Tradycja biblijna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-TradBib |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja biblijna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza biblijna, podstwawowa wiedza o obecności Biblii w kulturze europejskiej (literatura, sztuka, film, życie publiczne). |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy podstawowych wiadomości o Biblii, a także jej oddziaływania na kulturę europejską i polską. Ma też służyć poznaniu tradycji biblijnych w wybranych dziełach literackich, malarskich, filmowych. |
Pełny opis: |
zajęcia mają charakter wykładu i polegają na przybliżeniu tematów dotyczących: (1) genezy i zawartości Biblii (czas powstawania Biblii, układ ksiąg Starego i Nowego Testamentu; przekłady Biblii); (2) oddziaływania Biblii na kulturę europejską i polską (biblijne inspiracje, motywy, reminiscencje w literaturze i sztuce); (3) tradycji biblijnych w wybranych dziełach literackich, malarskich, filmowych. Student na każdy wykład przygotowuje prace związaną z rozumieniem kolejnych biblijnych związków frazeologicznych (na każde zajęcia jest wskazanych pięć takich związków), jednak główną część zajęć stanowi wykład prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr (przygotowanie wskazanych biblijnych związków frazeologicznych na każde zajęcia) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
Literatura: |
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (różne przekłady i wydania). Zwrócić uwagę na: Księga Rodzaju 1-11; Księga Wyjścia 1-12; Księga Psalmów (psalmy 1–15, 51, 55, 71, 110, 123, 136); Księga Koheleta; Pieśń nad Pieśniami; Księga Hioba; Ewangelia według św. Mateusza; Ewangelia według św. Jana; Dzieje Apostolskie 1–9; Pierwszy list św. Pawła do Koryntian; Pierwszy list św. Jana; Apokalipsa św. Jana. Godyń J., Od Adama i Ewy zaczynać. Mały słownik biblizmów języka polskiego, Warszawa-Kraków 2006 Lurker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, tł. K. Romaniuk, Poznań 1989. Komornicka A.M., Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, Warszawa 1994. Koziara S., Frazeologia biblijna w języku polskim, Kraków 2001; Starowieyski M., Tradycje biblijne, Kraków 2011. Światowa Encyklopedia Filmu Religijnego, red. M.Lis, A.Garbicz, Kraków 2007. Świderkówna A., Rozmowy o Biblii, Warszawa 1995 i wyd. nast. Świderkówna A., Prawie wszystko o Biblii, Warszawa 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1: ma pogłębioną wiedzę na temat Biblii, jej powstania i układu ksiąg biblijnych EK 2: ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych kodów kulturowych w literaturze i sztuce EK 3: trafnie rozpoznaje biblijne kody kulturowe w życiu publicznym EK 4: rozpoznaje i stosuje w praktyce biblijne kody kulturowe jako związki frazeologiczne EK 5: rozumienie potrzebę znajomości Biblii i jej miejsca w kulturze i w życiu publicznym Nakład pracy studenta: - 16 godzin udział w wykładach - 8 godzin bezpośrednie przygotowanie do zajęć - 1 godz. konsultacje z prowadzącym - 7 godzin przygotowanie do egzaminu |
Metody i kryteria oceniania: |
EK 1: ma pogłębioną wiedzę na temat Biblii, jej powstania i układu ksiąg biblijnych Na ocenę: 5 ma bardzo dobrą znajomość Biblii, dziejów jej powstania i układu ksiąg biblijnych 4-dobrze zna historię powstawania Biblii, jej układ oraz treść wybranych ksiąg biblijnych 3. dostatecznie zna historię powstawania Biblii, jej układ oraz treść wybranych ksiąg biblijnych 2- nie ma dostatecznej wiedzy na temat historii powstawania Biblii oraz jej układu i treści EK 2: ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych kodów kulturowych w literaturze i sztuce Na ocenę: 5 - wyróżnia się znajomością biblijnych kodów kulturowych w literaturze i sztuce 4- ma dobrą znajomością biblijnych kodów kulturowych w literaturze i sztuce 3- w sposób dostateczny biblijnych kodów kulturowych w literaturze i sztuce 2- nie zna a biblijnych kodów kulturowych w literaturze i sztuce EK 3: trafnie rozpoznaje biblijne kody kulturowe wstępujące w życiu publicznym 5- wyróżnia się w rozpoznawaniu kodów kulturowych w życiu publicznym 4 - dobrze rozpoznaje biblijne kody kulturowe w życiu publicznym 3- w sposób dostateczny rozpoznaje biblijne kody kulturowe w życiu publicznym 2- nie ma dostatecznej wiedzy na temat biblijnych kodów kulturowe w życiu publicznym EK 4: rozpoznaje i stosuje w praktyce biblijne kody kulturowe jako związki frazeologiczne 5-wyróżnia się rozpoznawaniem i zastosowaniem w praktyce biblijnych kodów kulturowych jako związków frazeologicznych 4- dobrze rozpoznaje i stosuje w praktyce biblijne kody kulturowe jako związki frazeologiczne 3- w sposób dostateczny rozpoznaje i stosuje w praktyce biblijne kody kulturowe jako związki frazeologiczne 2- nie rozpoznaje i nie umie zastosować w praktyce biblijnych kodów kulturowych jako związków frazeologicznych EK 5: rozumienie potrzebę znajomości Biblii i jej miejsca w kulturze i w życiu publicznym 5 - w sposób wyróżniający umie uzasadnić potrzebę znajomości Biblii i jej miejsca w kulturze i w życiu publicznym 4- dobrze rozumienie potrzebę znajomości Biblii i jej miejsca w kulturze i w życiu publicznym 3- w sposób dostateczny rozumie potrzebę znajomości Biblii i jej miejsca w kulturze i w życiu publicznym 2 nie rozumie w sposób dostateczny potrzeby znajomości Biblii i jej miejsca w kulturze i w życiu publicznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Józef Naumowicz, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Józef Naumowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy podstawowych wiadomości o Biblii, a także jej oddziaływania na kulturę europejską i polską. Ma też służyć poznaniu tradycji biblijnych w wybranych dziełach literackich, malarskich, filmowych. |
|
Pełny opis: |
zajęcia mają charakter wykładu i polegają na przybliżeniu tematów dotyczących (1) genezy i zawartości Biblii (czas powstawania Biblii, układ ksiąg Starego i Nowego Testamentu; przekłady Biblii); (2) oddziaływania Biblii na kulturę europejską i polską (biblijne inspiracje, motywy, reminiscencje w literaturze i sztuce); (3) tradycji biblijnych w wybranych dziełach literackich, malarskich, filmowych. Student na każdy wykład przygotowuje prace związaną z rozumieniem kolejnych biblijnych związków frazeologicznych (na każde zajęcia jest wskazanych pięć takich związków), przede wszystkim jednak główną część zajęć stanowi wykład prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (przygotowanie biblijnych związków frazeologicznych na każde zajęcia) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
|
Literatura: |
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (różne przekłady i wydania). Zwrócić uwagę na: Księga Rodzaju 1-11; Księga Wyjścia 1-12; Księga Psalmów (psalmy 1–15, 51, 55, 71, 110, 123, 136); Księga Koheleta; Pieśń nad Pieśniami; Księga Hioba; Ewangelia według św. Mateusza; Ewangelia według św. Jana; Dzieje Apostolskie 1–9; Pierwszy list św. Pawła do Koryntian; Pierwszy list św. Jana; Apokalipsa św. Jana. Godyń J., Od Adama i Ewy zaczynać. Mały słownik biblizmów języka polskiego, Warszawa-Kraków 2006 Lurker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, tł. K. Romaniuk, Poznań 1989. Komornicka A.M., Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, Warszawa 1994. Koziara S., Frazeologia biblijna w języku polskim, Kraków 2001; Starowieyski M., Tradycje biblijne, Kraków 2011. Światowa Encyklopedia Filmu Religijnego, red. M.Lis, A.Garbicz, Kraków 2007. Świderkówna A., Rozmowy o Biblii, Warszawa 1995 i wyd. nast. Świderkówna A., Prawie wszystko o Biblii, Warszawa 2002. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.