócony opis: |
Nabycie przez studenta podstawowej wiedzy z kultury starożytnej Grecji i Rzymu, a zwłaszcza umiejętności rozpoznania najważniejszych motywów, obrazów mitologicznych, idei religijnych i filozoficznych |
Pełny opis: |
Zapoznanie studenta z kulturą starożytnej Grecji i Rzymu i z jej wpływem na kulturę epok późniejszych. |
Literatura: |
Dzieła literackie autorów starożytnych, wykorzystywane na zajęciach, m.in.: Homer, Iliada, Wrocław 1972 (lub inne) Homer, Odyseja, Wrocław 1975 (lub inne) Hezjod, Teogonia, Prace i dnie, Tarcza, (J. Łanowski) Warszawa 1999 Ezop, Bajki Ezopowe, Wrocław 1961 Liryka starożytnej Grecji, Wrocław 1984 (lub wydania późniejsze)/Antologia liryki greckiej (W. Steffen), Wrocław 1955/Antologia Palatyńska, Warszawa 1984 Ajschylos, Tragedie, (S. Srebrny) Warszawa 1954 (lub późniejsze) Arystofanes, Komedie, (S. Srebrny), Warszawa 1975/Arystofanes, Wybór komedii (S. Srebrny), Warszawa 1955/Arystofanes, Komedie (J. Ławińska-Tyszkowska), Warszawa 1970 A.Sandauer, Dramaty greckie, Warszawa 1977 Sofokles, Tragedie, (Morawski) Warszawa 1969 (lub późniejsze) Eurypides, Tragedie, (J. Łanowski) Warszawa 1967, 1972, 1980 – Platon, Dialogi (Wł. Witwicki), Warszawa 1958 Diogenes Laertios, Żywoty... (wydanie dowolne) Seneka, Dialogi (wyd. dowolne) Seneka, Listy moralne do Lucyliusza (wyd. dowolne) Herodot, Dzieje (wyd. dowolne) Tukidydes, Wojna Peloponeska, Warszawa 1985 Cezar, Wojna galijska (wyd. dowolne) Literatura dodatkowa (do wyboru), m.in.: R. Chodkowski, Ajschylos i jego tragedie, Lublin 1994 J. Griffin, Homer, przeł. R. Sucharski, Warszawa 1999. W. Jaeger, Paidea (t. I i II), Warszawa 1962-64 W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka paidea, Bydgoszcz 2002 M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2002 H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997 A. Krokiewicz, Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000 Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999 Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998 K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977 (lub inne) K. Kumaniecki, J. Mańkowski, Homer, Warszawa 1974. A. Lesky, Tragedia grecka, Kraków 2006. J. Łanowski, Literatura Grecji starożytnej w zarysie, Warszawa 1987 E. Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce Homera, Warszawa 1962 J. Parandowski, Mitologia, Warszawa 1982 (lub inne) Podbielski H. (red.), Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005 J. de Romilly, Tragedia grecka, Warszawa 1994 T. Sinko, Literatura grecka (t. I i II), Warszawa 1959 S. Srebrny, Teatr grecki i polski, Warszawa 1984 W. Steffen, T. Batóg, Ajschylos. Twórca tragedii greckiej, Warszawa - Poznań 2000 A. Świderkówna, Hellenika, Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1978 A. Świderkówna, Bogowie zeszli z Olimpu, Warszawa 1999 T. Zieliński, Historia kultury antycznej, Warszawa 1922. T. Zieliński, Literatura starożytnej Grecji epoki powszechnej. Zarys ogólny, Warszawa- Kraków 1931. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W03 student zna chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej KU1_U04 student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych KU1_K02 student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. 0,5 ECTS udział w zajęciach o,5 ECTS egzamin |
Metody i kryteria oceniania: |
test egzaminacyjny, w miarę możliwości - rozmowa podczas wykładu ze studentem Student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach, pisze test egzaminacyjny z materiału podanego na zajęciach, na ocenę końcową może mieć wpływ również aktywność studenta podczas zajęć na ocenę 5 student: zna bardzo dobrze chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej potrafi bardzo dobrze wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych jest w stopniu bardzo dobrym gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych na ocenę 4 student: zna dobrze chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej potrafi dobrze wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych jest w stopniu dobrym gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych na ocenę 3 student: zna dostatecznie chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej. Rozumie znaczenie tradycji dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej potrafi dostatecznie wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych jest w stopniu dostatecznym gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych na ocenę 2 student nie spełnia wymogów na powyższe oceny. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Budzanowska-Weglenda, Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Budzanowska-Weglenda | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKjzMQT6AOJwlpuNU7BJbwgjRp63loJj88-UoMfXXinE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9ede30c-e917-4e14-95c4-4fbab37bdf45&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Nabycie przez studenta podstawowej wiedzy z kultury starożytnej Grecji i Rzymu, a zwłaszcza umiejętności rozpoznania najważniejszych motywów, obrazów mitologicznych, idei religijnych i filozoficznych |
|
Pełny opis: |
jak w opisie głównym |
|
Literatura: |
Dzieła literackie autorów starożytnych, wykorzystywane na zajęciach, m.in.: Homer, Iliada, Wrocław 1972 (lub inne) Homer, Odyseja, Wrocław 1975 (lub inne) Hezjod, Teogonia, Prace i dnie, Tarcza, (J. Łanowski) Warszawa 1999 Ezop, Bajki Ezopowe, Wrocław 1961 Liryka starożytnej Grecji, Wrocław 1984 (lub wydania późniejsze)/Antologia liryki greckiej (W. Steffen), Wrocław 1955/Antologia Palatyńska, Warszawa 1984 Ajschylos, Tragedie, (S. Srebrny) Warszawa 1954 (lub późniejsze) Arystofanes, Komedie, (S. Srebrny), Warszawa 1975/Arystofanes, Wybór komedii (S. Srebrny), Warszawa 1955/Arystofanes, Komedie (J. Ławińska-Tyszkowska), Warszawa 1970 A.Sandauer, Dramaty greckie, Warszawa 1977 Sofokles, Tragedie, (Morawski) Warszawa 1969 (lub późniejsze) Eurypides, Tragedie, (J. Łanowski) Warszawa 1967, 1972, 1980 – Platon, Dialogi (Wł. Witwicki), Warszawa 1958 Diogenes Laertios, Żywoty... (wydanie dowolne) Seneka, Dialogi (wyd. dowolne) Seneka, Listy moralne do Lucyliusza (wyd. dowolne) Herodot, Dzieje (wyd. dowolne) Tukidydes, Wojna Peloponeska, Warszawa 1985 Cezar, Wojna galijska (wyd. dowolne) Literatura dodatkowa, m.in.: R. Chodkowski, Ajschylos i jego tragedie, Lublin 1994 J. Griffin, Homer, przeł. R. Sucharski, Warszawa 1999. W. Jaeger, Paidea (t. I i II), Warszawa 1962-64 W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka paidea, Bydgoszcz 2002 M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2002 H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997 A. Krokiewicz, Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000 Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999 Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998 K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977 (lub inne) K. Kumaniecki, J. Mańkowski, Homer, Warszawa 1974. A. Lesky, Tragedia grecka, Kraków 2006. J. Łanowski, Literatura Grecji starożytnej w zarysie, Warszawa 1987 E. Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce Homera, Warszawa 1962 J. Parandowski, Mitologia, Warszawa 1982 (lub inne) Podbielski H. (red.), Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005 J. de Romilly, Tragedia grecka, Warszawa 1994 T. Sinko, Literatura grecka (t. I i II), Warszawa 1959 S. Srebrny, Teatr grecki i polski, Warszawa 1984 W. Steffen, T. Batóg, Ajschylos. Twórca tragedii greckiej, Warszawa - Poznań 2000 A. Świderkówna, Hellenika, Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1978 A. Świderkówna, Bogowie zeszli z Olimpu, Warszawa 1999 T. Zieliński, Historia kultury antycznej, Warszawa 1922. T. Zieliński, Literatura starożytnej Grecji epoki powszechnej. Zarys ogólny, Warszawa- Kraków 1931. |
|
Wymagania wstępne: |
nazwa zespołu na MS Teams: Trad.Ant. KUzaocz kod zespołu: 68tfz2q |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Budzanowska-Weglenda, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Budzanowska-Weglenda | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZUfcMw0Pb1WuMnt27Ie2yn0yAy1tNUCz2maEAJX6sWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=06ddd443-45a1-43ed-9ca7-c679d5833156&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 4/5 w kontakcie z nauczycielem 1/5 praca własna |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
kod zespołu o9xe7l8 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Budzanowska-Weglenda, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Budzanowska-Weglenda | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aW1ewF_OodtTwEoqudOv8wzF-8SOuzNRFUnme1G56VSM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2c690ec4-24dc-49d6-af85-25bdc45fbd16&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 4/5 w kontakcie z nauczycielem 1/5 praca własna |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.