Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-2-OchrZarz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących ochrony dziedzictwa kulturowego w kraju i zagranicą - w przeszłości i współcześnie, zasad finansowania projektów, prowadzenia dokumentacji i inwentaryzacji zabytków, systemu muzealnictwa i ochrony zabytków w Polsce, problematyki strat wojennych i powojennych. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia dotyczące dziedzictwa kulturowego, jego ochrony i zarządzania nim - w przeszłości (starożytnictwo, pamiątki przeszłości) i współcześnie (dziedzictwo materialne i niematerialne, dziedzictwo naturalne). 2. Muzea: a) geneza i rozwój muzealnictwa europejskiego, i w tym - polskiego, b) zadania współczesnych muzeów, c) wyzwania stojące przed współczesnymi muzeami w schemacie spędzania wolnego czasu, finansowanie muzeów). 3. Ochrona zabytków: a) przed rokiem 1918, b) w latach 1918-1939, c) niszczenie i działania zmierzające do ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego w latach II wojny światowej (1939-1945), d) okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, e) okres po 1989 r. 4. ochrona Polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą oraz restytucja strat wojennych i powojennych: a) prace dokumentacyjne i konserwatorskie w państwach byłego ZSRR, polskie instytucje emigracyjne, w czasach PRL b) działalność restytucyjna (w tym: prace dokumentacyjne i rewindykacyjne po Traktacie Ryskim (1921), dokumentacja strat wojennych podczas II wojny światowej, restytucja dóbr kultury w czasach PRL oraz po 1989 r.). 5. Współczesny system ochrony dziedzictwa kulturowego w Polsce i zarządzanie nim: a) system prawny: akty prawne polskie i międzynarodowe, dokumenty UNESCO, b) urzędy (rola Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego), instytucje eksperckie podległe i nadzorowane przez MKiDN, stowarzyszenia, c) system finansowania, d) wyzwania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Majewski P., czas końca, czas początku. Architektura i urbanistyka Warszawy historycznej 1939-1956, Warszawa 2018. 2. Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006. - Muzeum sztuki. Antologia, red. Popczyk M., Kraków 2005. 3. Muzeum XXI wieku. Teoria i praxis, Gniezno 2010. 4. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym, pod red. Gaweł Ł., Pokojska W., Pudełko A., Kraków 2016. 5. Pasierb J., Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 2001. 6. Polskie dziedzictwo kulturowe u progu niepodległości, red. Manikowska E., Jamski P., Warszawa 2010. 7. Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Lublin 2011. 8. Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Barańska K, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013. 2. Clair J., Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009. Rymaszewski B., Polska ochrona zabytków, Warszawa 2005. 3. ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. 4. Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach. 5. Zalasińska K., Prawna ochrona zabytków nieruchomych w Polsce, Warszawa 2010. 6. Zarządzanie światowym dziedzictwem kulturowym. Poradnik, Warszawa 2015. 7. Czasopismo "Cenne. Bezcenne. Utracone" 8. Rocznik "Muzealnictwo" |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ZK-spec1_W04 - Ma podstawową wiedzę związaną z ochroną dóbr kultury i zarządzaniem dziedzictwem kulturowym ZK-spec1_U01 - Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i wyciągania wniosków, a także potrafi porozumiewać się ze specjalistami w zakresie zarządzania kulturą, w stopniu podstawowym również w języku angielskim ZK-spec1_K01 - ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu zarządzania kulturą oraz dynamiki zmian, jakie zachodzą w sektorze kultury, a także rozumie konieczność ciąglęgo uczenia się |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.