Poetyka nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-2-PoeNoMed |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poetyka nowych mediów |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W02 KU1_U05 KU1_K01 |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynając zajęcia: - posiada podstawową wiedzę o nowych mediach - zna elementarne terminy w zakresie badań semiotycznych |
Skrócony opis: |
Przeanalizujemy na ćwiczeniach Poetyka nowych mediów uwarunkowania techniczne i medialne, które decydują o specyfice przekazów cyfrowych z poziomu ich prezentacji i funkcjonowania. Przedstawimy podobieństwa i różnicie istniejące między komunikatami analogowy a cyfrowymi w zakresie ich warunków produkcji, reprodukcji, edytowania, publikacji i dystrybucji. Na zajęciach przedyskutowane zostaną również cyfrowe procesy: konwergencji mediów, mediacji, remediacji, hipermediacji i transmediacji. |
Pełny opis: |
Przeanalizujemy na ćwiczeniach Poetyka nowych mediów uwarunkowania techniczne i medialne, które decydują o specyfice przekazów cyfrowych z poziomu ich prezentacji i funkcjonowania. Przedstawimy podobieństwa i różnicie istniejące między komunikatami analogowy a cyfrowymi w zakresie ich warunków produkcji, reprodukcji, edytowania, publikacji i dystrybucji. Zwrócimy również uwagę na fakt, że „korzystać z cyfrowości nie znaczy jeszcze myśleć cyfrowo”, mamy bowiem do czynienia z dwoma paradygmatami przekazów sieciowych, które mogą być traktowane zarówno jako narzędzia, jak i medium. W pierwszym przypadku kreacja i produkcja komunikatów oparta jest na jeszcze analogowych figurach poetyki np. powtórzeniu i narracji, a narzędzia cyfrowe służą tylko do wizualnego i tematycznego wzbogacenia przekazu. Sytuacja ta dotyczy elektronicznych listów, drukowanych blogów, gier komputerowych. W drugim przypadku przekaz staje się faktycznym medium cyfrowym, np. przy udziale figury bazy danych, która służy wytwarzaniu, prezentowaniu i przechowywaniu dzieł artystycznych i użytkowych i tak dzieje się w przypadku literatury i sztuki cyfrowej, interaktywnych wizualizacji, strony WWW. Na zajęciach przedyskutowane zostaną również cyfrowe procesy: konwergencji mediów, mediacji, remediacji, hipermediacji i transmediacji. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student kończąc konwersatorium: Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do KU1_W02 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do KU1_U05 - umie analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu i korzystać z semiotycznej oraz medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego. Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do KU1_K01 - potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca Student otrzymuje ocenę: 5 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej i medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; 4, 5 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej i medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, ale nie potrafi dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; 4 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej i medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; 3, 5 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej lub medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; 3 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, nie potrafi korzystać ani z semiotycznej, ani z medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; 2 – nie rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; nie zna wzajemnych powiązań między tymi dyscyplinami; nie potrafi analizować cyfrowych uwarunkowań przekazu, nie potrafi korzystać ani z semiotycznej, ani z medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; Ocena końcowa (zaliczenie na ocenę) na podstawie: - obecności na zajęciach (wolno być raz nieobecnym, druga nieobecność powoduje konieczność zaliczenia wszystkich dwóch nieobecności, trzecia nieobecność stanowi podstawę do skreślenia z listy studentów, uczęszczających na zajęcia Poetyka nowych mediów) - przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za dwie aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół oceny); - jednego testu cząstkowego, którego zaliczenie jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego; - testu końcowego w formie odpowiedzi na pytania: otwarte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Katarzyna Gołos-Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gołos-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
1. Wprowadzenie (media, zwrot medialny) 2. Zapis cyfrowy i środowisko cyfrowe 3. Hardware, software, wetwar 4. Software - GUI 5. Tekst – hipertekst 6. Medium jest przekazem 7. Konwergencja mediów 8. Środowisko cyfrowe jako narzędzie i medium. Procesy cyfrowe – mediacja, remediacja, hipermediacja, transmediacja |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest: - analiza uwarunkowań technicznych i medialnych, które decydują o specyfice przekazów cyfrowych z poziomu prezentacji i ich prezentowania; - przedstawienie podobieństw i różnic między komunikatami analogowymi a cyfrowymi w zakresie ich warunków produkcji, reprodukcji, edytowania, publikacji i dystrybucji. - zwrócenie uwagi na fakt, że „korzystać z cyfrowości nie znaczy jeszcze myśleć cyfrowo”, mamy bowiem do czynienia z dwoma paradygmatami przekazów sieciowych, które mogą być traktowane zarówno jako narzędzia, jak i medium (kreacja i produkcja komunikatów oparta jest na jeszcze analogowych figurach poetyki np. powtórzeniu i narracji, a narzędzia cyfrowe służą tylko do wizualnego i tematycznego wzbogacenia przekazu). - analiza cyfrowych procesów: konwergencji mediów, mediacji, remediacji, hipermediacji i transmediacji. |
|
Literatura: |
1. J. P. Hudzik, Medium i medialność, w tegoż: Wykłady z filozofii mediów, Warszawa 2017. 2. L. Manovich, Podstawowe pojęcia nowych mediów (Reprezentacja numeryczna, Modularność, Automatyzacja, Wariacyjność, Transkodowanie), w tegoż: Język nowych mediów, Warszawa 2006. 3. E. Szczęsna, Poetyka w świecie domen cyfrowych, w tejże: Poetyka mediów, Warszawa 2007. 4. E. Szczęsna, Specyfika znaku cyfrowego, w tejże: Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018. 5. M. Curyło, Twarde, miękkie, mokre: ważąc kulturę nowych mediów, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/5035 L. Manovich, Podstawowe pojęcia nowych mediów, Operacje, w tegoż: Język nowych mediów, Warszawa 2006. 6. P. Celiński, Interfejsy mediów cyfrowych – dalsza emancypacja obrazów czy szansa na ich zdetronizowanie, w: „Annales Universitatis Mariae Curie Skłodowska”. Sectio K, Politologia, Lublin 2006, Vol. 13. http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadataid=5844&from=publication P. Sitarski, Pokusy interfejsu, w: Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Kraków 2002. 7. M. Pisarki, Semiotyka hiperłącza, w: Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015. 8. M. Maryl, Reprint i hipermedialność – dwa kierunki rozwoju literatury ucyfrowionej, w: Tekst (w) sieci 2, red. A. Gumkowska, Warszawa 2009. J. Dovey, Uwagi na temat hipertekstowej teorii narracji, w: Ekrany piśmienności. O przyjemności tekstu w epoce nowych mediów, Warszawa 2008. 9. M. McLuhan, Środek przekazu sam jest przekazem, w tegoż: Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004. 10. Nowe media czynnik kształtujący czy kształtowany?, w: Nowe media, Lister i inni, przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Kraków 2009. 11. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007 (fragmenty). 12. J. D. Bolter, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, przeł. A. Małecka i M. Tabaczyński, Kraków: Korporacja–Bydgoszcz 2014 (fragmenty). 13. M. Sandbothe, Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie, przeł. K. Krzemieniowa, w: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. Andrzej Gwóźdź, Kraków 2001. 14. Z. Bauer, Bazy danych – nowy gatunek pisarstwa?, w: język@multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko i J. Stasieńko, Wrocław 2005. P. Celiński, Bazy danych jako praktyki postmedialne, w tegoż: Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych, Lublin 2013 15. A. Smaga, Graficzne ukształtowanie formistycznego wiersza i jego cyfrowej recepcji, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017. A. Smaga, Komparatystyka mediów. Graficzna edycja pisma i obrazu w środowisku cyfrowym – wprowadzenie, „Rocznik Komparatystyczny – Comparative Yearbook” 2016, nr 7 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gołos-Dąbrowska, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gołos-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Student kończąc konwersatorium: KU1_W02 - rozumie znaczenie pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (np. literaturoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki) dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; KU1_U05 - zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych; KU1_K01 - potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy porównawczej mediów, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła. ECTS - 2 punkty (30 godz.) • udział w ćwiczeniach – 15 godz. • przygotowanie do ćwiczeń i pisemnych testów cząstkowych na zaliczenie – 10 godz. • przygotowanie do pisemnego testu końcowego na ocenę – 5 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Smaga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - 3 punkty (75 godz.) • udział w ćwiczeniach – 15 godz. • przygotowanie do ćwiczeń i pisemnych testów cząstkowych na zaliczenie – 40 godz. • przygotowanie do pisemnego testu końcowego na ocenę – 60 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.